Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach, czyli nowa droga w stronę rekreacji

Świeżo otwarta kładka pieszo-rowerowa łączy Owińska z Poznaniem. Konstrukcja stała się kolejnym ważnym punktem rekreacyjno-turystycznym dla mieszkańców Poznania i sąsiedniej gminy Czerwonak. 

Widok na wieżę widokową i część kładki. Na szczycie ludzie. U dołu drzewa. - grafika artykułu
Wieża widokowa kładki w Owińskach

Tego lata została otwarta nowa kładka, łącząca Owińska z Poznaniem. Most jest kolejną inwestycją, która ma ułatwić nie tylko przekraczanie Warty, ale także udostępnić mieszkańcom nowe atrakcyjne tereny rekreacyjne i turystyczne.  

Kładkę wybudowano na miejscu historycznej przeprawy promowej, łączącej Rodojewo z Owińskiami od XIII wieku do lat 40. XX wieku. Znajduje się również w pobliżu zespołu poklasztornego cysterek w Owińskach.  

Konstrukcja składa się z trzech przęseł o konstrukcji podwieszonej z betonowym mostem, o długości niemal 134 metrów. Kładka wraz z wjazdami sięga 200 metrów, a jej szerokość pozwala na to, aby ścieżką jednocześnie poruszali się rowerzyści i piesi.  

Dodatkową atrakcją jest wieża z dwoma platformami widokowymi na wysokościach 12 i ponad 20 metrów, z których można podziwiać widoki Warty wśród koron drzew.  

Kładka w Owińskach stała się przedłużeniem Nadwarciańskiego Szlaku Rowerowego na zachodnim brzegu Warty oraz Cysterskiego Szlaku Rowerowego i Szlaku Kościołów Drewnianych, znajdujących się po wschodniej stronie rzeki. Pełni także funkcję bramy do Puszczy Zielonki, leżącej na terenie gminy Czerwonak.  

W sąsiedztwie można skorzystać z atrakcji takich jak: kąpieliska Akwen Tropicana, zbiorników pożwirowych, Parku Orientacji Przestrzennej, czy Biblioteki Zapachów. Ze strony Owińsk można dostać się do wieży na Dziewiczej Górze oddalonej o około 6 kilometrów od zejścia kładki. 

Na zachodnią stronę wybrzeża Warty można dojść lub dojechać od strony Rodojewa ul. Piołunową lub od strony Naramowic ul. Nadwarciańską. Pętla Rodojewo oddalona jest od kładki o 2 kilometry, a przystanek tramwajowy z ul. Błażeja o 7 kilometrów. 

Projekt został zrealizowany dzięki współpracy metropolitarnej Gminy Czerwonak z Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim oraz gminą Suchy Las. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 27 mln zł i został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.