- Chcemy wycofać z naszej floty autobusowej najbardziej wyeksploatowane pojazdy. - mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. - W zamian zapewnimy naszemu miastu 37 supernowoczesnych autobusów najnowszej generacji, które będą przyjazne dla jego mieszkańców. Silniki nowych autobusów będą spełniać bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro6. Aż trudno uwierzyć, że w ciągu kilkudziesięciu lat dzielących starego poczciwego "Jelcza" popularnie zwanego "ogórkiem", do tego najnowszego pojazdu, tak bardzo zmienił się design i wyposażenie miejskiego autobusu, a co za tym idzie komfort przejazdu.
Nowe pojazdy spełniać mają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją, systemem automatycznego gaszenia w komorze silnika oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.
- Jest w tych autobusach wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem w naszych kolejnych przetargach - wskazuje Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK Poznań. - Energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED dla ich lepszej widoczności, wewnętrzna tablica informacyjna LCD. To tylko niektóre z nich.
Dokumentacja przetargowa określa termin realizacji zamówienia. Autobusy mają zostać dostarczone od 11 do 16 miesięcy od dnia podpisania umowy. O zwycięstwie w przetargu zadecyduje przede wszystkim cena (60 procent). Za rozbudowane kryteria techniczne oferenci będą mogli uzyskać 30 procent punktów. Dodatkowo punktowane będą warunki gwarancji (5 procent) i gotowość techniczna (5 procent). Dodatkowym zobowiązaniem dostawcy autobusów, którego wyłoni przetarg, będzie przeprowadzenie szkoleń dla minimum 20 pracowników MPK Poznań w zakresie obsługi i wszelkiego typu napraw.
Przetarg na nowe autobusy jest kolejnym etapem, po zakupie 50 niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, unowocześnienie floty poznańskiego przewoźnika.
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe