Dopalacze to nie bajka

Każdego roku dochodzi do ponad 4 tysięcy zatruć wywołanych dopalaczami. Ich ofiarami najczęściej padają młodzi ludzie. O tym, że "Dopalacze to nie bajka" przestrzega w nowej kampanii edukacyjnej Stowarzyszenie Pedagogów Społecznych RIPOSTA. Od poniedziałku billboardy i plakaty można zobaczyć w całym Poznaniu.

Kampania potrwa do 31 grudnia 2018 roku
Kampania potrwa do 31 grudnia 2018 roku

Kampania ma zwrócić uwagę młodzieży na zagrożenia, jakie niesie zażywanie dopalaczy. Statystyki są przerażające - w latach 2013-2016 odnotowano 34 ofiary śmiertelne dopalaczy i ponad 15 tysięcy podejrzeń zatrucia tymi środkami. Te liczby ciągle rosną, podobnie jak ilości nowych substancji psychoaktywnych, które trafiają do młodych ludzi. Dlatego Stowarzyszenie Pedagogów Społecznych RIPOSTA od lat prowadzi aktywną walkę z dopalaczami, a poznańska kampania stanowi kolejny jej przejaw.

- Przytoczone statystyki napawają grozą, a pokazują przecież tylko udokumentowane przypadki zażywania dopalaczy. Przypuszczamy, że skala problemu jest większa  - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta miasta. -  Dlatego tak ważne jest informowanie o negatywnych, czasami nawet tragicznych skutkach zażywania dopalaczy. Tym bardziej, że osoby zajmujące się dystrybucją tej trucizny, dla pieniędzy sprowadzają na innych zagrożenie zdrowia i życia

Przekaz kampanii "Dopalacze to nie bajka" opiera się na mocnych komunikatach, nawiązujących do bajek i dziecięcych wyliczanek. Od poniedziałku można je zobaczyć na billboardach i plakatach w całym Poznaniu. Oprócz nich w ramach kampanii powstały również edukacyjne ulotki, a w sześciu dzielnicach miasta pojawią się namioty ze streetworkerami: pedagogami z SPS RIPOSTA, specjalizującymi się w pracy w terenie, blisko środowisk młodych ludzi.

- Być może dla niektórych prezentowane w kampanii treści mogą okazać się kontrowersyjne, ale mają one zwrócić uwagę na szczególnie ważny i niebezpieczny problem - mówi Grzegorz Jura, radny Miasta Poznania, jeden z pomysłodawców przeprowadzenia w mieście kampanii antydopalaczowej. -  Nie chodzi tu tylko o młodzież, docierać z przekazem należy również do rodziców czy opiekunów. Budowanie odpowiedniej świadomości społecznej i wiedzy na ten temat jest kluczowe.

Z materiałów edukacyjnych przygotowanych w ramach kampanii można dowiedzieć się nie tylko o szokujących statystykach, ale także o szkodliwości najpopularniejszych substancji psychoaktywnych czy objawach zażycia dopalaczy. Ulotki zawierają też numer telefonu na bezpłatną linię pomocy i wsparcia, a także kontakt do organizatorów akcji.

Kampania jest współfinansowana ze środków Urzędu Miasta Poznania i potrwa do 31 grudnia 2018 roku.

WZiSS/AW