Kontraruch rowerowy

Ulice jednokierunkowe z jednym lub najwyżej dwoma pasami ruchu i prędkości dopuszczalnej nie większej niż 50 km/h powinny być dostępne dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Takie rozwiązanie nazywane jest potocznie kontraruchem rowerowym i można je wprowadzać od października 2015 roku dzięki zmianie przepisów ruchu drogowego. W przeciwieństwie do kontrapasów w systemie kontraruchu nie trzeba wyznaczać pasów rowerowych na całej długości ulicy.

O tym, że dla cyklistów ulica jest dwukierunkowa, informuje znak P-27, czyli tzw. sierżant rowerowy - jest to symbol roweru z dwoma piątkami rzymskimi, a właściwie strzałkami, wskazującymi kierunek ruchu rowerowego. Ponieważ strzałki te przypominają wyglądem wojskowy stopień starszego sierżanta, stąd wynika potoczna nazwa znaku. Maluje się go na jezdni nie rzadziej niż co 50 metrów. Taki nowy znak drogowy zwraca uwagę kierowcom, że mogą się tu spotkać z ruchem rowerowym. W ulicach z kontraruchem rowerowym obowiązuje ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h. Pierwszy kontraruch w Poznaniu został wprowadzony w październiku 2015 roku na ulicy Wieniawskiego.