Jak będą wyglądać "Wolne Tory"?

Zielone torowiska, miejskie place, odnowione zabytki - jak będzie wyglądać nowa dzielnica Poznania? Dziesiątki mieszkańców miasta przyszły w środę na MTP, by o tym porozmawiać. Na spotkaniu informacyjnym miasto zaprezentowało koncepcję rozwoju przestrzennego tego terenu.

Na spotkanie przyszły dziesiątki poznaniaków - grafika artykułu
Na spotkanie przyszły dziesiątki poznaniaków

Miasto zorganizowało spotkanie informacyjne z zespołem projektowym Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, by usłyszeć opinie poznaniaków na temat planowanej nowej dzielnicy. Spotkanie poprzedza formalny II etap konsultacji społecznych dotyczących projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tego obszaru.

- Liczymy na ważne dla nas i dla wszystkich mieszkańców miasta uwagi dotyczące koncepcji i kompozycji proponowanych rozwiązań - mówił Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Chcemy wsłuchać się nie tylko w głosy tu zgromadzonych, ale także we wszystkie opinie, jakie trafią do nas podczas dalszych konsultacji społecznych. Niezwykle ważne jest dla nas zdanie przedstawicieli dwóch rad osiedli: Wildy i św. Łazarza, które bezpośrednio sąsiadują z obszarem "Wolnych Torów".

Wolne Tory to rozległy obszar o powierzchni ok. 117 ha położony pomiędzy Wildą i Łazarzem. Od południa granicę stanowi ulica Hetmańska, gdzie w przyszłości znajdował się będzie przystanek kolei metropolitalnej. Na zaniedbanych dotąd terenach ma powstać dzielnica o charakterze śródmiejskim, z zabudową zarówno mieszkaniową jak i usługową.

- Przyjęliśmy podstawowe założenia - wyjaśniała Elżbieta Janus, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Główną osią kompozycyjną jest zielony ciąg tramwajowy i pieszo-rowerowy. Na terenie dzielnicy zaplanowana jest też - oddzielona od niego - droga o charakterze śródmiejskim. Zależało nam bardzo na stworzeniu odpowiedniej przestrzeni publicznej - dużego placu miejskiego. Znaleźliśmy na niego miejsce w północnej części terenu, w pobliżu obecnej galerii handlowej. Istotne też było połączenie Wildy z Łazarzem. Zaplanowaliśmy więc tunel samochodowy pod torami oraz kładkę, która ma być zielonym łącznikiem między tymi dwiema dzielnicami.

Na całym terenie zaplanowano wiele terenów zielonych oraz przestrzenie ogólnodostępne dla mieszkańców. Największą z nich będzie wspomniany już duży, reprezentacyjny plac miejski, otwierający teren Wolnych Torów od północy. Ma on być otoczony prestiżową zabudową o zwartym, śródmiejskim charakterze.

https://www.youtube.com/watch?v=KkWb-BUEzCo

Przestrzeń ta będzie graniczyła z tzw. nowym "city", gdzie wokół głównego skrzyżowania z promieniście rozchodzącymi się ulicami, projektanci rozlokowali najwyższe budynki. W sąsiedztwie nowoczesnych budynków znajdować się będą obiekty zabytkowe, takie jak hala nitowa czy wieże ciśnień - oczywiście zrewitalizowane i zaadaptowane do nowych funkcji.

W pobliżu znajdował się będzie rozległy park - ma on przebiegać ze wschodu na zachód, na kładce ponad torami kolejowymi. Zapewni tym samym wygodne i atrakcyjne połączenie dwóch odseparowanych od siebie obecnie dzielnic: Wildy i Łazarza. Jednocześnie stanowić on będzie główny teren zieleni, rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i pracowników dzielnicy. Pod łącznikiem będzie można zlokalizować np. parkingi.

Od południa park graniczył będzie z kolejnym placem miejskim z fontanną i miejscem na koncerty. Nieco dalej projektanci proponują nową zabudowę mieszkaniową ze szkołą i przedszkolem. Nowe życie zyska charakterystyczna hala dawnych ZNTK. W jej pobliżu urządzono kameralny park dla mieszkańców oraz nowy kościół. Od południa dzielnice zamykać będzie trójkątny plac przy wieży ciśnień, do którego przylegają monumentalne ceglane zabudowania dawnego młynu Hermanka.

- Nastawialiśmy się na to, że w tak ważnym miejscu musimy nie tylko zapewnić jakość życia mieszkańców na wysokim poziomie, ale by zachęcało również zachęcić przedsiębiorców i innych mieszkańców miasta do korzystania z tej przestrzeni - podkreślała Katarzyna Derda, kierownik zespołu projektowego. -  Zaprojektowaliśmy więc kilka sprzężonych ze sobą placów, przestrzeni otwartych, publicznych oraz terenów zieleni.

Przybyli na spotkanie poznaniacy mieli dużo pytań i pomysłów. Pytali m.in. układ komunikacyjny nowej dzielnicy i jej zagospodarowanie.

- Chcemy połączyć funkcje usługowe z mieszkaniowymi - podkreślał Maciej Wudarski. - Takie połączenie sprawia, że mieszkańcom żyje się wygodniej, bo nie muszą dojeżdżać do biur zlokalizowanych w innych częściach miasta. Takie rozwiązanie jest też bardzo dobre z punktu widzenia miastotwórczego: przestrzeń żyje przez cały dzień, nie pustoszeje po południu, gdy ludzie opuszczają biurowce.

Miasto czeka na opinie dotyczące wizji zagospodarowania "Wolnych Torów" do 17 października 2018 r. Swoje sugestie na temat przedstawionej wizji zagospodarowania terenu "Wolnych Torów" można przesyłać:

- pocztą elektroniczną na adres: mpu@poznan.mpu.pl

- pocztą tradycyjną na adres: Miejska Pracownia Urbanistyczna, ul. za Bramką 1, 61-842 Poznań

Kontakt w kwestiach merytorycznych: Miejska Pracownia Urbanistyczna, Katarzyna Derda - kierownik zespołu projektowego, tel. 61 639 64 84, Danuta Rybarczyk i Michalina Prewencka - koordynatorki projektu, tel. 61 639 64 82.

AW