Pierwsza w Poznaniu klasa integracyjna dla dzieci z zespołem Downa

Celem innowacji jest stworzenie optymalnych warunków do uczenia się dzieciom normatywnym i dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z zespołem Downa. Realizowanie innowacji zapewnia dzieciom z zespołem Downa naukę w formie integracyjnej przy zaspokajaniu wszystkich ich potrzeb, w tym edukacyjnych i ogólnorozwojowych. W procesie kształcenia brane są pod uwagę potrzeby całej grupy: uczniowie normatywni zyskują kompetencje społeczne, otwartość na inność i wrażliwość społeczną. Klasę objętą innowacją w zakresie edukacji włączającej tworzyć będą uczniowie pełnosprawni (do 15 uczniów) oraz uczniowie z niepełnosprawnością (do 5 uczniów) - wszyscy z zespołem Downa z niepełnosprawnością sprzężoną. W trakcie realizacji niniejszej innowacji zajęcia dla całej klasy, o charakterze edukacyjnym, wychowawczym i integracyjnym, prowadzone będą zawsze przez dwóch nauczycieli, zajęcia dla dzieci z zespołem Downa o charakterze czysto edukacyjnym i rewalidacyjnym prowadzone będą w odrębnym pomieszczeniu przez nauczyciela posiadającego odpowiednie kwalifikacje. W pierwszym etapie edukacyjnym edukacja włączająca obejmować będzie następujące obszary: edukacja muzyczna, plastyczna, informatyczna, język angielski i wychowanie fizyczne. Edukacja polonistyczna, matematyczna oraz przyrodnicza będzie prowadzona osobno dla grupy dzieci normatywnych oraz osobno dla grupy dzieci z niepełnosprawnością, tak by stworzyć optymalne warunki edukacyjne dla wszystkich uczniów klasy. Innowacja metodyczna obejmować będzie wykorzystanie w pracy edukacyjnej Metody Krakowskiej (czytanie symultaniczno-sekwencyjne) oraz w edukacji matematycznej metody NUMICON. W edukacji przyrodniczej treści podstawy programowej realizowane będą w miarę możliwości w naturalnym środowisku: w szkolnym ogrodzie oraz podczas wycieczek.
Korzyści z realizacji innowacji
Dla dzieci z zespołem Downa - możliwość integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami przy jednoczesnej edukacji dostosowanej do własnych, indywidualnych potrzeb i możliwości, perspektywa pozostania na terenie szkoły przez dłuższy czas, który jest właściwie "zagospodarowany", co zapewni rodzicom dzieci kontynuowanie lub podjęcie pracy zarobkowej.
Dla uczniów pełnosprawnych - nauka tolerancji i akceptacji innego jako ogólnoludzkich wartości, a także możliwość rozwoju własnych tj. uzdolnień i predyspozycji ponad obowiązującą podstawę programową (z uwagi na mniejszą ilość uczniów w klasie). Możliwość pracy indywidualnej z dziećmi, także zapewnienie dodatkowych działań kształcących pamięć, myślenie, koncentracje uwagi, umiejętności matematyczne, praca nowatorskimi metodami podczas nauki czytania i inne.
Zobacz również

Rzemiosło na medal - szósta edycja Biegu Zawodowców w Poznaniu

Nowa atrakcja na mapie Poznania

Finał Poznańskiej Ligi Debat za nami
