Innowacje w ogródkach przedszkolnych

W ramach pilotażowego projektu Aktywne sposoby edukacji przedszkolnej, realizowanego przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta w latach 2016-2019, przeprowadzono w trzech miejskich przedszkolach modernizację ogródków w duchu naturalnych placów zabaw.

W projekcie wzięły udział trzy poznańskie przedszkola: Przedszkole nr 42, ul. Prądzyńskiego 15a (Wilda), Przedszkole nr 46, ul. Księżycowa 10 (Grunwald), Przedszkole nr 87, ul. Św. Czesława 6a (Wilda). Ich zadaniem było wprowadzenie i przetestowanie innowacyjnych rozwiązań w aranżacji przestrzeni przedszkolnej, na bazie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z berlińskimi przedszkolami, realizowanej w latach 2013-2015. Partnerem merytorycznym przedsięwzięcia był Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren, stowarzyszenie ekspertek w dziedzinie edukacji małych dzieci a zaprojektowanie ogródków powierzono p. Annie Komorowskiej z pracowni k., specjalizującej się w projektowaniu naturalnych placów zabaw.

W całym procesie modernizacji ogródków położono duży nacisk na projektowanie partycypacyjne, przyszły kształt ogrodów konsultowany był zarówno z kadrą przedszkolną jak i z dziećmi. Powstałe projekty opierały się na idei "naturalnego placu zabaw", czyli miejsca które oprócz tradycyjnych urządzeń zabawowych wykorzystuje naturalne elementy przyrody. Tak zaaranżowane miejsce przypomina bardziej "ogród zabaw" niż tradycyjny plac zabaw, dając dzieciom możliwość bezpośredniego doświadczania przyrody a co za tym idzie możliwość lepszego rozwoju.

Przykładowe rozwiązania naturalnego placu zabaw to:

  • sztuczną nawierzchnię zastępuje się nawierzchnią naturalną z ziemi, piasku lub trawy
  • wykorzystuje się do zabawy elementy ziemne tj. usypany pagórek lub ścieżka ziemna z naturalnymi obrzeżami z konarów drzew
  • tworzy się elementy do zabawy z żywej roślinności, np. labirynt z krzewów, szałas z żywej wikliny lub ścieżka do zabaw ruchowych z pni i kłód drzew
  • tworzy się miejsca gdzie dzieci mogą swobodnie bawić się wykorzystując piasek, wodę i inne materiały naturalne, np. kuchnia błotna
  • miejsca gdzie dzieci mogą uprawiać rośliny i obserwować owady, np. zielone rabaty, krzewy owocowe i domki dla owadów,
  • całość uzupełniona jest o typowe elementy ogrodowe, tj. ławeczki, altany, stoły dające zarówno możliwość relaksu jak i pracy z dziećmi
  • dodatkowo mogą pojawić się urządzenia do zabawy projektowane indywidualnie, dające możliwość wielofunkcyjnego wykorzystania np. podest, ścianka do zabaw interaktywnych.

W ramach projektu powstała publikacja - Ogród przedszkolny. Poradnik (link) - będąca praktycznym przewodnikiem dla przedszkoli dotyczącym aranżowania ogródka przedszkolnego.

Zorganizowano też konferencję oraz cykl warsztatów dla przedszkoli nt. "Naturalnych placów zabaw w ogródkach przedszkolnych". Więcej informacji w zakładce - Naturalne place zabaw

Koordynacja działań i więcej informacji: Katarzyna Bogdańska-Głuchowska, tel. (61) 878 4510, katbog@um.poznan.pl, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta,

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej