Stały monitoring stanu technicznego torowisk i urządzeń trakcji oraz dokładna ekspertyza dowiodły, że awaryjność na trasie PST wzrosła dziesięciokrotnie. Trasa, po której stale kursuje 5 linii tramwajowych, nie była gruntownie remontowana od 19 lat, czyli od chwili uruchomienia PST.
- Będziemy wymieniać torowisko, rozjazdy na pętli Sobieskiego, montować nowy system sterowania oraz sieć trakcyjną i część słupów. To są prace, które musimy zrobić w tym roku, ponieważ stan techniczny, zużycie jest już na granicy - przekonuje Wojciech Tulibacki, prezes MPK.
W podobnym stanie, wymagającym natychmiastowej interwencji, jest torowisko na ulicy św. Marcin, gdzie będą remontowane skrzyżowania św. Marcin/Gwarna oraz św. Marcin/Ratajczaka. Szczególnie trudna sytuacja jest na łukach oraz przystankach, gdzie z powodu hamowania degradacja postępuje najszybciej.
Remont torów w centrum miasta przyczyni się nie tylko do zmian w połączeniach tramwajowych. Czasowym zmianom ulegnie także organizacja ruchu drogowego.
Od 27 lipca do 7 sierpnia nie będzie przejazdu północną jezdnią ul. Św. Marcin przy ul. Gwarnej, przejazdu na wprost ul. Ratajczaka przez ul. Św. Marcin oraz wyjazdu z ul. Gwarnej w ul. Św. Marcin.
Wyłączone zostaną sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach ulicy Św. Marcin z ulicami: Kościuszki, Gwarną i Ratajczaka. Objazd zamkniętego przejazdu ulicą Ratajczaka wytyczono ul. Św. Marcin, Kantaka, Fredry, Kościuszki.
Zapewniony zostanie dojazd dwukierunkowym odcinkiem północnej jezdni ul. Św. Marcin do posesji między ul. Gwarną i Kantaka.
Odwrócony zostanie kierunek ruchu na ul. Kantaka (zakaz wjazdu od strony ul. 27 Grudnia). Ul. Gwarna będzie dwukierunkowa z wjazdem i wyjazdem od strony Okrąglaka.
Zmianom ulegną trasy aż 11 linii tramwajowych. W związku z całkowitym zamknięciem trasy PST, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa T14 na trasie:
Os. Sobieskiego - Szeligowskiego - ks. Mieszka I - Pułaskiego - Armii Poznań - ks. Mieszka I - Szeligowskiego - Szymanowskiego - Smoleńska - Os. Sobieskiego.
Autobusy kursować będą z częstotliwością co ok. 3 minuty.
Obowiązywać także będzie dodatkowa linia tramwajowa nr 29 z pętli Piątkowska do Dworca Głównego.
Dokładny schemat sieci komunikacji miejskiej, obowiązującej od 27 lipca, znajduje się na stronie www.ztm.poznan.pl
Liczne remonty, prowadzone w tym samym czasie, wynikają potrzeby naprawy wieloletnich zaniedbań w sferze utrzymania infrastruktury tramwajowej. Obecnie Miasto Poznań kwestię transportu publicznego uznaje za priorytetową, dlatego Rada Miasta przeznaczyła w tym roku rekordowe 22 mln złotych na modernizację i renowację torowisk. Rok temu było to blisko 19 mln zł, natomiast w 2014 roku - jedynie 3 mln.
Hubert Bugajny/biuro prasowe