Szczęście pracowników celem strategicznym firm jako źródło ich wyższych zysków

Raport "Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy" jest podsumowaniem kilkumiesięcznych działań realizowanych wspólnie przez EY i Employer Branding Institute, dotyczących budowy szczęśliwego miejsca pracy.

Raport EY - grafika artykułu
Raport EY

Polski rynek pracy jest w najlepszym stanie od 1989 roku. W lutym stopa bezrobocia wyniosła 6,8 proc. Systematycznie rośnie wynagrodzenie. Mimo to aż 63% Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy. Aby zmienić tę sytuację, pracodawcy powinni zadbać o 4 filary w miejscu pracy: zdrowie, atmosferę oraz flow i sens pracy. Ważne też, by wyznaczyły z pracownikami wspólny cel, do którego będzie zmierzać cała organizacja.

Szczęście się opłaca

Ponad 60% Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy - tak wynika z badania PracujeBoLubie.pl a także Sedlak&Sedlak. W praktyce oznacza to, że ponad połowa Polaków spędza ⅓ swojego życia na byciu nieszczęśliwymi. W Stanach Zjednoczonych oszacowano koszty związane z brakiem satysfakcji z pracy na ponad 500 mld dolarów rocznie (Gallup). Tymczasem szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni (badanie Hay Group) i aż o 86% bardziej kreatywny (UC Berkley). W USA przekłada się to na koszt dla firm w wysokości ponad 500 mld dolarów rocznie (Gallup). Te dane stały się inspiracją do powołania projektu - akcji społecznej PracujeBoLubie.pl oraz raportu Employer Branding Institute i EY pt. "Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy". W kampanie wspierające zadowolenie z pracy zaanagżowało się kilka firm działających na terenie Poznania, m.in. Roche Polska, Sii czy Allegro.

4 filary szczęścia

Obecnie już ponad 50% polskich pracodawców ma problem ze znalezieniem i dopasowaniem kandydatów (WorkService, 2017). Oznacza to, że pracodawcy muszą się skupić na optymalizacji działań i strategicznym podejściu do zarządzania, szczególnie w aspektach takich jak lepsze dopasowanie kandydatów, wyższa lojalność pracowników i budowanie zaangażowania pracowników. Dlatego Employer Branding Institute powołał do życia inicjatywę społeczną PracujeBoLubie.pl mającą na celu zadbanie o nasze szczęście z pracy - zwrócenie uwagi pracodawców na zagadnienie szczęścia w pracy i zachęcenie pracowników do wyjścia z inicjatywami.

Szlachetne zdrowie

Najlepszy pracodawca to taki, który dba o zdrowie swoich pracowników. Niestety w Polsce ten elitarny klub to tylko 3% pracodawców, podczas gdy średnia światowa wynosi 29%. Teoretycznie do znalezienia się w tej grupie wystarczyć powinny szeroko zakrojone pakiety health & wellness. Zdrowi pracownicy oznaczają nie tylko spore oszczędności, lecz także korzyści płynące z większego zaangażowania. Mniej zestresowani pracownicy są nawet o 29% bardziej usatysfakcjonowani swoją pracą i czują się nawet o 25% ważniejsi dla swojej organizacji. 

Po pierwsze atmosfera

Według badań Graftona, aż 94% kandydatów wskazuje atmosferę jako najważniejszy czynnik dla swojej aplikacji, stawiając ją ponad elastycznymi godzinami pracy i możliwościami rozwoju zawodowego. Oprócz atmosfery, jako znaczące czynniki badani wskazywali również flow, czyli przepływ. Jest to najbardziej sprzyjający pracy stan naszego umysłu, który przyczynia się do odczuwania przez nas głębokiej satysfakcji z wykonywanego zadania i pomaga wspiąć się na wyżyny efektywności. Pracownik czuje, że spędza czas na robieniu czegoś pozytywnego - co sprawia, że jest się szczęśliwym. Z badania wynika, że istotne jest także poczucie zaanagażowania oraz wspólny cel, z którym pracownicy sie utożsamiają.

Raport "Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy" dostępny jest na stronie: http://www.ey.com/pl/pl/services/people-advisory-services/raport-cala-polska-tworzy-idealne-miejsce-pracy-2018.