Buspas na Garbarach coraz bliżej

W poniedziałek, 17 lutego rozpocznie się remont nawierzchni na ulicy Garbary. Prace prowadzone będą na lewym pasie, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wielką do ulicy Garbary 48. Wiąże się to z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu: będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się i parkowania. Samochody pozostawione w miejscach zabronionych będą odholowane na koszt właściciela.

Buspas na Garbarach coraz bliżej. - grafika artykułu
Buspas na Garbarach coraz bliżej.

W poniedziałek rusza pierwszy etap zmian na ulicy Garbary - remont nawierzchni na odcinku, gdzie pojawi się buspas. W trakcie prac sfrezowana zostanie stara nawierzchnia i ułożona nowa. Wykonawca na zakończenie prac ma czas do 6 marca.

Remont wiąże się z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu. Samochody będą poruszać się prawym pasem. Nie będzie możliwości skrętu z ulicy Garbary w lewo, w ulicę Woźną. Będzie można w nią wjechać z ulicy Mostowej.

W związku z koordynacją prac na ul. Garbary z budową przyłącza cieplnego na ul. Mostowej i Wszystkich Świętych od poniedziałku 17 lutego 2020 r. ul. Grobla będzie jednokierunkowa na odcinku od ul. Mostowej do ul. Garbary. Przejazd z ul. Garbary do ul. Mostowej odbywać się będzie ul. Wszystkich Świętych.

Wyłączono zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Garbary, Wodna i Grobla.

Tymczasowa organizacja ruchu wprowadza także zakaz parkowania po obu stronach ulicy Garbary, na odcinku od ul. Wielkiej do wysokości numeru 48. Aby uprzedzić kierowców, zamontowane zostały znaki informujące o zakazie zatrzymywania i parkowania na remontowanym odcinku. Zakaz będzie obowiązywał od północy z niedzieli na poniedziałek (16 na 17 lutego) do czasu zakończenia prac. Pozostawione pojazdy zostaną odholowane. 

Buspas na ulicy Garbary zostanie wydłużony. Poprawi to płynność i komfort podróży transportem publicznym. Umożliwi skrócenie czasu przejazdu autobusów na kluczowej osi komunikacyjnej północ-południe przez centrum miasta.

Po ulicy Garbary poruszają się cztery linie autobusowe: 174, 176, 190 i 603. W dni powszednie wykonują 233 kursy dziennie przewożąc około 15 tysięcy pasażerów. Trasa linii 174 jest jedną z najdłuższych w Poznaniu. Przebiega przez centrum i obsługują ją w większości najnowsze autobusy elektryczne.

Według rozkładu linie te powinny pokonać odcinek między przystankami Małe Garbary a AWF w 5 minut. Opóźnienia sięgają jednak od 2 do 5 minut. Zdarzają się również ekstremalne sytuacje, kiedy autobus na Garbarach stoi nawet 10 minut. Wprowadzenie buspasa pozwoli zminimalizować rozbieżności pomiędzy rozkładowym a rzeczywistym czasem przejazdu.

Prace są pierwszym z etapów wprowadzenia buspasa na ulicy Garbary. Oprócz naprawy nawierzchni i skrócenie czasu przejazdu autobusów, ulica zyska także zieleń w donicach oraz ławki (od ulicy Wielkiej do placu Bernardyńskiego). Na wiosnę zazieleni się również przystanek autobusowy Małe Garbary. Na dachu wiaty zostanie posadzony rozchodnik, która latem chłodzi, zimą podnosi temperaturę. Ponadto roślina wyłapuje też drobne zanieczyszczenia powietrza.

Po wyremontowaniu lewego pasa na Garbarach drogowcy przystąpią do budowy trzeciego pasa ruchu na ulicy Jana Pawła II, biegnącego od ronda Śródka w kierunku ulicy Baraniaka. Po jego uruchomieniu jadący ulicą Wyszyńskiego będą też mieli do dyspozycji dwa pasy do skrętu w prawo w ulicę Jana Pawła II (obecnie jest tylko jeden). 

Drogowcy wrócą na Garbary późną wiosną. Wówczas wyremontowany i wzmocniony zostanie prawy pas na odcinku od ulicy Estkowskiego do ulicy Długiej.

Zobacz także:
Nowy buspas na Garbarach i trzeci pas na Jana Pawła II

ZDM/ JZ