32 metry i 1 cm innowacji w transporcie. Poznajcie nowego Moderusa Gamma

Innowacyjny, energooszczędny i w pełni niskopodłogowy. Taki jest Moderus Gamma - najnowszy tramwaj wyprodukowany przez Modertrans Poznań. Jego  oficjalna premiera miała miejsce 18 listopada br.

Prezentacja nowego Moderusa Gamma
Prezentacja nowego Moderusa Gamma

Do tej pory, istniejący od 11 lat, Modertrans miał w swojej ofercie tramwaje jednoczłonowe i wysokopodłogowe - Alfa oraz trójczłonowe i częściowo niskopodłogowe - Beta. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę, której  głównym udziałowcem jest  Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, można spotkać m.in. na torach Gdańska, Poznania, Elbląga, Szczecina, Wrocławia i aglomeracji śląskiej.

Innowacyjny Moderus Gamma wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte przez producenta podczas realizacji wcześniejszych projektów. Ma 32 metry długości i może pomieścić 244 pasażerów. Do ich dyspozycji są 63 stałe i 3 rozkładane miejsca siedzące.

To tramwaj w pełni niskopodłogowy. Płaską podłogę w obszarze wózków osiągnięto dzięki rezygnacji z klasycznych osi. Zamontowano układ poziomujący, mający za zadanie utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia pojazdu. Tramwaj wyposażono także w kondensatory, magazynujące energię odzyskaną z sieci podczas hamowania.        

Szczególną uwagę zwrócono na elementy ułatwiające podróż pasażerom: ergonomiczne poręcze, intercomy do kontaktu z motorniczym, ładowarki USB oraz w pełni klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Nie zapomniano przy tym o pracy motorniczego. Ergonomicznie zaprojektowana kabina, wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku podnoszą komfort jego pracy.

- W Poznaniu jest już produkowany samochód roku i autobus roku. Mam nadzieję, że do tych dwóch pojazdów dołączy wkrótce Moderus Gamma jako tramwaj roku - mówił podczas oficjalnej prezentacji tramwaju prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.        

Dzięki symulacjom przeprowadzonym przez Politechnikę Poznańską, ruch poszczególnych członów oraz całej bryły tramwaju, a także jego masa, zostały zoptymalizowane.          

- Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie. Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny - mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań sp. z o.o.

Projekt "Innowacyjny tramwaj miejski", na który wydano ponad 14 mln zł, był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+, a wcześniej ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość dofinansowania przekroczyła 5,6 mln zł.

W piątkowej premierze nowego tramwaju, w oddziale spółki w Biskupicach Wielkopolskich, wzięli udział przedstawiciele władz Poznania i powiatu poznańskiego, Urzędu Marszałkowskiego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Politechniki Poznańskiej, a także przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całej Polski. Uruchamiając dzwonek tramwaju, prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak dał sygnał do pierwszej jazdy testowej.

Jacek Łakomy/biuro prasowe