Zmiany przed rozpoczęciem nowego sezonu Enea Basket Poznań

Stowarzyszenie KKS Basket Poznań zostało powołane do życia w sierpniu 2020 roku, tuż po wymagającym i pełnym wyzwań pandemicznym okresie dla poznańskiej koszykówki. W ciągu pięciu lat działalności klub przeszedł intensywną drogę sportową - zaczynając od rywalizacji w 2. lidze mężczyzn, gdzie w debiutanckim sezonie uplasował się na końcu tabeli, by już rok później triumfować w grupie A i efektownie awansować na zaplecze najwyższej klasy rozgrywkowej w kraju.

Konferencja prasowa przed sezonem Enea Basket Poznań, fot. Beata Brociek - za stołem siedzi 6 mężczyzn na tle klubowego baneru. Mężczyzna z lewej strony trzyma mikrofon - grafika artykułu
Konferencja prasowa przed sezonem Enea Basket Poznań, fot. Beata Brociek

Ostatnie lata to także liczne osiągnięcia drużyn młodzieżowych i zawodników w Młodzieżowych Mistrzostwach Polski. Enea Basket Poznań aż czterokrotnie kończyli sezon na podium rankingu Systemu Sportu Młodzieżowego przygotowywanego rok w rok przez Instytut Sportu w Warszawie: brąz w 2021, złoto w 2022, srebro w 2023 i ponownie brąz w 2024 roku. Taka regularność nie jest dziełem przypadku - to dowód na spójnie realizowaną misję.

Celami klubu są rozwój koszykówki młodzieżowej oraz budowa silnego zespołu seniorskiego, w którym szansę dostają najbardziej utalentowani zawodnicy wychowani przez trenerów poszczególnych drużyn. Kluczowym zadaniem sztabu szkoleniowego jest przeprowadzanie młodych sportowców przez wymagający moment przejścia z kategorii juniorskiej do seniorskiej. W centrum filozofii klubu zawsze stoi człowiek - jego pasja, zaangażowanie i rozwój w harmonii z nauką, motywacją i sportowymi wartościami takimi jak fair-play.

Osiągnięcia sportowe po pięciu latach działalności:

  • pierwsza drużyna rozegra czwarty kolejny sezon w Pekao S.A. 1. Lidze Mężczyzn,
  • druga drużyna po raz trzeci z rzędu zagra młodzieżą w 2. Lidze Mężczyzn - w ubiegłorocznej kampanii dotarła do play-offów w grupie D,
  • klub profesjonalnie szkoli ponad 150 zawodników (12 drużyn w rozgrywkach od U11M do U19M),
  • sztab szkoleniowy liczy łącznie 16 trenerów, w tym 2 z dyplomem FIBA Europe Coaching Certificate, oraz wielu z medalami Młodzieżowych Mistrzostw Polski doskonalących się w kraju i za granicą,
  • mistrzostwo Polski U19M w sezonie 2022/2023,
  • mistrzostwo Polski U19M w sezonie 2021/2022,
  • wicemistrzostwo Polski U19M w sezonie 2023/2024,
  • brązowy medal Młodzieżowego Pucharu Polski w sezonie 2023/2024,
  • brązowy medal Mistrzostw Polski U17M w sezonie 2020/2021,
  • wicemistrzostwo Polski U15M w sezonie 2021/2022,
  • brązowy medal Mistrzostw Polski U15M w sezonie 2020/2021,
  • kilkunastu młodzieżowych reprezentantów Polski reprezentujących nasz klub na Mistrzostwach Europy i Świata,
  • Iwo Baganc powołany na camp NBA FIBA - Basketball Without Borders dla perspektywicznych zawodników z Europy.

Pekao S.A. 1. Liga Mężczyzn

W nadchodzącym, czwartym już sezonie na tym szczeblu rozgrywek, zespół pod batutą nowego szkoleniowca, Marcina Klozińskiego, będzie dążył do poprawy ubiegłorocznego wyniku (16 zwycięstw i 18 porażek, 12. miejsce w 1. lidze).

