Usługi pocztowe realizowane dla osób z niepełnosprawnościami.

Poczta Polska realizuje wobec osób z niepełnosprawnościami obowiązki wynikające z art. 62 ustawy Prawo pocztowe z dnia 23 listopada 2012 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1041), w tym stosuje rozwiązania architektoniczne i organizacyjne ułatwiające korzystanie z usług pocztowych w placówkach pocztowych oraz zapewnia obsługę w miejscu zamieszkania.

Placówki pocztowe.

Osobom z niepełnosprawnościami zapewniony jest dostęp do świadczonych powszechnych usług pocztowych przez:

  • organizację pracy placówek pocztowych umożliwiającą osobom poruszającym się za pomocą wózka inwalidzkiego korzystanie z usług świadczonych przez te placówki
  • pierwszeństwo obsługi,
  • dostosowanie infrastruktury placówek pocztowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: stosowanie bezprogowych wejść, podjazdy, podnośniki, windy, schodołazy, łatwe otwarcie drzwi do placówek, drzwi otwierające się automatycznie, posiadające uchwyty/klamki na wysokości umożliwiającej ich otwarcie osobom z niepełnosprawnościami,
  • zamontowanie w placówkach, w których występują bariery architektoniczne, przy wejściu lub na odcinku prowadzącym do sali obsługi klienta, dzwonków, z oznaczeniem dla osób z niepełnosprawnościami, służące do bezpośredniego przywołania obsługi placówki,
  • zapewnienie  w każdej placówce pocztowej stanowiska dedykowanego osobom z niepełnosprawnościami, oznaczonego zankiem graficznym (piktogramem),
  • zamieszczanie w placówkach pocztowych informacji o usługach i przystosowaniu dla osób niepełnosprawnych,
  • umieszczanie w placówce pocztowej lub jej nabliższym otoczeniu, nadawczych skrzynek pocztowych umożliwiających na swobodne korzystanie z nich przez osoby poruszające się za pomocą wózków inwalidzkich,

        Wyszukiwarka skrzynek pocztowych

      

Doręczanie przesyłek dla osób z niepełnosprawnościami.

Poczta Polska bezpłatnie umożliwia doręczanie przesyłek (listy nierejestrowane, listy rejestrowane, przesyłki z zadeklarowaną wartością) i przekazów pocztowych do osób z niepełnosprawnościami z pominięciem oddawczej skrzynki pocztowej oraz bez konieczności odbierania przesyłek w placówce pocztowej.

       Z usługi tej mogą skorzystać:

  • osoby z niepełnosprawnościami z uszkodzeniem narządu ruchu powodującym konieczność poruszania się za pomocą wózka inwalidzkiego
  • osoby niewidome lub ociemniałe

W celu skorzystania z tej formy doręczania przesyłek należy złożyć wniosek, który można pobrać tutaj. Wniosek może został złożony w najbliższej miejsca zamieszkania placówce pocztowej bądź u listonosza.

Nadawanie przesyłek przez osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.

Listonosz Poczty Polskiej ma obowiązek przyjęcia od wszystkich osób z niepełnosprawnościami prawidłowo opłaconej przesyłki niebędącej przesyłką rejestrowaną w miejscu zamieszkania. W celu skorzystania z tej formy nadania wystarczy zgłosić takie zapotrzebowanie telefonicznie w dowolnej placówce pocztowej.

Najbliższą placówkę pocztową oraz kontakt do niej można znaleźć w wyszukiwarce placówek pocztowych, która dostępna jest tutaj.

Usługi dedykowane dla osób z niepełnosprawnościami.

Przesyłki dla osób niewidzących i niedowidzących nadawane jako listy do 2kg lub paczki do 7kg zawierające korespondencję lub druki wykonane pismem wypukłym albo zapisane na innym nośniku umożliwiającym odczytanie przez osoby niewidzące i niedowidzące, zwolnione są z opłaty pocztowej.

Więcej informacji na temat tej usługi można znaleźć tutaj.

Więcej informacji:

www.poczta-polska.pl

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej