Turystyczny Poznań z prestiżową nominacją

Poznań jako jedyne z polskich miast znalazł się wśród 20 europejskich lokalizacji, które powalczą w tym roku o tytuł "European Best Destination 2019" - czyli miejsca, które będzie najlepszym celem podróży w Europie w nadchodzącym roku.

O tytuł najbardziej wartego odwiedzenia miasta w 2019 roku będzie walczyć 20 miejscowości - grafika artykułu
O tytuł najbardziej wartego odwiedzenia miasta w 2019 roku będzie walczyć 20 miejscowości

Konkurs organizowany jest od 2009 roku przez European Best Destinations. To działająca w Brukseli organizacja, która promuje turystykę i kulturę w całej Europie.  Współpracuje ściśle ze wspieranym przez Komisję Europejską projektem EDEN (European Destinations of Excellence - czyli Modelowe Ośrodki Turystyczne Europy), który dba o rozwój nowoczesnej, zrównoważonej turystyki w całej Unii Europejskiej.

O tytuł najbardziej wartego odwiedzenia miasta w 2019 roku będzie walczyć 20 miejscowości.  Połowa z nich to najczęstsze cele podróży w Europie. Kolejne 10 miast wybrali sami organizatorzy: zaprosili do konkursu te miejscowości, które są najbardziej na topie i o których najwięcej się mówi na portalach społecznościowych. W finałowej 20 znalazł się także Poznań - jako jedyne polskie miasto.

- Wybór Poznania był oczywisty - informuje Maximilien Lejeune, szef European Best Destinations.   - Od 10 lat analizujemy popularność europejskich miast, które najczęściej są celami podróży. Stworzyliśmy barometry e-turystyki, które pozwalają nam zobaczyć wahania tej popularności. Poznań jest obecnie w gronie europejskich miast, których popularność rośnie najszybciej - jest wśród najczęściej fotografowanych i komentowanych miejscowości. Dlaczego? Ponieważ jest jedyny w swoim rodzaju. Ma dokładnie to, czego szukają podróżnicy: autentyczność, ciepłą i przyjazną atmosferę. Zapewnia zarówno poczucie bezpieczeństwa, jak i świeżość miasta pełnego studentów.

Organizatorzy docenili w Poznaniu wydarzenia kulturalne, dobre bary i restauracje, wyjątkową architekturę, która jest mieszanką tradycji z nowoczesnością. Uznali też Poznań za miasto, które jest gotowe, by zmierzyć się z wyzwaniami ochrony środowiska.

- Poznań od lat jest miastem na topie. To już nie tylko przypuszczenie, to fakt - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Zmienia się na lepsze i jest doskonałym miejscem do odwiedzenia przez nowe pokolenie podróżników - ludzi młodych, którzy podróżują dużo i często, ale tam, gdzie naprawdę warto. Odwiedzają Poznań nie bez powodu - nasze miasto właśnie zostało uznane za najlepsze, do którego można pojechać w ramach Erasmusa. Znalazło się też w finale nagrody European Capital of Smart Tourism 2019, a teraz bierze udział w walce o tytuł najlepszego celu podróży w Europie. Takie rzeczy nie dzieją się przypadkiem. Poznań jest silnym ośrodkiem turystycznym, mocną marką, przyciągającą turystów, studentów i inwestorów z całego świata. Nominacja to zaszczyt, ale i satysfakcja z tego, że Poznań znalazł się w gronie takich europejskich miast jak Wiedeń, Rzym, Berlin czy Ateny.

- To znakomite wyróżnienie, które pozwoli nam przyciągnąć do stolicy Wielkopolski jeszcze więcej turystów - cieszy się Jan Mazurczak, szef Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. - Od dziś zaczynamy promować Poznań jako miasto nominowane do nagrody European Best Destination. 

Turystyka w Poznaniu

Ostatnie lata to dynamiczny wzrost turystyki w Poznaniu. W 2013 roku w Poznaniu sprzedawano 1,02 mln noclegów, a w 2018 roku - będzie ich powyżej 1,5 mln noclegów. Pozytywna koniunktura zaowocowała również licznymi inwestycjami hotelowymi w ciągu ostatnich kilku lat. Przyczyną tego boomu turystycznego jest coraz większe zainteresowanie stolicą Wielkopolski wśród turystów indywidualnych oraz tour-operatorów. Zwiększa się także zapełnienie hoteli w weekendy, święta i wakacje. Bardzo dynamicznie rozwija się turystyka kulinarna i kulturowa. Rozwijają się również nowe nisze turystyczne - jak choćby turystyka forteczna.

- Chcemy przyciągać turystów, którzy nie tylko przyjadą tu na noc, ale również pójdą do poznańskiej restauracji, obejrzą tu spektakl, odwiedzą wystawę i zostawią w Poznaniu pieniądze - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta.

To jednak turystyka biznesowa wciąż odgrywa w Poznaniu kluczową rolę. O sukcesach branży spotkań może świadczyć awans miasta o ponad 50 pozycji w najnowszym rankingu Międzynarodowego Stowarzyszenia Konferencji i Kongresów (ICCA). Poznań zajął 74. miejsce w Europie pośród 228 ujętych miast. To najwyższa pozycja od 2008 r., gdy miasto zaczęło być uwzględniane w rankingu.

- Tylko w 2016 r. o 16 proc. wzrosła także wartość bardzo istotnego dla branży hotelowej wskaźnika RevPAR - podkreśla Jan Mazurczak. - To wskaźnik, który określa przychód na każdy dostępny pokój. To bardzo duży wzrost, wyższy niż w innych miejscach w Polsce. Stąd też zauważalny wysyp inwestycji hotelowych: spodziewamy się około tysiąca nowych pokoi w standardzie cztero- i pięciogwiazdkowym. To pozwoli nam przyciągnąć kolejne prestiżowe wydarzenia.

W ciągu ostatnich lat udało się ich zorganizować i pozyskać wiele: Światowy Kongres Dentystyczny FDI (blisko 16 tys. uczestników ze 152 krajów świata), Światowy Kongres Nauk Politycznych IPSA, Światowy Kongres Komputerowy (World Computer Congress) czy Światowy Kongres Historyków CISH, który odbędzie się w 2020 roku.

Turyści są zadowoleni z wizyt w Poznaniu. 96 procent z nich jest gotowych zarekomendować znajomym i rodzinie przyjazd do stolicy Wielkopolski. 87 proc. turystów zamierza przyjechać do Poznania ponownie, a aż 62 proc. korzysta z więcej niż 1 noclegu.

Jak głosować

Zwycięskie miasto zostanie wyłonione w internetowym głosowaniu, które rozpocznie się 15 stycznia 2019, a zakończy 2 lutego. Głosować będzie można na stronie internetowej: https://www.europeanbestdestinations.com/european-best-destinations-2019/

15 miast, które zdobędą najwięcej głosów, będzie przez cały rok promowanych na stronie European Best Destinations - najczęściej odwiedzanej stronie internetowej poświęconej turystyce w Europie. Dowodem na skuteczność tej promocji jest fakt, że w miastach, które wzięły udział w poprzednich edycjach konkursu, rzeczywiście zwiększyła się liczba turystów (w Zadarze nawet o 25 procent).

Każdy może wesprzeć miasto w konkursie.  Wystarczy nagrać własne wideo, zrobić zdjęcie, rozpowszechnić informację o rywalizacji w mediach społecznościowych i opatrzyć je hasztagiem #glosujnaPoznan lub #voteforPoznan

- To doskonały sposób na promocję Poznania w całej Europie - zachęca Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

AW