- Nasze przygotowania do startu sezonu powoli dobiegają końca. Przed nami jednak jeszcze sporo pracy i praca ta będzie kontynuowana, by jak najlepiej prezentować się w meczach ligowych. Co roku 1. liga jest coraz bardziej wymagająca i podejrzewam, że nie inaczej będzie tym razem. Stawiamy sobie jednak ambitne cele. Musimy narzucić sobie wysokie standardy pracy i dzień po dniu dążyć do perfekcji - stwierdził trener Kloziński.

Klubowy marketing i działania komunikacyjne

W ostatnich miesiącach klub mocno postawił na rozwój w obszarze marketingu i komunikacji. Stałe formy wideo takie jak kulisy meczowe, konferencje prasowe czy "Poznajmy się!" zostały uzupełnione regularnie publikowanymi krótkimi formami (tzw. rolkami/shortsami), ukazującymi życie klubu, zainteresowania/preferencje zawodników oraz różnego rodzaju wyzwania.

Efektem tego były wyraźne wzrosty na każdej z wiodących platform społecznościowych (sezon 24/25 vs 23/24):

  • o 499% większy zasięg postów na Facebooku (841 072 vs 140 411)
  • o 324% większy zasięg materiałów na Instagramie (79 934 vs 18 874)
  • o 4524% więcej wyświetleń filmów na YouTube (101 315 vs 2191)
  • podwojenie liczby obserwujących na TikToku (1045 vs 520).

Budowanie społeczności wokół klubu to oczywiście nie same social media. Zawodnicy klubu odbyli kilka wizyt w poznańskich szkołach podstawowych i przedszkolach, gdzie przeprowadzili jednostki treningowe oraz odpowiadali na liczne pytania dzieci i młodzieży.
W maju we współpracy z poznańskim "Klubem Na Fali" pracownicy Enea Basket Poznań przygotowali wydarzenie na świeżym powietrzu skierowane dla rodzin z dziećmi o nazwie "Basket Na Fali". Koszykarze przeprowadzili aktywną młodzież przez różne ćwiczenia, a na koniec uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia się w dwóch konkursach z nagrodami.

Enea Basket Poznań aktywnie angażowała się także we współpracę z partnerami. Podczas pierwszoligowych meczów kibice mogli brać udział w zabawach z fantami fundowanymi przez klub i sponsorów, jak również oglądać pokazy zaprzyjaźnionych cheerleaderek z Wazzup?! Dance Studio.

Wkroczenie w nowy etap

Niemal dokładnie po pięciu latach od powołania do życia stowarzyszenia KKS Basket, klub przeszedł proces rebrandingu. We współpracy z poznańską agencją Big Better Brands Enea Basket Poznań zyskała usystematyzowaną strategię komunikacyjną oraz identyfikację wizualną. Ta zmiana nie oznacza jedynie symbolicznej zmiany herbu. To świadomy krok w stronę rozwoju, profesjonalizacji i budowania marki, która będzie powodem do dumy dla całej społeczności sportowej w Poznaniu.

Dla zawodników, na każdym szczeblu rozgrywkowym, nowa strategia równa się lepsze warunki do rozwoju osobistego i sportowego. Władze klubu stawiają na profesjonalne zaplecze, nowoczesne metody treningowe i jasno wytyczone ścieżki kariery. Chcemy, aby każdy zawodnik czuł, że gra w klubie, który naprawdę inwestuje w jego przyszłość.

Dla współpracowników to większa stabilność organizacyjna i nowe perspektywy. Władze klubu budują strukturę, w której każdy ma przestrzeń do rozwoju, a jego praca ma realny wpływ na sukces drużyny.

