Poznań inwestuje na Winogradach i Winiarach

Nowa trasa tramwajowa, wyremontowany most, remont torowiska na trasie PST i budowa nowej pływalni - to najważniejsze inwestycje w najbliższych latach na Winiarach i Winogradach. W ostatnim czasie wyremontowano tu torowiska, drogi, powstały nowe chodniki i miejsca do rekreacji oraz zabawy dla dzieci.

Winogrady wzbogacą się o nową trasę tramwajową. Od Wilczaka pojedzie tramwaj na Naramowice - grafika artykułu
Winogrady wzbogacą się o nową trasę tramwajową. Od Wilczaka pojedzie tramwaj na Naramowice

Pod koniec 2021 roku to właśnie z Winograd ruszy tramwaj w kierunku Naramowic. Swój początek będzie miał na pętli Wilczak, a na Winogradach zlokalizowana będzie połowa przystanków tramwajowych ponad 3-kilometrowej trasy. Oddalone będą one od siebie o około 400 metrów, żeby pasażerowie nie musieli pokonywać dużych odległości. Tramwaj na Naramowice jest bowiem z założenia trasą śródmiejską w odróżnieniu od Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, gdzie odległości pomiędzy przystankami wynoszą około kilometra.

Budowa tramwaju, która ruszy w najbliższych tygodniach, to pierwszy etap tej inwestycji. Jej druga część przebiegać będzie od pętli Wilczak wzdłuż ul. Szelągowskiej, pod wiaduktem kolejowym na Garbarach i łączyć się będzie z istniejącą siecią tramwajową na skrzyżowaniu ulic Garbary i Estkowskiego. Obecnie opracowywany jest Program Funkcjonalno-Użytkowy dla tego przedsięwzięcia.

Wszystkie informacje dotyczące tramwaju na Naramowice można znaleźć na stronie http://tramwajnaramowice.pl/

FILM

Most, Pestka i pływalnia

Ważna inwestycją, nie tylko dla Winograd, jest remont północnej części mostu Lecha. Przeprawa przez Wartę wymagała remontu, ponieważ nie przeszła go przez ponad 60 lat, czyli od jej zbudowania. Remontowana część będzie miała wówczas niemal 236 metrów, będzie nie tylko dostosowana do większych obciążeń, ale też wyposażona w trzy pasy jezdni o szerokości 3,5 m każdy, ścieżkę rowerową o szerokości 2 m oraz chodnik o szerokości 1,5 m. Przebudowa będzie kosztowała ponad 50 mln zł. Jej zakończenie przewidziane jest na początek 2020 roku.

W ciągu najbliższych kilku lat, najwcześniej jednak w 2020 roku, rozpocznie się remont torowiska na trasie PST.  Nie było ono kompleksowo naprawiane na całym odcinku od czasu powstania, czyli od 1997 roku. W zeszłym roku prowadzone były prace związane z przebudową trakcji. To newralgiczny dla komunikacji miejskiej w Poznaniu odcinek, z którego codziennie korzysta około 100 tysięcy osób.

W najbliższych latach planowana jest więc naprawa torów na tym ponad 6-kilometrowym odcinku. Jest to specyficzna trasa, różniąca się od innych w Poznaniu, ponieważ w większości poprowadzona jest w wykopie pomiędzy wałami lub na estakadach. Projektanci będą musieli zaproponować najlepszy sposób przebudowy.

Do 2022 roku przebudowany zostanie również wiadukt nad trasą PST przy ul. Słowiańskiej. Obecnie opracowywane są ekspertyzy techniczne określające stan obiektów oraz kolejność ich przebudowy. Następnie wykonana zostanie dokumentacja projektowa i realizacja robót budowlanych. Podobne prace rozpoczną się niedługo na innym wiadukcie nad Poznańskim Szybkim Tramwajem - na Piątkowie, przy ul. Szymanowskiego.

Winogrady wzbogacą się także w najbliższych latach o nową krytą pływalnię. Powstanie ona na os. Zwycięstwa na niezagospodarowanym placu pomiędzy kościołem a wysokimi blokami wzdłuż Al. Solidarności. Grunt pod przyszłą inwestycję, który jest obecnie w posiadaniu PSM Winogrady, będzie zamieniony na inny grunt miejski. Powstanie basen podobny w formie do tego budowanego na os. Piastowskim.

Sprawniejsza komunikacja publiczna

W połowie zeszłego roku wyremontowano przejazd przez ul. Armii Poznań. Wymieniona została nawierzchnia drogowa oraz torowa z wykorzystaniem płyt gumowych. Jest to trwalsze rozwiązanie, które przede wszystkim ograniczyło emisję hałasu. Jednocześnie wymienione zostały szyny łukowe, zwrotnice oraz część sieci trakcyjnej na ul. Murawa. Prace dokończono wiosną tego roku, naprawiając przy okazji układ torowy na pętli Połabska. Obecnie dobiega końca urządzanie zieleni na samej pętli.

Na trasie PST wymieniona została sieć trakcyjna, a na pętli Sobieskiego - zwrotnice. Zainstalowano również - zarówno na przystankach tramwajowych Pestki, jak i na autobusowych na wiaduktach nad tą linią - tablice informacji pasażerskiej. Łącznie na całej trasie PST oraz dworcu autobusowym Sobieskiego zainstalowano 21 takich  tablic o różnych wymiarach. Wszystkie wyposażone są w system generowania informacji głosowej.

Usprawniony będzie też ruch pojazdów miejskiego transportu zbiorowego poprzez wyposażanie sygnalizacji świetlnych w urządzenia VDV. Wykorzystując łączność radiową, umożliwiają one wykrycie przez sygnalizatory zbliżających się autobusów i tramwajów. Cykl nadawania światła zielonego i czerwonego zostaje wtedy zmieniony w taki sposób, aby pojazdy te mogły jak najszybciej pokonać skrzyżowanie. Tego typu urządzenia są sukcesywnie instalowane w kolejnych miejscach w Poznaniu. Wkrótce pojawią się również na ul. Winogrady. W czujniki VDV wyposażone zostaną sygnalizacje na skrzyżowaniach tej ulicy z ulicami: Murawa, Gronową, Brandstaettera, Pasieka, Pszczelną i Warzywną. Dzięki nim tramwaje dojeżdżające do pętli Połabska i Wilczak szybciej pokonają odcinek wzdłuż Cytadeli, zatrzymując się jedynie na przystankach. Oznacza to skrócenie czasu przejazdu i wymierne korzyści dla pasażerów.

Drogi i chodniki

Na północ od Cytadeli wyremontowano wiele dróg, również dla rowerów, oraz położono nowe chodniki. Na ul. Piątkowskiej - od Al. Solidarności w kierunku ul. Szydłowskiej powstała droga dla rowerów. Wyremontowano zniszczone nawierzchnie na ulicach Warzywnej, Owsianej i Żegockiego.

Nowy chodnik powstał wzdłuż ul. Murawa, na wysokości bloków PTBS. Dotychczas była to ścieżka wydeptana przez mieszkańców i klientów pobliskiego marketu budowlanego, idących w kierunku skrzyżowania ul. Murawa i Słowiańskiej. Piesi mogą również korzystać z nowych nawierzchni na ulicach: Szydłowskiej, Urbanowskiej, Zagrodniczej i Pszennej. Na ul. Owsianej przebudowano też skwer.

Dużym udogodnieniem dla pieszych, szczególnie tych słabowidzących jest montaż sygnalizacji akustycznych. Z myślą o osobach z dysfunkcjami wzroku zamontowano je na skrzyżowaniach ulic: Słowiańska - Murawa, rondo Solidarności, Al. Solidarności - Połabska, Naramowicka - Serbska, Wilczak - Szelągowska - Słowiańska.

Zieleń, place zabaw

Duże zmiany zaszły w parku Gagarina, który przeszedł rewitalizację. Polegała ona na wykonaniu alejek asfaltowych, umocnieniu ścieżek oraz remoncie istniejących schodów. W parku Czarneckiego zmodernizowano boisko (pomiędzy blokiem nr 22 na os. Przyjaźni a parkingiem przy Kauflandzie). Wykonano tam nawierzchnię ze sztucznej trawy, zamontowano 2 bramki, 4 kosze i słupki wraz z siatką do tenisa oraz odnowiono ogrodzenie. W tym samym parku, bliżej pętli Połabska, zamontowano z kolei dwa urządzenia do zjazdu na linie.

W przyszłym roku, przy Szkole Podstawowej nr 66 rozpoczną się prace przy kompleksowej modernizacji boisk sportowych i placów zabaw. Zamontowany zostanie monitoring, urządzenia siłowni zewnętrznych oraz do street workoutu. Środki na ten cel pochodzą z konkursu grantowego.

Z tego samego źródła sfinansowano budowę placu zabaw na os. Powstańców Warszawy, boiska na os. Pod Lipami oraz modernizację zespołu boisk w ramach Winiarskiego Centrum Rekreacyjno-Sportowego. Na os. Kosmonautów oraz na Winiarach (Przedszkole nr 155) doposażono z kolei place zabaw.

Sport i rekreacja

Na terenie Winograd powstanie również Dzielnicowe Centrum Sportu. Będzie ono zlokalizowane w trzech miejscach. Jednym z nich będzie wspomniana już pływalnia na os. Zwycięstwa. Pozostałe dwa obszary to tereny AZS przy ul. Pułaskiego oraz TKKF - przy ul. Mieszka I. Mają tam powstać: pełnowymiarowe boiska piłkarskie (jedno ze sztuczną, drugie z naturalną nawierzchnią) z oświetleniem, boisko treningowe (wielkości Orlika) oraz boiska do koszykówki i siatkówki. Na terenach AZS zbudowana zostanie pełnowymiarowa hala sportowa i pełnowymiarowe lodowisko kryte, które ma zastąpić mieszczącą się niedaleko Bogdankę.

Wiele inwestycji sportowych dla dzieci i młodzieży powstało przy szkołach. Na os. Zwycięstwa, przy Zespole Szkół nr 7, powstała 200-metrowa bieżnia, boisko wielofunkcyjne, kort tenisowy, siłownia oraz boiska do piłki ulicznej. Na Wichrowym Wzgórzu wybudowano bieżnię, skocznię w dal, boisko wielofunkcyjne oraz do koszykówki. O takie same boiska wzbogacił się również Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5, przy którym wybudowano także siłownię i plac zabaw "Żwigurki", a w samej szkole zmodernizowano salę gimnastyczną. Na os. Pod Lipami powstaje z kolei sala gimnastyczna z pełnowymiarowym boiskiem do piłki ręcznej z miejscami dla widowni. Zmodernizowano również salę gimnastyczną w Szkole Podstawowej nr 66.

W ostatnich latach, przy okazji zwiększenia ilości stacji PRM, również na Winiarach i Winogradach powstały nowe miejsca, gdzie można wypożyczyć rower miejski. Obecnie jest ich tam dwanaście: Nasienna, Maczka, Al. Solidarności, Os. Wichrowe Wzgórze, Połabska, Rondo Solidarności, Słowiańska, Os. Przyjaźni, Murawa/Słowiańska, Dożynkowa, Wilczak.