#Tata też czyta - trwa ogólnopolska kampania

Co zrobić, by dzieci - zwłaszcza chłopcy, a także ich ojcowie chętniej sięgali po książki? To pytanie, które stawiają sobie organizatorzy ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta. W akcję włączyło się również Miasto Poznań.

Grafika przedstawia rysunek mężczyzny i dwójki dzieci. Mężczyzna i chłopiec siedzą na ławce, dziewczynka stoi obok. Mężczyzna trzyma w ręku książkę. Wszyscy ubrani są w sportowe stroje. Na grafice znajduje się też nazwa akcji #TataTeżCzyta. - grafika artykułu
#Tata też czyta - ruszyła ogólnopolska kampania

Organizatorzy kampanii zachęcają ojców, opiekunów, a także pozostałych członków rodziny do wspólnego czytania dzieciom. Jak podkreślają, jest to narzędzie do budowania silnych relacji, kształtowania postaw oraz wspierania emocjonalnego rozwoju malucha. Akcja odbywa się już po raz trzeci. Hasło tegorocznej edycji to "Czytanie łączy".

- Kampania #TataTeżCzyta ma formułę otwartą - bo czytać należy przecież regularnie, przez cały rok. Jednak podejmujemy ten temat szczególnie mocno w wyjątkowym okresie, kiedy obchodzimy Dzień Mamy, Dzień Taty i Dzień Dziecka. To wspaniałe rodzinne święta i okazje, by mówić o tym, co możemy dać dziecku najlepszego - a jest tym właśnie nasz czas, obecność, które idą w parze ze wspólnym czytaniem i rozmową - mówi Agnieszka Nyc, menadżerka i koordynatorka kampanii.

FILM

Organizatorem przedsięwzięcia jest Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak. W kampanię co roku angażują się jednak także przeróżni ambasadorowie, wydawcy, dystrybutorzy, księgarnie, a także miasta, instytucje, biblioteki, szkoły, przedszkola czy firmy. Przede wszystkim jednak inicjatywa angażuje coraz większe grono ojców, którzy czytają dzieciom.

Do wzięcia udziału w kampani #TataTeżCzyta zachęca Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Informacja o akcji trafiła do miejskich placówekoświatowych. Pracownicy Wydziału Oświaty UMP (którzy w życiu prywatnym spełniają się również w roli ojców) odwiedzą poznańskie przedszkola i będą tam czytać dzieciom. O tym, do których się udadzą, zadecydowały wyniki losowania. 

Co i jak czytać dzieciom?

Organizatorzy akcji chcą nie tylko szeroko zapraszać mężczyzn do czytania dzieciom, ale także wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia. Dlatego kampanii towarzyszy publikacja dla rodziców i opiekunów "Supermoc książek #TataTeżCzyta2025", w której znaleźć można odpowiedź na pytania: dlaczego warto oraz jak i co czytać z dzieckiem? Poradnik dostępny jest za darmo w wersji online (www.tatatezczyta.pl).

W kampanii bierze udział aż 50 wydawnictw, z których każde poleca jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły zostały podzielone na kategorie wiekowe i zebrane we wspomnianym poradniku. Kampanię wspierają również dystrybutorzy i drukarnie, dzięki którym egzemplarze publikacji w wersji papierowej trafią także do wybranych księgarń, bibliotek, szkół, przedszkoli i instytucji kultury w miastach partnerskich kampanii w całej Polsce.

Tegoroczna okładka poradnika wskazuje na podobieństwo czytania i uprawiania sportu. To drugie jednoznacznie kojarzy się z dbaniem o zdrowie, dobrze spędzonym czasem oraz inicjatywą, którą rodzice - często ojcowie - podejmują w trosce o dzieci. Tymczasem czytanie jest dla mózgu dokładnie tym, czym sport dla ciała. 

- Czas z książką powinien być traktowany jak codzienna aktywność wspierająca zdrowie i rozwój. Podobieństwa jednak na tym się nie kończą. Kampania zachęca do odkrywania radości z czytania, przyjemności z bycia razem. Pokazuje czytanie jako uniwersalną i dostępną dla każdego formę rozwoju - niezależną od płci, wieku, wykształcenia czy środowiska - podkreślają organizatorzy akcji.

Rola mężczyzn w kształtowaniu nawyków czytelniczych dzieci

W raporcie PIECE (Leeds University Business School) przedstawiono rezultat badań, pokazujących w jaki sposób zaangażowanie ojców wpływa na życie edukacyjne dzieci. Analiza wykazała, że takie aktywności, jak m.in. czytanie, zabawa czy opowiadanie historii ma unikalny i istotny wpływ na wyniki, jakie maluchy osiągają w szkole podstawowej.

W badaniach Uniwersytetu Harvarda zauważono, że pytania zadawane przez mężczyzn podczas czytania prowokują do dyskusji i wspierają rozwój językowy dzieci. Wiele analiz jasno wskazuje na olbrzymie znaczenie, jakie ma wciąganie dziecka w interakcję wokół książki. Wykazano, że szczególnie ojcowie są gotowi krytykować książkę, stawiać jej i dziecku wyzwania, co przynosi świetne efekty na poziomie rozwoju dzieci, bo stymuluje je do reakcji. 

- Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ czytania na rozwój maluchów, ale także na znaczenie wspólnej lektury dla budowania wzajemnych relacji rodzic-dziecko i silnych więzi rodzinnych. Czytanie jest przecież okazją do rozmowy, co jest istotne zwłaszcza dla kilkulatków, ale budowanie tego nawyku powinno zaczynać się jak najwcześniej - tłumaczą organizatorzy kampanii.

Celem kampanii #TataTeżCzyta jest promowanie czytelnictwa zwłaszcza wśród mężczyzn. Według badań Biblioteki Narodowej, mężczyźni sięgają po książki mniej chętnie niż kobiety, rzadziej też czytają swoim dzieciom. 

Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie, kiedy kończą 9-10 lat. Jak zauważają autorzy badań, jedną z przyczyn może być brak męskiego wzorca, co sprawia, że sięganie po książkę wydaje się mało atrakcyjne i wiąże się głównie z nauką. Często czytaniu, jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu, przeciwstawia się sport.

Więcej informacji o kampani znajduje się na stronie www.tatatezczyta.pl.

AJ

Dowiedz się więcej na temat