Rowerem nie po chodniku

Radna Justyna Kuberka podnosi w interpelacji problem korzystania z chodników na poznańskich ulicach przez rowerzystów.

droga rowerowa i chodnik, na drodze rowerowej jedzie rowerzystka, po obu stronach zieleń - drzewa i krzewy, na ulicy jadą dwa samochody i autobus komunikacji miejskiej - grafika artykułu
Fot. archiwum Urzędu Miasta Poznania

Radna powołując się na informacje od mieszkańców zwraca uwagę na notoryczne korzystanie z chodników przez rowerzystów w różnych częściach Poznania. Podaje przykład ulicy Przybyszewskiego, gdzie istnieje droga rowerowa, ale wielu rowerzystów jeździ po chodniku. Justyna Kuberka apeluje, aby Straż Miejska zwróciła większą uwagę na opisany powyżej problem. Pyta też o statystyki mandatów za jazdę po chodnikach oraz czy Miasto planuje wyznaczenie dodatkowych dróg rowerowych, w tym na obszarze Jeżyc.

Miasto podpowiada radnej, że Straż Miejska stale kontroluje ulice pod względem naruszeń przepisów dotyczących poruszania się rowerami oraz hulajnogami elektrycznymi po drogach dla pieszych. Kontrole przeprowadzane są razem z Policją m.in. w rejonach, gdzie wielu rowerzystów (szczególnie dostawców jedzenia) porusza się w sposób nieprzepisowy (np. na ul. Głogowskiej i ul. Św. Marcin). W bieżącym roku, w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich odbyło się spotkanie, które dotyczyło dostawców jedzenia na rowerach i popełnianych przez nich wykroczeń. Ustalenia ze spotkania są wdrażane przez firmy kurierskie. Straż Miejska prowadzi również regularne działania profilaktyczne w szkołach i w terenie, przypominając rowerzystom i użytkownikom hulajnóg elektrycznych o przepisach i konsekwencjach ich nieprzestrzegania. W czerwcu wspólnie z Polskim Związkiem Niewidomych - Okręg Wielkopolski przeprowadzono akcję, w ramach której rozdawane były ulotki, mające zwrócić uwagę na bezpieczeństwo pieszych, zwłaszcza osób ze specjalnymi potrzebami.

W pierwszej połowie 2025 r. Straż Miejska nałożyła 213 mandatów karnych na rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych poruszających się nieprzepisowo po drogach lub przejściach dla pieszych. Jeden ze stosowanych przez strażników przepisów - art. 86b § 2 Kodeksu wykroczeń [1] - nie wyróżnia rowerów, a mówi o pojazdach inne niż mechaniczne. jednak w większości były to mandaty nałożone na rowerzystów. Łącznie w pierwszej połowie 2025 r., licząc także mandaty nałożone za pozostałe wykroczenia, strażnicy nałożyli 244 mandaty karne za naruszenia przepisów o ruchu rowerów. Na wskazanej przez radną ulicy Przybyszewskiego w okresie od 7 do 13 lipca br. strażnicy nałożyli 7 mandatów karnych na rowerzystów poruszających się po drodze dla pieszych. Z kolei funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 r. wykryli 229 przypadków popełnienia wykroczenia za jazdę rowerem po chodniku.

Systematyczny rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu nastąpił po uchwaleniu Programu Rowerowego [2] w 2017 roku. W związku z dynamicznym rozwojem ruchu rowerowego, a także popularyzacji rowerów i hulajnóg elektrycznych, przyspieszona została realizacja kolejnych tras rowerowych. Obecnie opracowywane są dokumentacje projektowe dla budowy dróg rowerowych w ulicach: Berdychowo, Koszalińskiej i Golęcińskiej, Dmowskiego, Strzeleckiej i Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Mostu Chrobrego oraz w zakresie przedłużenia Trasy Kórnickiej na Franowo, a także wzdłuż trasy tramwajowej PST. Ulica Przybyszewskiego również została ujęta w Programie Rowerowym, jako element rowerowej obwodnicy, która wymaga przebudowy. Istniejąca tam infrastruktura nie jest ciągła, wymaga zmian stron jezdni oraz dodatkowego oczekiwania na sygnalizacji.

Oprócz budowy wydzielonej infrastruktury rowerowej, na ulicach osiedlowych wprowadzane są także strefy tempo 30, które umożliwiają bezpieczne poruszanie się pieszych po chodniku i rowerzystów na jezdni. Zarząd Dróg Miejskich w ramach bieżącego utrzymania odtwarza też oznakowanie dróg rowerowych.

Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 734).
[2] Uchwała Nr XLVIII/843/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 16 maja 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu Rowerowego Miasta Poznania na lata 2017-2022 z perspektywą do roku 2025.

Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania