Ogrody Edukacyjne czyli alternatywna nauka

Okres pandemii jest trudnym czas nauki zdalnej, która wielokrotnie towarzyszyła nam w poprzednim roku szkolnym. Świat poznawany w tym okresie to w dużej mierze wirtualna przestrzeń z ekranu komputera, samokształcenie i przyswajanie nauki w teorii.

zdjęcie przedstawia dzieci z opiekunkami pracujące w ogrodzie - grafika artykułu
00 - Ogrody - wiosna

Ogród Jordanowski nr 2 jako placówka oświatowa, dostosowała się do zaleceń i wymagań związanych z ochroną zdrowia podczas pandemii. Wiązało się to również z ograniczeniem liczby wychowanków na zajęciach.  Dla uatrakcyjnienia pobytu dzieci w placówce oraz uzupełnienia nauki zdalnej w sposób umożliwiający dzieciom bezpośredni kontakt z przyrodą, powstał długoterminowy projekt - Ogrody Edukacyjne. W tym celu w marcu br. OJ nr 2 nawiązał współpracę z Ogrodem Botanicznym UAM w Poznaniu i wspólnymi siłami powstał plan oraz ogólna koncepcja nowych nasadzeń roślin dostosowana do obecnych zmian klimatycznych. Ogród Botaniczny dostarczył rośliny ogrodowe, zadarniające, rozsady, zioła i krzewy.

Na terenie placówki w wyznaczonym miejscu zostały założone dwa stanowiska przeznaczone do budowania przez dzieci własnej przestrzeni zielonej. Dzieci z pomocą mgr Joanny Jaskulskiej - pracownicy UAM w Poznaniu, obsadziły jedną rabatę pachnącymi ziołami, a  w drugiej zasiały jednoroczne rośliny uprawne - warzywa. W trakcie pracy pani Joanna udzielała podopiecznym pomocy praktycznej i merytorycznej na temat sadzenia oraz pielęgnowania roślin w trakcie ich wzrostu.

Czas płynął, a Ogrody Edukacyjne rozkwitły i zaowocowały stając się źródłem wiedzy o tym jak przebiega wegetacja roślin. Latem pojawiły się tabliczki z nazwami ziół oraz został postawiony domek dla owadów, który stał się kolejnym punktem obserwacji. Stworzony obszar zieleni stał się miejscem zajęć dydaktycznych i integracyjnych, który pozwolił na wspólny wielozmysłowy kontakt z naturą. To tutaj wychowankowie mogli zaspokoić swoją ciekawość i bezpośrednio podziwiać wyhodowane rośliny (oregano, rzodkiewki, pomidory, cukinie, dynie i inne).

Ogrody stały się miejscem rekreacyjno-edukacyjnych spotkań dla społeczności lokalnej, a rozpoczynający się rok szkolny dał możliwość uczniom z pobliskich szkół na obcowanie z przyrodą i poznawanie wszystkich jej aspektów. Ogrody oprócz korzyści poznawczych i estetycznych wzbogacają o kompetencje społeczne, bo wspólne budowanie i szanowanie publicznej przestrzeni zielonej rozwija obywatelską odpowiedzialność. Ponadto w dobie narastających problemów ekologicznych pomaga kształtować właściwe postawy wobec natury.