Przedsiębiorca jak konsument. Nowy Rok i nowa kategoria klienta e-commerce! #ecommercenalegalu

Jesteś gotowy? Poniżej przegląd noworocznych zmian w e-commerce.
I. NOWA kategoria Klienta.
Dotychczas podział był prosty, produkt lub usługę kupuje Klient - Konsument lub Klient - Przedsiębiorca[1] .
- 1. Klient - Konsument - B2C - business to consumer.
W relacjach biznesowych Konsument jest z reguły słabszą stroną, dlatego system prawa traktuje go szczególnie, otwierając nad nim swoisty parasol ochronny, a od Przedsiębiorcy wymaga rzetelnej informacji dla Konsumenta i realizacji jego uprawnień. Dla Klienta - Konsumenta oznacza to, że ma w relacji z podmiotem profesjonalnym dodatkowe uprawnienia takie jak:
- prawo zwrotu,
- prawo rękojmi (reklamacji)
- ochrone przed tzw. klauzulami niedozwolonymi w regulaminach
UWAGA! Nie można wyłączyć zapisem w regulaminie uprawnień konsumenta.
- 2. Klient - Przedsiębiorca - B2B - business to business.
Klient Przedsiębiorca (business to business) - B2B - Jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą, spółka, organizacja, która kupuje produkt na Fakturę VAT.
W relacjach pomiędzy Przedsiębiorcami uznaje się równość stron co do ich decyzji, świadomości rynkowej i finansowej, dlatego dotychczas Przedsiębiorca kupując produkt lub usługę na Fakturę VAT nie musiał otrzymać od Sprzedawcy szczególnych uprawnień.
W typowym B2B nie ma prawa zwrotu, rękojmi czy też klauzul niedozwolonych.
*od 1 stycznia 2021 r.
- 3. Klient - MIX - Przedsiębiorca z uprawnieniami Konsumenta.
Nowa kategoria Klienta wprowadzona została ze względu na to, że często mikro/mały Przedsiębiorca w relacji z większym graczem na rynku, nie jest tak jak wcześniej zakładano równy.
Kim jest nowy klient sklepu internetowego?
Jest to przykładowy Pan Grzegorz, który prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG i kupuje w sklepie internetowym, co prawda na Fakturę VAT, ale produkt nie związany bezpośrednio z jego działalnością zawodową lub gospodarczą.
Jakie uprawnienia zyska Pan Grzegorz?
Klient, który kupi na Fakturę VAT, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie do:
● prawa do zwrotów przy zakupie przez internet czy telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa
● uznania klauzuli w regulaminie za niedozwolone
● złożenia reklamacji/rękojmi UWAGA! Można wyłączyć rękojmie wobec nowej kategorii klienta w regulaminie.
PRZYKŁAD:
Pan Grzegorz prowadzi firmę budowlaną wpisaną do bazy CEIDG:
a) kupuje w sklepie internetowym telewizor na Fakturę VAT. Nie jest to sprzęt niezbędny do wykonania remontu, dlatego może np. w ciągu 14 dni bez podania przyczyny zwrócić telewizor. Sprzedawca weryfikuje czy Pan Grzegorz ma uprawnienia konsumenta i w tym wypadku przyjmuje telewizor i zwraca pieniądze.
b) kupuje farbę, podkład i wałki na fakturę VAT. Pan Grzegorz po dostarczeniu produktów, chce je zwrócić. Sprzedawca weryfikuje czy Pan Grzegorz ma uprawnienia Konsumenta. W tej sytuacji Pan Grzegorz kupił produkty związane z jego działalnością gospodarczą i nie może zwrócić produktów bez podania przyczyny.
To Sprzedawca jest odpowiedzialny za poinformowanie o nowych uprawnieniach!
Zalecenia dla e-commerce ze względu na zmiany w 2021 r.
Na stronie internetowej (w stopce) i regulaminie jasnym i zrozumiałym językiem, dodaj:
a) informacje kim jest nowa kategoria Klienta
b) kiedy Przedsiębiorca może korzystać z uprawnień Konsumenta
c) skoryguj/dodaj informacje o prawie do zwrotów, rękojmi,definicje nowej kategorii Klienta
d) nawet, gdy sprzedajesz produkty tylko dla Przedsiębiorców dodaj na przycisku pod formularzem komunikat "Kupuję i płacę".
e) sprawdź regulamin pod względem klauzul niedozwolonych.
Jak zweryfikować nową kategorię Klienta?
To Sprzedawca powinien weryfikować kiedy Klient, który kupuje na Fakturę VAT ma, a kiedy nie ma uprawnienia Konsumenta. np. do prawa zwrotu bez podania przyczyny. Warto dodać informacje o uprawnieniach Konsumenta, a weryfikować kategorie Klienta, każdorazowo kiedy zwróci się z reklamacją/zwrotem. np. Sprawdzaj w rejestrze CEIDG czy Klient posiada PKD związane z dokonanym zakupem czy też nie.
2021 r. z pewnością będzie czasem galopującego rozwoju e-commerce, dlatego działając lub przenosząc biznes do sieci, warto orientować się w zmianach prawa i dostosować treści na stronie www oraz poprawić i zmienić regulaminy sklepów internetowych.
Magda Judejko
Zobacz również

Informacja dotycząca sprzedaży alkoholu na Ogrodach

Podsumowanie I półrocza 2025 roku - rozwój, wsparcie i edukacja z Poznań Biznes Partner

Poznański Taksówkarz Roku - ruszyła VI edycja konkursu!
