W Poznaniu przybędzie 37 elektrycznych autobusów

Do 21 autobusów z napędem elektrycznym, które od kilku miesięcy przewożą poznaniaków, w przyszłym roku dołączą kolejne. Ofertę na dostawę 37 zeroemisyjnych pojazdów złożył Solaris Bus & Coach. Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. oraz Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris podpisali umowę w tej sprawie.

W Poznaniu przybędzie 37 elektrycznych autobusów
W Poznaniu przybędzie 37 elektrycznych autobusów

- Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla Miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia - na czym najbardziej nam zależy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję Miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu.

Obecnie pasażerów wozi 15 przegubowych "elektryków" (najczęściej na linii 174) oraz sześć o standardowej długości (na liniach 163 i 190). W wyniku postępowania przetargowego kolejnych 37 pojazdów dostarczy Solaris Bus&Coach: 31 pojazdów Urbino electric będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów. Dostawy rozpoczną się jesienią 2021 roku. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.

- Zakup 37 "elektryków" nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Poprzez zakup bezemisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. Warto jednak pamiętać, że w dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność. Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna.

W ciągu dnia baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Dziś takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary - w przyszłym roku zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia. Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej, gdzie odbywać się będzie również ładowanie poprzez wtyczkę plug-in (obecnie elektryczne pojazdy ładują się poprzez ładowarki plug-in nocami w zajezdni przy ul. Warszawskiej). MPK Poznań już rozstrzygnęło przetarg na budowę nowej infrastruktury ładowania - najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum, które tworzą firmy Medcom oraz S&M Energia z Krakowa.

Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowane zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh.

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie do swoich elektrycznych poprzedników. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglika krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

- W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie. Dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bezemisyjnymi autobusami Urbino electric. Inwestycje w zrównoważoną komunikację miejską pozwolą zapewnić wysoką jakość powietrza w mieście i zadbać o komfort życia jego mieszkańców, a to stawia Poznań wśród najbardziej nowoczesnych europejskich metropolii - mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Klimatyzowane pojazdy będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz - po raz pierwszy w autobusach poznańskich - zewnętrznych, "obserwujących" prawy bok autobusu oraz pantograf. Dla pasażerów przygotowany zostanie system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona zostanie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach będą ładowarki USB, zamontowane zostanie zewnętrzne oświetlenie drzwi.

Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. Projekt "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu", w ramach którego zyskujemy 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI "Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach", działanie 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach". Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 mln zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. 

MPK