Raport ze sprzedaży biletów ZTM: sierpień 2015
W sierpniu 2015 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu kupili bilety o łącznej wartości 14,1 mln zł. Wynik ten jest wyższy o prawie 8 proc. od osiągniętego w sierpniu 2014 r. Jednocześnie wartość sprzedaży w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku przekroczyła 120 mln zł i jest minimalnie niższa, niż w analogicznym okresie 2014r. (o 1,86 proc.).
Największy udział w wartości sprzedaży biletów w sierpniu stanowiły bilety o długim okresie obowiązywania (od 14 dni wzwyż). W tym segmencie odnotowano jednocześnie wzrost zarówno liczby, jak i wartości sprzedanych biletów (odpowiednio + 13,26 proc. oraz + 9,19 proc.). Przełożyło się to na wzrost sprzedaży o około 635 tys. zł w stosunku do sierpnia 2014 r.
Analizując popularność biletów długookresowych warto także podkreślić pozytywny trend obserwowany w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku. Pod względem wartości sprzedaży "sieciówek", biletów trasowanych czy semestralnych sprzedało się o 4,4 proc. więcej, niż podczas ośmiu pierwszych miesięcy 2014 r.
Największy udział w wyniku sprzedażowym za sierpień 2015 r. miały bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni, w ramach których sprzedaż wyniosła ok. 5,4 mln zł, co stanowi wzrost o 5,90 proc. Niesłabnącym zainteresowaniem pasażerów cieszą się także inne bilety długookresowe, w szczególności w grupach 31-90 oraz 121-150 dni (wzrost odpowiednio o 18 i 33 proc. w stosunku do sierpnia 2014).
Wciąż bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się bilety semestralne - kierowane głównie do uczniów i studentów. W sierpniu 2014 r. młodzi pasażerowie kupili takich biletów 3249 sztuk (120- i 150-dniowych), natomiast tegoroczny sierpień ZTM zamknął wynikiem 4339 sprzedanych biletów semestralnych, co oznacza wzrost aż o 33 proc.
Pozytywny trend wynika - jak uważają specjaliści z ZTM - z elastycznej taryfy, którą umożliwił system PEKA oraz z faktu, że część klientów już pod koniec sierpnia zdecydowała się na zakup biletów długookresowych (w tym korzystnych semestralnych oraz szkolnych) w związku z kończącymi się wakacjami.
Dobrze przedstawiają się także wyniki odnośnie biletów krótkookresowych. W tym segmencie sprzedaży nastąpił wzrost o prawie 21 proc. (sierpień 2015 r. do sierpnia 2014 r.). Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych biletów krótkookresowych (24-, 48- i 72-godzinnych) był to najlepszy sierpień od 3 lat. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszył się bilet 24-godzinny, który w sierpniu 2015r. stanowił ok. 81 proc. całości sprzedaży biletów krótkookresowych.
Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmomentka na karcie PEKA. Wartość doładowań była o 115 proc. wyższa niż w sierpniu 2014 r. (2,8 mln zł do 1,3 mln zł), a łącznie od początku tego roku pasażerowie doładowali tPortmonetkę kwotą 22,6 mln zł.
Biorąc pod uwagę powodzenie taryfy przystankowej trudno się dziwić z wciąż utrzymującego się trendu spadkowego w dystrybucji jednorazowych biletów czasowych. Sprzedaż w tej grupie wyniosła ok. 3 mln zł, co w stosunku do 4,2 mln zł osiągniętych w sierpniu 2014 r. oznacza spadek o ok. 30 proc. Jednocześnie jednak zmiany te rekompensowane są w całości przez wpływy z doładowań tPortmonetki na karcie PEKA, które były wyższe aż o ponad 1,5 mln zł.
ZTM/el