- Otwarte dane to zbiory, z których wszyscy mogą swobodnie korzystać. Treści udostępniane są bezpłatnie, na zasadach powszechnego dostępu. Takie informacje mogą nie tylko inspirować, ale także umożliwiać prowadzenie badań, a nawet tworzenie oprogramowania na potrzeby użytkowników publicznego transportu zbiorowego- wyjaśnia Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora ds. technicznych Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Oznacza to, że użytkownicy mogą korzystać z otwartych danych dla własnych potrzeb, ale także po to, by móc stworzyć i zaoferować alternatywny dostęp do informacji (na przykład poprzez aplikacje komercyjne lub serwisy zewnętrzne). Warunkami ponownego wykorzystania informacji są: poinformowanie o źródle danych, dacie ich ostatniej aktualizacji oraz o ich przetworzeniu.
W pierwszej kolejności udostępnione zostały rozkłady jazdy pojazdów miejskich jak i aglomeracji poznańskiej w formacie General Transit Feed Specification (GTFS), do których dostęp jest niezwykle prosty - pliki GTFS są ogólnodostępne.
Na portalu deweloperskim udostępnione zostaną także dane prezentujące zajętość parkingów buforowych jak i parkingów typu "Parkuj i Jedź" (Park & Ride). Obecnie trwają odbiory, po których otwarty zostanie pierwszy parking tego typu przy ulicy Szymanowskiego na poznańskim Piątkowie. W miarę rozbudowy systemu P&R dane będą uzupełniane o kolejne lokalizacje.
- Otwieramy dane, aby ułatwić funkcjonowanie w mieście i dać możliwość współdecydowania o sposobie wykorzystania danych będących w posiadaniu miasta. Tak się dzieje na całym świecie, dzięki otwartym danym powstaje coraz więcej nowoczesnych usług - podkreśla Daniel Wawrzyniak.
Szczegółowe informacje oraz pliki GTFS do pobrania znajdują się na stronie www.ztm.poznan.pl/pl/dla-deweloperow
ZTM/Hubert Bugajny/biuro prasowe
Zobacz również

Wyniki rekrutacji do szkół średnich

Weekend w Poznaniu

Poznań w formie - zmiana terminu
