Miejska kampania z prestiżową nagrodą

Poznańska kampania społeczna przeciw mowie nienawiści -  "Wystawa nowych narzędzi tortur" - zdobyła pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie Golden Arrow. Jurorzy docenili jej skuteczność i innowacyjność.

"Nowe narzędzia tortur" to wystawa, która była częścią miejskiej kampanii społecznej "Hejt Boli #NiePozwalam" - grafika artykułu
"Nowe narzędzia tortur" to wystawa, która była częścią miejskiej kampanii społecznej "Hejt Boli #NiePozwalam"

Konkurs Golden Arrow co roku wskazuje najlepsze praktyki w branży marketingowej i docenia przełomowe rozwiązania. Zwycięzców wybiera kilkunastoosobowe jury złożone z przedstawicieli znanych marek i agencji. Specjaliści oceniają prace w trzynastu kategoriach: "Wysyłka bezpośrednia", "Program lojalnościowy", "Promocja sprzedaży", "Experiential marketing", "Shopper marketing", "Program incentive travel", "Digital marketing", "Personalizacja", "Sztuczna inteligencja", "Grywalizacja", "Direct response advertising", "Kampania zintegrowana" i "CSR - działania CSR firm i marek".

W każdej z kategorii jurorzy doceniają i nagradzają te projekty, które będą stanowić punkt odniesienia dla całej branży. Liczy się efektywność i innowacyjność użytych narzędzi komunikacji marketingowej. W tegorocznej edycji konkursu poznańska wystawa zwyciężyła w kategorii "Experiental marketing", obejmującej wszystkie formy niestandardowej komunikacji w przestrzeni publicznej.

"Nowe narzędzia tortur" to wystawa, która była częścią miejskiej kampanii społecznej "Hejt Boli #NiePozwalam", mającej przeciwdziałać mowie nienawiści. Powstała, by odwiedzający poczuli na własnej skórze, czym jest hejt i jak bolesną może być torturą. Można ją było oglądać przez cały weekend 5-7 kwietnia pod rondem Kaponiera.

- Jesteśmy bardzo dumni, że działania Miasta Poznania w obszarze zwalczania internetowej mowy nienawiści zostały zauważone i docenione - mówi Marta Komorska z Gabinetu Prezydenta UMP. - Kampanią tą chcieliśmy pokazać, że nie zgadzamy się na hejt, przemoc i dyskryminację zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w internecie. Wystawa pokazała, że treści które publikujemy w internecie, mają realny wpływ na nasze życie, a skutki mowy nienawiści mogą być bardzo poważne. Cieszymy się, że efekty naszej pracy zostały docenione. Nagroda ta będzie dla nas nobilitacją do dalszych działań i budowania Poznania wolnego od nienawiści.

Dla Miasta Poznania kampanię zrealizowała agencja Chapter1.

- Cieszymy się, że mieliśmy okazję realizować projekt, który porusza tak znaczący i rozprzestrzeniający się na coraz większą skalę problem - mówi Magdalena Drzazga, prezes zarządu Chapter1. - Poprzez kampanię chcieliśmy pokazać nie tylko, jak poważne konsekwencje niesie za sobą hejt, ale przekonać ludzi, że jako użytkownicy sieci, będącej naszą wspólną przestrzenią, mamy obowiązek reagować i wspólnie oczyszczać Internet z mowy nienawiści. Dzięki reakcjom i opiniom osób odwiedzających wystawę Nowych Narzędzi Tortur wiemy, że udało nam się ten cel zrealizować. Statuetka Golden Arrow to najlepsze potwierdzenie, że takie projekty są potrzebne.

Ekspozycja składała się z trzech stref. W pierwszej z nich można było usłyszeć i zobaczyć prawdziwe komentarze z mediów społecznościowych. W muzealnych gablotach zamiast średniowiecznych narzędzi tortur stały: telefon, komputer i tablet.

W drugiej strefie "To tylko awatary" można było zobaczyć prawdziwe historie ludzi, którzy stali się ofiarami mowy nienawiści. Była wśród nich m.in. wolontariuszka wspierająca działania na rzecz ofiar wojny w Syrii, która otrzymywała przemocowe wiadomości czy 20-letnia muzułmanka, regularnie atakowana nie tylko w internecie. Wypowiadał się też imam muzułmańskiej wspólnoty w Poznaniu, hejtowany na tle religijnym i rasowym.

Trzecia strefa komunikowała: "Hejt Boli #NIEPOZWALAM" - i to w niej można było dowiedzieć się, jak radzić sobie z hejtem w sieci, a także wziąć udział w sprzeciwie wobec internetowej przemocy. Odwiedzający mogli poznać konkretne statystyki dotyczące problemu oraz zabrać do domu ulotki z informacją jak radzić sobie z mową nienawiści.

AW