Nowoczesna edukacja na Jeżycach - najważniejsza jest współpraca

Jeżyckie szkoły oraz lokalni aktywiści, przedsiębiorcy i organizacje samorządowe będą działać wspólnie na rzecz poprawy jakości edukacji - tak, aby poznańscy uczniowie mogli korzystać z narzędzi i metod na miarę XXI wieku. Wymianę pomysłów i międzynarodowych doświadczeń umożliwi im udział w programie URBACT, współfinansowanemu ze środków unijnych.

Jeżyckie szkoły oraz lokalni aktywiści, przedsiębiorcy i organizacje samorządowe będą działać wspólnie na rzecz poprawy jakości edukacji. Pomoże im w tym program URBACT - grafika artykułu
Jeżyckie szkoły oraz lokalni aktywiści, przedsiębiorcy i organizacje samorządowe będą działać wspólnie na rzecz poprawy jakości edukacji. Pomoże im w tym program URBACT

URBACT to program Europejskiej Współpracy Terytorialnej, którego celem jest wspieranie zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju europejskich miast. Program jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i obejmuje 28 państw członkowskich UE, Norwegię i Szwajcarię.

W ramach programu URBACT realizowanych jest wiele projektów. Jednym z nich, w który zaangażowało się również Miasto Poznań, jest "ON BOARD_Connecting cities through Education". Celem tej inicjatywy jest wyposażenie uczniów w nowoczesne umiejętności, niezbędne w XXI wieku. Wśród założeń jest m.in. angażowanie nowych technologii w proces nauczania oraz podnoszenie umiejętności cyfrowych uczniów, rodziców i nauczycieli.

- Zdając sobie sprawę z tego, jak wiele nagłych zmian i przekształceń w obszarze edukacji przyniósł XXI wiek, jako miasto Poznań, staramy się wychodzić naprzeciw najbardziej newralgicznym wyzwaniom. Partycypacja w programie "ON BOARD_Connecting cities through Education" daje nam unikalną możliwość połączenia międzynarodowej wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, z implementacją na lokalnym gruncie sprawdzonych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań - mówi Katarzyna Kierzek - Koperska, zastępczyni prezydenta Poznania.

O tym, co należy zrobić, aby poprawić jakość edukacji, decydują mieszkańcy miasta. Projekt zakłada współpracę różnych podmiotów: nauczycieli, rodzin, lokalnych aktywistów, artystów, przedsiębiorców, organizacji samorządowych oraz miejskich urzędników, którzy wspólnie - podczas spotkań i warsztatów - podejmą się wypracowania nowych skutecznych rozwiązań.

Ważna jest także współpraca międzynarodowa. W projekcie, oprócz Poznania, biorą udział także inne europejskie miasta: Viladecans (Hiszpania), Halmstad (Szwecja), Albergharia-a-velha (Portugalia), Tallin (Estonia) i Nantes (Francja). Uczestnicy programu będą dzielić się swoimi pomysłami i doświadczeniami, a następnie - w miarę potrzeb - wprowadzać je także w swoich miastach.

- W  planach jest siedem międzynarodowych konferencji. Każde miasto partnerskie jako gospodarz wydarzenia zapewni warunki i przestrzeń do zaprezentowania określonego zagadnienia. Dla stolicy Wielkopolski to z jednej strony możliwość przedstawienia własnych rozwiązań, z drugiej poznania innowacyjnych projektów edukacyjnych, składających się na dobre praktyki w miastach partnerów - tłumaczy Iwona Matuszczak - Szulc dyrektorka Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej.

Konferencja w Poznaniu odbędzie się w lutym 2020 roku. Tematem spotkania będzie rola rodzin i uczniów w procesie edukacji. Uczestnicy konferencji będą poszukiwać rozwiązań, które pomogą zaangażować rodziców w życie szkoły. Ważne będzie także wsłuchanie się w głos uczniów, zrozumienie ich oczekiwań i włączenie w innowacyjne działania edukacyjne.

Program "ON BOARD_Connecting cities through Education" ma na razie charakter pilotażowy. Jego działaniem objęte zostały trzy jeżyckie szkoły -  Szkoła Podstawowa nr 23, Szkoła Podstawowa nr 36 i Szkoła Podstawowa nr 71.

- Udział w projekcie to dla nas szansa na wymianę doświadczeń. Będziemy mogli zobaczyć, jak działają szkoły w miastach partnerskich oraz poznamy nowe, innowacyjne rozwiązania, stosowane w innych państwach. Mamy nadzieję, że pomoże to nam jeszcze bardziej zainteresować uczniów, którzy efektywnie włączą się w proces edukacji - wylicza Barbara Kuśnierczak, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr Szkoły Podstawowej nr 23.

- Od kilku lat szukamy sposobów na zwiększenie atrakcyjności jeżyckich szkół i przekonanie mieszkańców, że warto posyłać dziecko do szkoły obwodowej. Chcemy zdobywać nowe doświadczenia i zadowalać rodziców i uczniów, oferując im jak najlepsze i zgodne z ich oczekiwaniami rozwiązania. Rozwijamy infrastrukturę informatyczną, na lekcjach wprowadzamy metody pracy wykorzystujące nowe technologie. Szukamy kontaktów międzynarodowych. Liczę, że udział w projekcie URBACT przyczyni się do wzrostu atrakcyjności szkoły i pozwoli nawiązać kontakty, które zakończą się międzynarodową współpracą szkół na polu edukacyjnym - dodaje Katarzyna Czyż, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 36.

Do współpracy, oprócz rodziców uczniów i nauczycieli, zostali zaproszeni lokalni aktywiści i aktywistki, członkowie i członkinie Rady Osiedla Jeżyce, lokalne przedsiębiorstwa, organizacje samorządowe, przedstawiciele i przedstawicielki środowiska naukowego i akademickiego.

- Chciałabym, aby Jeżyce były enklawą edukacji. Na pewno będziemy kontynuować działania, które jako rada osiedla rozpoczęliśmy w tej kadencji. Chodzi o dobrze działającą współpracę rodziców, nauczycieli i całej lokalnej społeczności - mówi Aleksandra Sołtysiak - Łuczak, przewodnicząca Rady Osiedla Jeżyce. Jak podkreśla, wiele już udało się zrobić. Na osiedlu działa młodzieżowa rada Jeżyki. Nauczyciele jeżyckich szkół już teraz spotykają się i wymieniają doświadczeniami. Radni osiedlowi przeznaczyli 24 tys. zł na wyposażenie szkolnych korytarzy we wszystkich jeżyckich podstawówkach. To uczniowie, ich rodzice i nauczyciele mogli zdecydować, co powinno się tam znaleźć. W szkołach na Jeżycach działa też Budżet Obywatelski.

- Każda z nich otrzymała tysiąc złotych na realizację pomysłów uczniów. Dla dzieci i młodzieży to lekcja samorządności. Uczniowie muszą przygotować swoje projekty, wypromować je wśród koleżanek i kolegów, a następnie przeprowadzić wybory - tłumaczy Aleksandra Sołtysiak-Łuczak.

Jeżeli w ramach wspólnych działań zostaną wypracowane nowe, innowacyjne rozwiązania, istnieje szansa, że projekt zostanie rozszerzony także na inne poznańskie osiedla.

AJ