Elektryczny Solaris autobusem roku!

Autobus Solarisa nagrodzony na targach w Hanowerze. Nowy, ekologiczny model Urbino 12 Electric został wyróżniony tytułem "Bus of the Year 2017". Podczas targów pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze, polski producent zaprezentował też dwie nowości: autobus hybrydowy Urbino 12 Hybrid oraz podobny model z napędem CNG.

Solaris Urbino 12 Electric autobusem roku - grafika artykułu
Solaris Urbino 12 Electric autobusem roku

To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześnie pierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego.

- Cieszę się, że firma z Wielkopolski jest liderem innowacyjnych rozwiązań w transporcie publicznym - powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podczas targów w Hanowerze. - Wspólnie z szefem hanowerskiej komunikacji miejskiej i kierownictwem Solarisa przejechaliśmy się tym autobusem po mieście. W miejskiej przestrzeni Urbino 12 Electric sprawdza się doskonale. Będę dążył to tego, by takie autobusy woziły pasażerów w Poznaniu!

W tegorocznym konkursie autobus Solarisa pokonał 4 rywali. Wśród nich oprócz Urbino 12 Electric znalazły się jeszcze trzy autobusy elektryczne, które zgłosiły do rywalizacji marki Ebusco, Irizar i Van Hool. Pojazd napędzany gazem ziemnym (CNG) wystawił natomiast Mercedes.

Podczas kilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członków jury podlegały zarówno cechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, którzy wcielali się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów. Zadanie oceniających nie było łatwe, tym bardziej, że po raz pierwszy musieli oni recenzować tak dużą liczbę pojazdów bateryjnych.

- To niewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej - mówił, odbierając nagrodę, Andreas Strecker, prezes Solarisa. - Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski, powiedział "Diesel umarł niech żyje elektryczność". Dzisiaj udowadniamy, że te słowa stały się rzeczywistością. Nasze autobusy bateryjne jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę. Autobusy elektryczne są bez wątpienia przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem.

Nowy Solaris Urbino 12 Electric, który podlegał ocenie członków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka - Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony.

Oprócz autobusów elektrycznych Solaris rozwija też inne ekologiczne napędy. Na targach w Hanowerze firma z Bolechowa zaprezentowała dwa nowe modele. Pierwszy z nich to autobus hybrydowy, natomiast druga nowość to Urbino z napędem CNG, czyli na gaz ziemny. W nowej hubrydzie Solarisa producent zastosował wiele innowacyjnych rozwiązań pozwalających na wyłączanie silnika podczas postoju oraz podjeżdżania i opuszczania przystanku. Dzięki temu Urbino 12 Hybrid zużywa do 20% mniej paliwa niż w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Jest też niezwykle cichy, co pozwala w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Zalety Solarisa nowej generacji, takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny, lekki szkielet czy przestronna i komfortowa przestrzeń pasażerska, wykorzystuje też premierowe, 12-metrowe Urbino CNG zasilane gazem ziemnym. Zastosowano w nim, znane już w Solarisach, nowoczesne rozwiązania, takie jak oświetlenie LED, efektywna klimatyzacja czy ładowarki USB, dzięki którym podróż nowym gazowcem staje się niezwykle komfortowa. W autobusie znajdują się 33 miejsca siedzące, w tym 16 dostępnych jest z niskiej podłogi.

Joanna Żabierek/biuro prasowe