Strefa i uspokojenie ruchu na Łazarzu coraz bliżej

Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie projektu organizacji ruchu oraz parkowania na obszarze osiedla św. Łazarz. To kolejny, po Wildzie, obszar gdzie planowane jest wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania i uspokojenie ruchu.

Zmiany na Łazarzu coraz bliżej fot ZDM - grafika artykułu
Zmiany na Łazarzu coraz bliżej fot ZDM

31 stycznia 2018 roku zakończyły się konsultacje mające doprowadzić do uspokojenia ruchu i wprowadzenie SPP na terenie Łazarza. Opiniowanie spotkało się z rekordowym zainteresowaniem mieszkańców. Przesłano 393 wiadomości email, kilkadziesiąt pism i list podpisów zawierających łącznie 216 uwag i propozycji zmian do koncepcji uspokojenia ruchu na Łazarzu. Do tego kilkaset osób, które wzięły udział w spotkaniach z mieszkańcami 17 i 18 stycznia br. Konsultacje trwały od 15 grudnia 2017 roku.

Celem konsultowanej koncepcji jest uspokojenie ruchu na Łazarzu poprzez ograniczenie lub wyeliminowanie przejazdów tranzytowych oraz zmiana kierunków ruchu i relacji na skrzyżowaniach w taki sposób, aby możliwe stało się wprowadzenie SPP. To ostatnie działanie wiąże się z postulatami mieszkańców o uporządkowanie parkowania, w tym rozwiązanie problemu pozostawiania pojazdów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Z kolei wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach pozwala wyznaczyć nowe miejsca parkingowe. Dzięki temu osiąga się jednocześnie efekt uspokojenia ruchu, czyniąc przejazdy tranzytowe przez dzielnicę nieopłacalnymi czasowo.

Zmiany na terenie Łazarza były zaprezentowane w trzech wariantach. Pierwszy (W1) zakłada zmiany wyłącznie na obszarze tzw. Dolnego Łazarza. Zmiany w organizacji ruchu na Łazarzu związane z wdrożeniem SPP rozpoczną się od realizacji wariantu W1, który w konsultacjach społecznych zyskał duże poparcie mieszkańców przy zaledwie kilku głosach przeciwnych jego wprowadzeniu. Wariant ten został również zarekomendowany przez Radę Osiedla Św. Łazarz.

Obecnie Strefa Płatnego Parkowania w Poznaniu obejmuje Stare Miasto, Jeżyce oraz fragment Łazarz w sąsiedztwie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Korzyścią płynącą z funkcjonowania SPP jest zwiększenie rotacji parkujących aut. Samochody rzadziej są parkowane na długi czas, co ułatwia znalezienie wolnego miejsca postojowego. Obszary nieobjęte SPP są często traktowane jako parking buforowy - wprowadzenie strefy zmniejsza skalę tego zjawiska. Wprowadzenie SPP oznacza konieczność dostosowania parkowania do obowiązujących przepisów. Dzięki temu piesi zyskują więcej miejsca na chodnikach, poprawia się widoczność na skrzyżowaniach, likwidowane są "dzikie" parkingi. SPP jest korzystna oferta dla mieszkańców strefy. Miesięczny koszt parkowania w strefie dla jej mieszkańca to tylko 10 zł.

Również wymierne korzyści płyną z funkcjonowania SPP. Spora część wpływów przekazywana jest na poprawę jakości ulic i chodników w danej strefie. Przykładem może być m.in. oddana niedawno do użytku ul. Rybaki.

Projekt organizacji ruchu na Łazarzu, który ma powstać do końca tego roku. Jego realizacja planowana jest natomiast na lata 2019 - 2021. Zmiany na ulicach Łazarza zaczną być widoczne pod koniec przyszłego roku.

RB