Wzrasta sprzedaż produktów Fairtrade w Polsce

Według Fairtrade Polska w 2019 roku wartość sprzedaży hurtowej produktów Fairtrade (Sprawiedliwego Handlu) w Polsce przekroczyła 293 miliony złotych, co stanowi 3-krotny wzrost w porównaniu do 2018 roku.

Wykres - wzrost sprzedaży - grafika artykułu
Wykres - wzrost sprzedaży

Jeszcze w 2016 roku udział kawy w ogólnej wartości hurtowej sprzedaży produktów Fairtrade sięgał ponad 80%. W kolejnych latach wartość sprzedaży kawy rosła, osiągając 64 miliony złotych w roku 2019. Głównym kanałem detalicznej sprzedaży kawy od lat pozostają punkty gastronomiczne, głównie Stop Cafe na stacjach PKN ORLEN, ale również kawiarnie Starbacks i Tchibo. Bardzo dynamicznie rośnie jednak cały rynek produktów Fairtrade, dlatego udział kawy w całości sprzedaży w 2019 roku kształtował się na poziomie 22%. W 2019 roku w kategorii produktowej kakao wyprzedziło kawę, stając się nowym liderem na rynku produktów Fairtrade, osiągając w 2019 roku aż 73% sprzedaży hurtowej o wartości 214 milionów złotych (źródło: fairtrade.org.pl)

Trudno się temu dziwić, ponieważ jakość produktów Fairtade jest doskonała, a świadomość pomocy najbiedniejszym mieszkańcom Globalnego Południa jest nie bez znaczenia. Dzięki coraz łatwiejszemu dostępowi do tych towarów w Polsce, ceny ich spadają. Coraz częściej zbliżone są do cen pozostałych, niecertyfikowanych produktów.

Miasto Poznań ma udział w tym sukcesie. Od ponad 10 lat promuje ideę Fairtrade wśród mieszkańców. W 2012 roku jako pierwsze miasto w Polsce, Poznań uzyskał tytuł Miasta Przyjaznego dla Sprawiedliwego Handlu. W Poznaniu jest jedyny w Polsce sklep prowadzony przez Fundację PANGEA, w którym sprzedawane są wyłącznie produkty Fairtrade. Mieści się przy ul. Szewskiej 9.

Daleko nam jeszcze do krajów zachodniej Europy, gdzie idea Fairtrade jest powszechnie znana, a produkty dostępne we wszystkich sklepach, hotelach, restauracjach, kawiarniach,. Spotkać je można na lotniskach, w szkołach i w urzędach. Na przykład, podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku, serwowano wyłącznie kawę, herbatę, czekoladę, cukier Fairtrade, a bukiety wręczane medalistom zrobione były z kwiatów z tym certyfikatem. Sklepy sprzedające głownie lub jedynie produkty Fairtrade są znane mieszkańcom, dość powszechne i dobrze rozpoznawalne.

Instytucje publiczne, firmy i organizacje dokonujące zakupów produktów zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, mogą stosować certyfikat Fairtrade jako kryterium. Fairtrade Polska przygotowało publikację udostępnioną bezpłatnie na stronie fairtrade.org.pl, przybliża ona czym jest znak Faitrade i jak go stosować przy udzielaniu zamówień publicznych. Podaje także przykłady zamówień. 

sieci społecznościowe