PEKA - nowe funkcje

Od 3 października nie trzeba robić transferu biletów okresowych kupowanych przez internet. Po testach udostępniona zostanie również  aplikacja PEKA oraz nowy serwis obsługi klienta na www.peka.poznan.pl.

PEKA - nowe funkcje, fot. poznan.pl - grafika artykułu
PEKA - nowe funkcje, fot. poznan.pl

Aplikacja PEKA

Jedną z wielu korzyści będzie możliwość korzystania z wygodnej i intuicyjnej w obsłudze Aplikacji PEKA, którą każdy będzie mógł pobrać na smartfona.

Karta PEKA, którą niezależnie od korzystania z aplikacji będzie można w każdej chwili zamówić, będzie jednak nadal konieczna aby korzystać z biletu przystankowego opłacanego z tPortmonetki. 

System Obsługi Pasażerów

Zmieni się także system obsługi pasażerów na www.peka.poznan.pl. Zostanie on w pełni dostosowany do przeglądarek internetowych w urządzeniach mobilnych. Usługi te w nowej, dostępnej cyfrowo szacie graficznej wdrażane będą w listopadzie 2022 r.

Interfejsy te są obecnie testowane i optymalizowane, aby zapewnić w pełni spójne i zintegrowane środowisko systemu PEKA dla użytkowników korzystających z niegopoprzez stronę internetową na www.peka.poznan.pl oraz aplikacji na urządzeniach mobilnych z platformą Android i iOS.

E-bilet okresowy bez aktywacji - już od 3 października

Od 3 października nie będzie już konieczności wykonywania transferu biletu okresowego kupionego poprzez portal PEKA. To pierwsze z wielu udogodnień dla pasażerów. Znacznie uprości ono kupowanie biletów online. Po dokonaniu zakupu bilet okresowy automatycznie zapisze się na koncie użytkownika w systemie PEKA, a podczas kontroli biletu w pojeździe sprawdzany będzie w trybie online zapisany na nim bilet.

Uwaga!

Doładowując tPortmonetkę przez Internet, przeniesienie doładowania wykonanego przez Internet będzie nadal konieczne. Bez niego, nie ma możliwości korzystania ze środków.

Bilety okresowe na trasę do 6 przystanków przedłużane w Internecie na taką samą liczbę dni i na tą samą trasę nie wymagają aktywacji. W momencie zmiany parametrów biletu - zmiany okresu obowiązywania lub zmiany trasy, zapraszamy do wizyty w Punkcie Obsługi Klientów ZTM w celu "wytrasowania" nowego biletu.

Ulgi studenckie zapisywane automatycznie na koncie PEKA bez wizyty w Punkcie Obsługi Klienta - już od 3 października

Z drugiej korzyści modernizacji będą mogli korzystać studenci posiadający Elektroniczne Legitymacje Studenckie (ELS) lub Doktoranckie (ELD) aktywowane w systemie PEKA. Już od początku tego roku akademickiego nie będą musieli odwiedzać Punktów Obsługi Klienta ZTM w celu zapisania na ELS lub ELD przedłużenia ważności ulgi studenckiej dla zakupu biletu okresowego.

Od 3 października uprawnienie do ulgi studenckiej będzie zapisywane na koncie PEKA automatycznie przy przedłużeniu ważności legitymacji (zapis ulgi w systemie PEKA nastąpi kolejnego dnia po jej wprowadzeniu przez Uczelnię). Studenci będą mogli kupić np. atrakcyjny cenowo Bilet Semestralny na 120 dni, na strefę A w cenie 172 zł lub Bilet Semestralny na 150 dni na strefę A za 202 zł. 

Studenci zyskają podwójnie, ponieważ ulga do biletu okresowego automatycznie zapisze się na ich koncie w systemie PEKA, a kupując bilet przez internet, nie będzie trzeba wykonywać transferu e-biletu.

Uwaga! Ułatwienie będzie dotyczyło studentów od II roku wzwyż, którzy już mają ELS lub ELD aktywne w systemie PEKA. Studentów I roku ZTM zachęca do aktywowania ELS i korzystania z zalet systemu PEKA podczas codziennych podróży tramwajami i autobusami.

Pod tym linkiem znajdują się praktyczne informacje jak aktywować ELS/ELD w systemie PEKA

Ważne! Studenci chcący korzystać z 50-procentowe ulgi w naliczaniu opłat na tPortmonetce muszą zapisać to uprawnienia na karcie PEKA w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM. Przykładając kartę po wejściu i przed wyjściem z pojazdu pobierana będzie opłata według taryfy ulgowej. W przypadku braku zapisania informacji o uldze na karcie, system PEKA będzie pobierał z tPortmonetki opłatę normalną.

Płatności kartą w pojazdach

Finalizowane są przygotowania do uruchomienia systemu płatności kartą płatniczą we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej.

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. 

Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie nowego terminala, wystarczy wybranie bilet, a następnie przyłożenie do czytnika karty płatniczej lub smartfonu obsługującego technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji będzie trwała błyskawicznie. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Terminal do zakupu biletu znajdzie się w każdym autobusie i tramwaju obsługującym linie ZTM. 

Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Bilet nie będzie drukowany, a terminal nie wydrukuje także potwierdzenia transakcji.

Z uwagi na ogólnoświatowy kryzys dostaw mikroprocesorów nie udało się  dochować wskazywanego wcześniej terminu (wrzesień). Aktualnie przewiduje się, że jego działanie rozpocznie się w drugiej połowie listopada 2022 r.

ZTM