Inicjatywa klastrowa na rzecz rozwoju branży farmaceutycznej - szanse, obszary współpracy, możliwości kooperacji
Branżowe inicjatywy klastrowe zyskują na popularności i stają się realną formą kooperacji, zwłaszcza dla przedsiębiorstw szukających nowoczesnych i ekonomicznych sposobów zaistnienia w sieci gospodarczej. Korzyści płynące w funkcjonowania klastra opierają się na współpracy w kluczowych dziedzinach działalności, często przekraczających możliwości pojedynczej firmy: marketingu, transferu technologii, wiedzy i wykwalifikowanej kadry, komercjalizacji wyników badań naukowych. Skupisko powiązanych geograficznie i funkcjonalnie podmiotów przynosi korzysne efekty synergii, trudne do uzyskania w ramach tradycyjnej działalności. Wypracowanie wspólnej marki, działania opierające sie na wspólnym zaufaniu oraz realizowanie przyjętej strategii rozwoju klastra, przy zwiększonym dostępie do żródeł finansowania w kraju i Europie, ma szansę przynieść uczestnikom wymierne zyski oraz wartości.
Impulsem do powstawania i łączenia się firm w klastry są sukcesy, jakie osiągają tego typu przedsięwzięcia lokalne na rynku globalnym - jako przykłady można podać produkty wypracowywane w polskich klastrach informatycznych, lotniczych oraz odzieżowych, reklamowych i budowlanych.
Na spotkaniu, organizowanym przez Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych, przedstawiciele rynku wypowiedzieli się co do możliwych form działania oraz realnych zagrożeń. Jednocześnie doprecyzowania będzie wymagać zarówno forma organizacyjna przedsięwzięcia, jak i zdefiniowanie podstawowych celów planowanego klastra. Zebranie sugestii uczestników pozwoli na przekucie idei w realne kształty i w przyszłości może doprowadzić do wzrostu stopnia innowacyjności branży farmaceutycznej, co przekłada się na konkurencyjność regionu.