Kolej - priorytet metropolii

W przyszłym roku ruszą pierwsze połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. To wspólna inicjatywa Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.

Poznańska Kolej Metropolitalna - grafika artykułu
Poznańska Kolej Metropolitalna

Na początku 2018 roku planowane jest podjęcie uchwały przez Radę Metropolii oraz podpisanie stosownych porozumień pomiędzy Województwem Wielkopolskim, Stowarzyszeniem Metropolia Poznań, Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim i jednostkami samorządu terytorialnego (powiaty i gminy) położonymi wzdłuż danej linii o wzajemnym współdziałaniu w celu uruchomienia PKM.

W pierwszej połowie 2018 roku Marszałek Województwa Wielkopolskiego planuje podpisanie dwustronnych umów dotacyjnych z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi wzdłuż czterech linii kolejowych. Szczegółowo określają one kwestie rozliczeń związanych z funkcjonowaniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Wspólne działanie

Poznańska Kolei Metropolitalna to wspólne przedsięwzięcie.  System regularnych kolejowych połączeń regionalnych współfinansowany jest przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz położone - wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego - gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej.

- Dziś od godziny 9-tej spotykaliśmy się z przedstawicielami gmin, powiatów i miast leżących wzdłuż linii, na których będzie kursować Kolej Metropolitalna. Wspólnie omawialiśmy nasz projekt. Pociągi na tych trasach mają kursować co trzydzieści minut w godzinach szczytu, a poza nimi - co godzinę. Istotą tego przedsięwzięcia jest współfinansowanie przez gminy, powiaty, samorząd województwa i Miasto Poznań - podkreślił Wojciech Jankowiak Wicemarszałek Województwa. Wypracowaliśmy nowy podział kosztów. Dzielimy je solidarnie, tzn. wszystkie gminy i powiaty, w których będzie poruszał się dany pociąg, ponoszą koszty w takiej samej wysokości. 11-go grudnia mamy zamiar podpisać porozumienie, a pociągi mogą zacząć kursować w marcu, a najpóźniej - w czerwcu - dodał Marszałek.

Poznańska Kolej Metropolitalna będzie obejmować swoim zasięgiem obszar o promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.

Kolej na kolej

Celem jest zwiększenie integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców Metropolii Poznań w jej obrębie, zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego oraz preferowanie ekologicznego transportu kolejowego.

- Naszym celem jest poprawa jakości transportu publicznego. Chcemy pomóc mieszkańcom przemieszać się na terenie całej Metropolii.  Codziennie widzimy przecież korki na drogach - stwierdził Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Mamy zamiar utworzyć nowe węzły przesiadkowe, ponieważ musimy odpowiednio skomunikować transport kolejowy z transportem miejskim na terenie gmin, a także z transportem na terenie Poznania. Od 3 lat prowadzimy już rozmowy na temat węzłów, weszły teraz w zaawansowaną fazę.  Uruchamiamy PKM, jednocześnie przygotowując węzły przesiadkowe - dodaje prezydent Poznania.

Kolejne etapy

Rolę organizatora Poznańskiej Kolei Metropolitalnej - mocą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i wolą wszystkich zainteresowanych samorządów - pełnić będzie Marszałek Województwa Wielkopolskiego, natomiast przewoźnikiem będzie spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Stowarzyszenie Metropolia Poznań będzie pełnić funkcję koordynatora działań informacyjno-promocyjnych.

Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej następować będzie etapami, począwszy od połowy 2018 roku. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na rok 2021 i uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA.

W pierwszej kolejności PKM uruchomiona zostanie na 4 liniach kolejowych:  do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego.

W drugim etapie, w latach 2019-2021, zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych. Prawdopodobnie nastąpi to w kolejności: Rogoźno (przełom 2019 i 2020 roku), Września (2020 rok), Kościan (2020 r.), Szamotuły (2021 r.) i Gniezno (2021 r.).

Solidarne finansowanie

Współfinansowanie PKM oparte będzie na zasadzie solidarnego udziału wszystkich samorządów położonych wzdłuż danej linii kolejowej w udzielaniu wsparcia finansowego pod postacią dotacji celowej dla samorządu Województwa Wielkopolskiego na pokrywanie kosztów części uruchamianych połączeń kolejowych.

- Uruchomienie tych nowych 9 linii będzie kosztowało Miasto około 3 mln rocznie. Wszystkie podmioty zainteresowane nią muszą partycypować w kosztach. W gminach, w których odmówi się finansowanie tego projektu, pociąg po prostu się nie zatrzyma - podkreśla Jacek Jaśkowiak.

Wspólny bilet

Od 1 września 2017 roku można skorzystać z biletów Bus-Tramwaj-Kolej. Objął on swoim zasięgiem miejscowości oddalone nawet 70 kilometrów od Poznania Głównego.

Bus-Tramwaj-Kolej (BTK) to kolejowy, imienny bilet miesięczny, który w 2012 roku wprowadziły go Przewozy Regionalne wspólnie z Kolejami Wielkopolskimi oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu. Dostępny był w postaci papierowej, z nadrukowaną dodatkową informacją o ważności w komunikacji miejskiej ZTM w Poznaniu.

Rozszerzenie zasięgu biletu o nowe strefy, z atrakcyjnymi cenami dla pasażerów, może przyczynić się do dalszego wzrostu liczby nowych pasażerów dla ZTM i tym samym zmniejszenia liczby samochodów osobowych wjeżdżających do miasta.

Logo PKM

Jeszcze w listopadzie Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosi konkurs na logo dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Wybrany znak graficzny zostanie umieszczony obok obecnie funkcjonujących oznaczeń na pociągach, które obsługiwać będą połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Ryszard Bączkowski, Dominik Jagiełło/biuro prasowe