W sobotę, 24 czerwca, rozpocznie się kolejny z zaplanowanych na ten rok remontów. Do końca wakacji zmienionymi trasami będą kursować linie tramwajowe: 2, 7, 9, 15 i 20. Zawieszone zostanie kursowanie linii numer 6, 12 oraz 18, a uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa T6.
- Aby remonty były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów w miarę możliwości w jednym terminie wykonywane są wszystkie prace mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. - mówi Henryk Spychalski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Podobnie będzie w przypadku prac zaplanowanych w rejonie ul. Królowej Jadwigi. Ten długi odcinek jest istotny dla układu linii komunikacji zbiorowej miasta Poznania, dlatego przeprowadzimy go w wakacje, kiedy zmniejszony jest ruch. - stwierdza Spychalski.
Remont przeprowadzany jest głównie z uwagi na zły stan techniczny torowisk. Sprawna sieć komunikacyjna musi być utrzymana, a brak remontów mógłby grozić częstymi, doraźnymi naprawami.
- Torowiska, którymi zajmiemy się w tym roku od dłuższego czasu nie przechodziły żadnych większych remontów. To na moście Królowej Jadwigi ostatni raz było naprawiane w połowie 90., natomiast pomiędzy AWF a Górną Wilda - w latach 80. - informuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTM. - Prace na ul. Królowej Jadwigi można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to naprawa torowiska na moście Królowej Jadwigi. Drugi - przebudowa torowiska od węzła AWF do węzła Górna Wilda. - dodaje Łapszewicz.
Oba remonty zaczną się w tym samym czasie, ale plan jest taki, żeby prace na moście zakończyć do końca lipca i żeby przywrócić pełny ruch kołowy przez most na Warcie. Druga część remontu potrwa do końca wakacji. W ramach prac na samym moście wymienione zostaną szyny, ich mocowania, odtworzona nawierzchnia bitumiczna. W pracach przy drugim etapie wymieniona będzie całkowicie konstrukcje torów, sieć trakcyjna oraz część węzła rozjazdowego. W sierpniu rozpocznie się też trzeci etap prac, który zajmie się wymianą szyn łukowych i zwrotnic w kierunku ul. Strzeleckiej.
Ponieważ przy okazji remontu na Królowej Jadwigi odłączona zostanie sieć i nie będzie zasilania na Górnej Wildzie, to jednocześnie zbudowane zostaną przystanki wiedeńskie na tej ulicy - przystanek Różana. Powinny one znacząco podnieść wygodę wsiadania i wysiadania z tramwajów osobom starszym, mniej sprawnym oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Po zakończeniu prac podniesie się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przystanki "Półwiejska" oraz "AWF" wyposażone zostaną w Tablice Informacji Pasażerskiej.
- Pasażerów, którzy zwykle przemieszczają się między wschodnią a zachodnią częścią miasta tramwajami linii 6, 12 i 18, dla których przystanki przy ul. Królowej Jadwigi nie są przystankami docelowymi, zachęcamy do korzystania z tramwajów kursujących przez most św. Rocha, czyli liniami 5, 13 i 16. - tłumaczy Łukasz Łochowicz, kierownik wydziału utrzymania torów i dróg MPK Poznań. - Linie numer 13 i 16 będą wzmocnione, dzięki czemu tramwaje na przystankach położonych przy trasie przez most św. Rocha pojawiać się będą średnio w dni robocze do godz. 19.00 co 3 minuty, wieczorami i w weekendy średnio co 4 minuty, a w niedziele do godz. 9.30 - średnio co 6 minut. Wzmocnienie trasy przez Most Rocha ma też wspomóc rejon ul. Strzeleckiej. Pasażerów z rejonu Górnej Wildy zachęcamy do korzystania z linii nr 2, 9 i 10 kursujących przez Wierzbięcice. - proponuje Łochowicz.
- Wzorem lat ubiegłych tuż przed zbliżającym się terminem remontu będziemy rozdawać pasażerom na Królowej Jadwigi ulotki ze schematem sieci i podstawowymi informacjami, które powinny ułatwić przez te dwa miesiące poruszanie się po mieście. - informuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.
W 2017 roku na odnowę torowisk i infrastruktury energetycznej zarezerwowano ok. 24 mln zł, a remont na ul. Królowej Jadwigi pochłonie 9 mln zł z tej kwoty. Duża skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego przez władze Miasta Poznania.
Przebieg linii tramwajowych od 24 czerwca do 31 sierpnia br. (pogrubieniem zaznaczona zmiana trasy):
Linia nr 2: OGRODY - Dąbrowskiego - Roosevelta - Święty Marcin - Towarowa - Matyi - Wierzbięcice - 28 Czerwca 1956 r. - DĘBIEC
Linia nr 6: Linia zawieszona
Linia nr 7: MIŁOSTOWO - Warszawska - Jana Pawła II - Zamenhofa - Hetmańska - Reymonta - Przybyszewskiego - Dąbrowskiego - OGRODY
Linia nr 9: PIĄTKOWSKA - Trasa Winiarska - Winiarska - Wołyńska - Małopolska - al. Wielkopolska - Pułaskiego - Roosevelta - Święty Marcin - Towarowa - Matyi - Wierzbięcice - 28 Czerwca 1956 r. - DĘBIEC
Linia nr 12: Linia zawieszona
Linia nr 13: Trasa bez zmian, dwukrotnie zwiększona częstotliwość
Linia nr 15: OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Dworzec Zachodni - Głogowska - Roosevelta - Grunwaldzka - BUDZISZYŃSKA
Linia nr 16: Trasa bez zmian, dwukrotnie zwiększona częstotliwość
Linia nr 18: Linia zawieszona
Linia nr 20: OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - MARCINKOWSKIEGO - pl. Wolności - Fredry - Roosevelta - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO
Aby ułatwić pasażerom podróżowanie uruchomiona zostanie linia autobusowa "za tramwaj" T6. Autobusy te będą kursowały w godzinach szczytu komunikacyjnego co 5 minut.
Linia T6: DWORZEC ZACHODNI - Głogowska - Matyi - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - RONDO RATAJE
Schemat sieci tramwajowej w Poznaniu od 24.06 do 31.08 http://www.ztm.poznan.pl/assets/pliki/Schemat-sieci-tramwajowej-od-24-czerwca-2017.pdf
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe