Wyjaśnienie MENiS w sprawie podstawy programowej

Dostosowywanie polskiego systemu edukacyjnego do dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa i gospodarki wymaga także nowego podejścia do kształtowania treści programowych szkolnictwa. Wprowadzając w 1999 roku podstawę programową jako obowiązkowe na danym etapie kształcenia zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadań wychowawczych szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie wymagań egzaminacyjnych, Minister Edukacji Narodowej zakładał jednocześnie jej modyfikację zawsze wtedy gdy wystąpi taka potrzeba, nie czekając do 2011 roku, tj. do zakończenia pełnego cyklu kształcenia wg nowego systemu

Od początku zakładano, że podstawa programowa będzie na bieżąco monitorowana i dostosowywana do wymogów życia w gospodarce i społeczeństwie wiedzy, w tym przede wszystkim skutecznego podnoszenia poziomu kompetencji kluczowych (zwłaszcza znajomości języków obcych, umiejętności rozwiązywania problemów i samokształcenia, postawy przedsiębiorczości). Potrzebę zmian zgłaszali i zgłaszają zarówno nauczyciele, jaki i rodzice uczniów, a także przedstawiciele środowiska akademickiego oraz różnych stowarzyszeń, przesyłając do Ministerstwa liczne wnioski świadczące o wielu słabych stronach obecnej podstawy programowej.

Załączniki