Debaty Oksfordzkie- finał w Poznaniu!

W dniach 16-17 kwietnia w murach poznańskiego UAM-u po raz kolejny już gościli finaliści największego w Polsce turnieju debatanckiego- Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich. Tegoroczna, czwarta edycja wydarzenia organizowana przez Fundację Edukacyjną G5, zgromadziła podczas eliminacji przedstawicieli 75 szkół średnich ze wszystkich regionów kraju. Podczas weekendu 32 najlepsze zespoły zmierzyły się w fazie finałowej, podczas której walczyły o puchar Mistrzów Polski. Tematy retorycznych zmagań, które podjęli uczestnicy oscylowały wokół zagadnień z zakresu historii najnowszej, polityki, socjologii czy filozofii. Wszystko odbyło się  w duchu zdrowej rywalizacji, wysokiej kultury słowa, wymiany merytorycznych argumentów, oraz poszanowania przeciwników.

Debata oksfordzka jest bardzo wyrafinowaną formą dyskusji, gdzie fundamentalne znaczenie mają dwa komponenty- tłumaczy Przemysław Dąbrowski, organizator imprezy. Po pierwsze, uczestnik uczy się prezentowania przyswojonej przez siebie wiedzy merytorycznej w formie atrakcyjnej dla słuchaczy. Po drugie, taka wymiana zdań odbywa się w ramach ścisłych regu.Deficyt tego drugiego elementu jest bardzo widoczny w polskiej debacie publicznej, gdzie normy nie przerywania rozmówcy oraz nie przekraczania czasu przemowy są nagminnie łamane. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, debaty oksfordzkie są niezwykle efektywnym narzędziem edukacyjnym.

Debaty oksfordzkie - grafika artykułu
Debaty oksfordzkie

Chciałem w tym turnieju sprawdzić swoje możliwości- mówi Mateusz Magnuszewski z VIII LO w Gdańsku- i zobaczyć, jak daleko zajdziemy w nim naszym debiutem. Co mi dała ta impreza? Poznałem super ludzi, z którymi już planujemy kolejne spotkania,  niezapomniane emocje,  naukę zdrowej rywalizacji oraz zdecydowane poszerzenie horyzontów i spojrzenie na pewne sprawy z  innej perspektywy. Czy udział w Debatach może przynieść Mikołajowi korzyści? Zdecydowanie tak- mówi chłopak. W życiu niezwykle ważna jest umiejętność rozmowy i dyskusji z innymi ludźmi.  Sprawna argumentacja swoich racji pomaga nie tyło w życiu prywatnym ale i w momencie gdy musimy np załatwić coś w urzędzie.  Poza tym,  jak to ładnie wygląda w CV: "mistrzostwo debat oksfordzkich"!

Adam Moryń, uczeń II LO w Poznaniu także jest zadowolony z udziału w Debatach Oksfordzkich. Praktyka czyni mistrza- mówi Adam. Uczestnictwo w mistrzostwach dało mi możliwość debatowania o realną nagrodę, na najwyższym poziomie, oraz nieocenione doświadczenie w radzeniu sobie z presją i stresem. Poza tym- chcę studiować prawo, a tam przemawianie jest istotne, zapamiętałem także dzięki debatom bardzo dużo faktów historycznych i nie tylko.

Prowadzone w ten sposób, jaki obowiązuje podczas Debat Oksfordzikich, dyskusje pomagają zrozumieć podstawową różnicę pomiędzy słyszeniem a słuchaniem- wyjaśnia Przemysław Dąbrowski- ponieważ warunkiem każdej wartościowej komunikacji jest przede wszystkim otwartość na to, co ma nam do powiedzenia drugi człowiek, a nie wyłącznie chęć wypowiedzenia własnego zdania, a Debaty to właśnie gwarantują.

Hasłem Fundacji Edukacyjnej G5, organizującej Debaty jest "Nowa Wizja Edukacji". Wierzymy, że wiedza nie jest wartością samą w sobie -mówi Przemysław Dąbrowski. Stąd pomysł na organizację ogólnopolskiego projektu, angażującego młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych. Podkreślę przy tej okazji, że w naszym turnieju biorą udział nie tylko licea, ale również szkoły o profilu technicznym.To jedyny taki turniej w Polsce, gdzie reprezentacja szkoły ze Szczecina, ma szansę zmierzyć się w debacie z drużyną z odległego Białegostoku. Cieszy nas to tym bardziej, że realizujemy nasze edukacyjne cele przez proces edukowania najmłodszych odbiorców, którzy są przecież przyszłością naszego społeczeństwa.

Agnieszka Godlewska z XIII LO we Wrocławiu wzięła udział w tegorocznych mistrzostwach, ponieważ wie jak wiele doświadczenia można przy debatowaniu zyskać. Po naszym zeszłorocznym uczestnictwie przekonałam się, że jest to nie tylko rozgrywka między drużynami, ale też wielka praktyka oratorska, która zdecydowanie przyda się w przyszłości- mówi Agnieszka. Co dał jej udział w Debatach? Podniósł samoocenę, przeświadczenie o tym, że poradzi sobie w sytuacjach, w których mowa, słowo, walka na argumenty są najistotniejsze.

Największym wyzwaniem było dla mnie zmierzenie się z przeciwnikami podczas pierwszej debaty- zwierza się Agnieszka. Towarzyszył mi wtedy niewyobrażalny stres. Serce biło mi tak, że czułam jego uderzanie w nogach, język mi się plątał, a ręce drżały. Jednak po wypowiedzi mur stresu został rozbity i w czasie kolejnych rozgrywek było już z górki. Wiem na pewno, że Debaty Oksfordzkie pbędą dla mnie przydatne w życiu i to mnie cieszy. Doświadczenie oratorskie przyda się w przyszłości- czy to w szkole czy w pracy. Człowiek wszędzie musi się komunikować, a jak robi to dobrze - na pewno ma w życiu łatwiej niż inni.