Dla kibiców to także bliższy kontakt, większa dostępność i angażujące wydarzenia, które sprawią, że bycie częścią Enei Basketu Poznań będzie jeszcze bardziej emocjonującym doświadczeniem.

Dla sponsorów i partnerów zmiana to gwarancja transparentności, profesjonalizmu, zasięgów i rosnącej wartości marki. Pozwala to wspólnie tworzyć projekty, które nie tylko wspierają sport, ale też realnie budują wizerunek biznesu dynamicznego i odpowiedzialnego społecznie.

Założenia na sezon 2025/26

- Na pewno celem sportowym dla pierwszego zespołu będzie uzyskanie promocja do fazy play-off w szybko rozwijającej się Pekao S.A. 1. Lidze. Chcielibyśmy także, aby przynajmniej dwie drużyny młodzieżowe zameldowały się w czołowej ósemce w Polsce oraz żeby jak najwięcej dzieci mogło cieszyć się grą w naszej klubowej akademii - twierdzi prezes Enei Basketu Poznań, Przemysław Szurek.

- Przed startem nowego sezonu wzmocniliśmy skład personalny organizacji. Obecnie liczy ona już 24 osoby, z czego bardzo się cieszymy. Nieustannie chcemy wdrażać dobre praktyki, poprawiać naszą zdrową sytuację finansową i powiększać bazę kibiców. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w Poznaniu potencjał koszykarski jest bardzo wysoki i w kolejnych latach mamy w planach krok po kroku budować fundamenty pod awans do Orlen Basket Ligi - zakończył.

Sztab szkoleniowy pierwszego zespołu Enea Basket Poznań

Trener główny - Marcin Kloziński
Asystent trenera - Bartosz Ziółek
Fizjoterapeuta - Krzysztof Wojtyś
Trener przygotowania motorycznego - Mikołaj Piechowiak

Inauguracja sezonu:

20 września 2024 r. (sobota), godz. 18:00: GKS Tychy - Enea Basket Poznań

Pierwszy domowy mecz (hala AWF, ul. Droga Dębińska 10c w Poznaniu):

27 września 2024 r. (sobota), godz. 18:00: Enea Basket Poznań - Solvera Sokół Łańcut

Partnerzy o współpracy z klubem

- Z niecierpliwością czekamy na inaugurację kolejnego sezonu, gdyż w ostatnich latach mecze Enea Basket Poznań przynosiły wiele sportowych emocji za sprawą zaciętych końcówek, a dzięki licznej publiczności podczas meczów domowych w hali AWF Poznań panuje świetna atmosfera. Wierzymy, że druga co do wielkości dotacja w wysokości 1 100 000,00 zł pomoże zrealizować klubowi sportowe cele, a poznańscy fani basketu będą mogli w sezonie 2025/2026 być świadkami rywalizacji również w fazie play-off - zaznaczył Maciej Piekarczyk, dyrektor Wydziału Sportu Miasta Poznania.

- Jako firma z siedzibą w stolicy Wielkopolski, z ogromną satysfakcją wspieramy Enea Basket Poznań już od kilku lat. To klub, który w profesjonalny sposób buduje swoją markę sportową i daje przykład, jak łączyć sportowe aspiracje z odpowiedzialnym szkoleniem dzieci i młodzieży. Dla Enei, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, to niezwykle ważne - inwestujemy w przyszłość młodych sportowców, dając im możliwość rozwijania się nie tylko na boisku, ale i w życiu. Widzimy, że Enea Basket Poznań działa konsekwentnie i profesjonalnie, a my z dumą pozostajemy częścią tej historii - powiedział Błażej Daracz z Biura Sponsoringu i Zarządzania Marką w Departamencie Marketingu w Enei.

Udział drużyny Enea Basket Poznań w rozgrywkach Bank Pekao S.A. 1.Ligi koszykówki mężczyzn odbywa się z dofinansowaniem ze środków Wydziału Sportu UMP.

Dowiedz się więcej na temat