Można już korzystać z parkingu Park&Ride

Działa już pierwszy w Poznaniu parking Park&Ride. Powstał on na skrzyżowaniu ulic Szymanowskiego i Smoleńskiej - w pobliżu przystanku PST Szymanowskiego. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Bezpośrednie sąsiedztwo trasy tramwajowej sprawi, że po zostawieniu auta szybko można będzie dostać się do centrum miasta.

Otwarto pierwszy w Poznaniu parking Park&Ride
Otwarto pierwszy w Poznaniu parking Park&Ride

- Dzisiejsze otwarcie to nasz pierwszy krok. Będziemy sukcesywnie zwiększać możliwości wygodnego, legalnego i bezpiecznego parkowania poza centrum. To konkretna oferta dla kierowców, którzy przyjeżdżają do Poznania spod miasta oraz realne narzędzie zmniejszające ruch i obłożenie bezpłatnych miejsc parkingowych na poznańskich osiedlach i ulicach. Jestem przekonany do słuszności powstawania parkingów P&R i z satysfakcją realizujemy obietnice złożone mieszkańcom w tym zakresie - mówi prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak.

Parking Park&Ride został wybudowany z myślą o osobach korzystających z samochodów i przesiadających się na komunikację miejską.

- Stawiamy na zrównoważony transport - tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Do centrum wciąż wjeżdża zbyt dużo samochodów, przez co ulice są zakorkowane. Inwestując w parkingi typu "Parkuj i Jedź" chcemy zachęcać do pozostawienia samochodu w bezpiecznym, monitorowanym miejscu i kontynuowania podróży środkami transportu publicznego.

Mniejsza liczba samochodów emituje mniejszą ilość spalin. Rozwiązanie to jest więc także korzystne dla środowiska.

Nowy parking będzie otwarty 7 dni w tygodniu (oprócz świąt, takich jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie), przez całą dobę, z przerwą techniczną w godzinach od 2.30 do 4.30. Znalazło się tam 130 miejsc postojowych (w tym 6 dla osób niepełnosprawnych), a także 20 zadaszonych stanowisk dla rowerów, wraz z stacją naprawczą.

Przy powstaniu parkingu Park&Ride wykorzystane zostały zaawansowane technologie.

- Jest on wyposażony w automatyczną kasę biletową, kamery ANPR - umożliwiające rozpoznawanie numerów rejestracyjnych pojazdów, terminale - wjazdowy i wyjazdowy oraz elektroniczne tablice informujące o liczbie wolnych miejsc na parkingu oraz tablicę informacji pasażerskiej. Teren jest oświetlony i monitorowany, a sam system parkingowy zintegrowany z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA) - wylicza Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Do pozostawienia auta na parkingu uprawnia ważny bilet - zapisany na karcie PEKA lub Elektronicznej Legitymacji Studenckiej i Doktoranckiej.

  • okresowy imienny na sieć, normalny lub ulgowy, na strefy A, A+B lub A+B+C;
  • metropolitalny lub Bilet Metropolitalny z ulgą, na sieć, na strefy A, A+B lub A+B+C;
  • na rok szkolny, na strefy A, A+B lub A+B+C;
  • semestralny, na strefy A, A+B lub A+B+C.

Aby wjechać na parking, należy przyłożyć kartę PEKA z ważnym biletem okresowym do czytnika lub pobrać bilet przy wjeździe i opłacić go w automacie. Bilet ZTM nie musi być na imiennej karcie kierującego, może należeć do współpasażera.

Osoby, które posiadają ważny bilet, nie muszą płacić dodatkowo za pozostawienie auta na parkingu Park&Ride (w godzinach otwarcia, czyli do godz. 2.30). Wyjątkiem jest sytuacja, w której pojazd znajduje się na terenie parkingu po upływie doby parkingowej lub poza miejscem wyznaczonym do parkowania. Wtedy opłata dodatkowa wynosi 100 zł.    

W przypadku braku ważnego biletu na karcie PEKA, należy opłacić parkowanie w automacie (15 zł). Potwierdzenie opłaty za parkowanie na parkingu P&R uprawnia kierowcę do podróżowania komunikacją miejską (strefa A+B+C) bez potrzeby zakupu biletu - jednak tylko w godzinach doby parkingowej (od godz. 4.30 do 2.30).

Parking na Piątkowie jest pierwszym z planowanych parkingów "Parkuj i Jedź". Przygotowywane są już kolejne podobne inwestycje, czyli parkingi: św. Michała - w rejonie ulic św. Michała, Warszawskiej i Świętojańskiej, Strzeszyn - w rejonie przystanku kolejowego Poznań Strzeszyn oraz rondo Starołęka - w rejonie ulic Hetmańskiej, Starołęckiej i Wagrowskiej (podpisano umowę na dofinansowanie projektu ze środków unijnych). W dalszej kolejności planowane są parkingi tego typu na Górczynie i Miłostowie.

Jak podkreśla prezydent Poznania, parkingi Park&Ride to bardzo pożądana i długo oczekiwana inwestycja. Aby rozwiązanie to było w pełni skuteczne, powinny one powstawać nie tylko w Poznaniu. - Moim celem jest zachęcenie władz sąsiednich gmin, by inwestowały w takie parkingi - tłumaczy Jacek Jaśkowiak.

Z podpoznańskich gmin do Poznania można będzie dojechać np. koleją metropolitalną (pierwsze połączenia uruchomione zostaną już w pierwszej połowie 2018 r.), a następnie przesiąść się na tramwaj lub autobus.

- Musimy pamiętać, że dziennie do Poznania wjeżdża 100 tys. samochodów. Nie możemy wybudować parkingów dla nich wszystkich. To wydatek na poziomie miliarda złotych. Byłoby niesprawiedliwe, gdyby te koszty ponosili poznaniacy - zauważa prezydent Poznania.

Anna Jarmuż/biuro prasowe/ZTM