Park (ing) Day w Poznaniu

Trwa Tydzień Zrównoważonego Transportu. W sobotę poznaniacy mogli bawić się na pikniku rodzinnym w parku Jana Pawła II, a w centrum wybrać się na Park (ing) Day, przygotowany przez Malta Festival. Impreza ma zachęcić do korzystania z transportu miejskiego i rowerów.

Park (ing) Day w Poznaniu - grafika artykułu
Park (ing) Day w Poznaniu

- Czynimy starania, aby, jak najwięcej osób przekonało się do komunikacji zbiorowej, a przy okazji chcemy zwrócić uwagę na promocję właściwych postaw w środkach transportu publicznego - wyjaśnia Piotr Snuszka, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

W sobotę w parku Jana Pawła II zorganizowano rodzinny piknik. Przedstawiciele ZTM udowadniali, że wybór transportu publicznego to wybór wysokiej kultury podróżowania. Dla uczestników przygotowano maty, leżaki i parasole. Zorganizowano też gry i zabawy dla dzieci, a także atrakcje dla całych rodzin.  Do zdobycia były m.in. mapy rowerowe z zaznaczonymi stacjami PRM oraz ścieżkami rowerowymi, trąbki rowerowe, koszulki, piłki i baloniki.

Na Łęgach Dębińskich pojawił się także autobus Solaris Urbino 18 najnowszej generacji, który niedawno zasilił flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Chętni mogli zasiąść za jego kierownicą i choć przez chwilę poczuć się jak zawodowy kierowca. Uczestnicy spotkali także lubianą przez dzieci maskotkę Bimbolę, która rozdawała słodkie upominki.

Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania poinformował także o rozpoczęciu drugiego etapu konkursu "Oddaj głos miastu" na lektora w poznańskich autobusach i tramwajach. - W tym projekcie chodzi o to, żeby zapowiedzi głosowe były bardzo jasne, wyraźne i nie budziły wątpliwości, w którym miejscu jesteśmy. Stwierdziliśmy, że trzeba pasażerom ułatwić i umilić podróż w środkach komunikacji publicznej. To jest też dedykowane osobom niedowidzącym oraz turystom.

Od poniedziałku 19 września na stronie www.ztm.poznan.pl będzie można wziąć udział w głosowaniu i wybrać lektora, który będzie zapowiadał przystanki i inne komunikaty w pojazdach Zarządu Transportu Miejskiego. Do konkursu zakwalifikowało się 151 zgłoszeń. Spośród nich komisja wybrała 5, które przeszły do następnego etapu. W tym etapie mieszkańcy będą mogli odsłuchać wszystkie 5 nagrań i zdecydować w plebiscycie, kto powinien zostać "głosem" poznańskiego transportu publicznego. Internetowy plebiscyt potrwa 14 dni.

Atrakcji nie zabrakło także w centrum miasta. Na tory Poznania wjechał historyczny tramwaj typu N, który kursował po mieście razem z Orkiestrą MPK. W wybranych punktach Poznania muzycy wystąpili przed mieszkańcami z mini-koncertami.

W ramach Tygodnia Zrównoważonego Transportu atrakcje przygotowała także Fundacja Malta. Na ulicy Ratajczaka, w specjalnie wydzielonym Pasie Kultury można było przebrać się w teatralne stroje, wziąć udział w warsztatach plastycznych, zobaczyć spektakl czy posłuchać koncertu na żywo.

- Poprzez Maltę wprowadzamy sztukę na ulice, staramy się wyrwać przechodniów z codzienności. Poprzez Park (ing) Day chcemy wprowadzić zmiany, które pozwolą zastanowić się jakiego miasta chcemy - mówi Małgorzata Mikołajczak, zastępca Dyrektora Fundacji Malta.

Tuż obok, na Świętym Marcinie, Rowerowy Poznań i Zarząd Dróg Miejskich prowadził punkt informacyjny. Specjaliści od ruchu rowerowego podpowiadali jakie drogi wybierać, by bezpiecznie dojechać do pracy czy szkoły. Udzielali wskazówek jak poruszać się w strefie Tempo 30 i zbierali zapisy na wspólne przejazdy rowerowe po strefie.

- Prowadzimy akcję edukacyjną. Uczymy rowerzystów jak jeździć. Przede wszystkim chcemy ich "zdjąć" z chodników i przyzwyczajać do nowych dróg rowerowych. Słychać, że rowerzyści często dyskutują jak i gdzie jeździć, kto ma pierwszeństwo. Jednak zdecydowanie więcej jest kierowców, którzy potrzebują edukacji, bo chcą jechać pasem dla rowerów. Kierujemy ich na właściwą jezdnię. - wyjaśnia Marcin Czerkawski ze stowarzyszenia Rowerowy Poznań.

Zrównoważony transport to idea efektywnej komunikacji, korzystnej ekonomicznie i minimalizującej szkodliwy wpływ pojazdów na środowisko. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych spalin, jak również na promocji środków transportu wykorzystujących energię odnawialną. Transport zrównoważony zakłada także ograniczenie niszczenia przestrzeni miejskiej wskutek dominacji indywidualnego transportu samochodowego - wielkich parkingów lub samochodów zajmujących chodniki i inną przestrzeń dla pieszych.

Hubert Bugajny/biuro prasowe