ZATRUDNIENIE BEZ KWALIFIKACJI NIE ZAWSZE ZA ZGODĄ KURATORA OŚWIATY

Art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela stanowi, że w szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą, o której mowa w ust. 2 (rozpoczynającą pracę w szkole) legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nie posiadającą przygotowania pedagogicznego dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Art. 10 ust. 3 stanowi wyjątek od zasady zatrudniania w szkole osoby posiadającej wymagane kwalifikacje. Wyjątek ów dotyczy jednak wyłącznie tych, którzy:
1.rozpoczynają pracę w szkole,
2.posiadającego wymagany poziom wykształcenia (np.tytuł zawodowy magistra) lecz
3. nie posiadają przygotowania pedagogicznego;
o ile zobowiążą się (najlepiej pisemnie) do uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Wówczas, z taką osobą może być zawarta umowa na rok szkolny, a w wyjątkowych przypadkach przedłużona na kolejny jednoroczny okres.
Tak zatrudniony pracownik odbywa staż na nauczyciela kontraktowego (mimo, iż nie posiada przygotowania pedagogicznego), lecz do postępowania kwalifikacyjnego przystąpi dopiero po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego.
Zatem nie w każdym przypadku wymagana jest zgoda Kuratora Oświaty na zatrudnienie osoby nie posiadającej pełnych kwalifikacji. Gdy brak dotyczy przygotowania pedagogicznego (przy spełnieniu powyższych warunków) to zgoda organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest zbędna. Pracodawca musi jednak pamiętać, iż z osobą taką można nawiązać stosunek pracy wyłącznie w przypadkach szczególnych uzasadnionych potrzebami szkoły. Podkreśla się więc wyjątkowość stosowania tej formy zatrudnienia, zaś prawo oceny czy jest to przypadek szczególny uzasadniony potrzebami szkoły pozostawia w gestii dyrektora (nie organu sprawującego nadzór pedagogiczny czy organu prowadzącego).