Jak połączyć biznes z kulturą?

Jaka jest odpowiedzialność biznesu za kulturę? Jaką rolę w mariażu sztuki i technologii mogą spełniać mentorzy i mecenasi? Na te pytania odpowiadali uczestnicy seminarium, które odbyło się we wtorek w siedzibie Fundacji Malta.

Seminarium było pierwszym z cyklu spotkań - grafika artykułu
Seminarium było pierwszym z cyklu spotkań

Gośćmi podczas pierwszego z nowego cyklu spotkań byli Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, oraz Przemysław Trawa, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich. Seminarium i dyskusję poprowadził Michał Merczyński, prezes Fundacji Malta, dyrektor festiwalu Malta i Nostalgia.

- Kultura współpracuje z biznesem, a biznes z kulturą - mówił Michał Merczyński. - To dwa światy, które się znają i uzupełniają. Relacje między nimi są obustronne i różnorodne. Chciałbym, byśmy razem zastanowili się, jak je rozwinąć, by wydobyć z nich potencjał.

Organizatorzy spotkania podkreślają, że odpowiedzialność biznesu za kulturę to jeden z najszybciej rosnących trendów w komunikacji marketingowej. Wynika to m.in. z potrzeb pokoleniowych, które oczekują od biznesu coraz większego zaangażowania, większej odpowiedzialności społecznej, zapewnienia wyjątkowych doświadczeń i przeżyć - i to w różnych obszarach.

- W Poznaniu wierzymy w potencjał ludzi kultury - mówił Jacek Jaśkowiak. - Doceniamy inicjatywy organizacji pozarządowych - rokrocznie przeznaczamy coraz większą pulę środków na projekty realizowane przez NGOs. To ważne, aby kultura w Poznaniu była dostępna dla wszystkich grup - bez względu na wiek, zasobność portfela czy poglądy. Dostępne wydarzenia powinny być różnorodne, musi też być możliwość bezpłatnego w nich uczestnictwa - jak w ramach cyklu "Na Wolnym". Kultura potrzebuje jednak mecenatu nie tylko samorządu, ale i biznesu. Doskonałym przykładem udanej współpracy świata biznesu i kultury są relacje MTP i Fundacji Malta. Działalność Targów wykracza daleko poza organizację imprez targowych - Targi wspierają konferencje, kongresy, wystawy, wydarzenia kulturalne, naukowe i sportowe.

Podczas dyskusji podkreślano, że przedsiębiorstwa różnego szczebla coraz odważniej decydują się brać odpowiedzialność biznesową za kulturę. Potrzebują jednak do tego partnerów i mentorów z doświadczeniem i warunków do wymiany wspólnych idei.

- Czy mariaż sztuki, kultury i biznesu jest dobry? Oczywiście, że tak - mówił Przemysław Trawa, prezes MTP. - Ważnym jej elementem jest mecenat, dający ludziom biznesu poczucie, że mogą dobrze wydać pieniądze.

Cykl, który rozpoczęło wtorkowe spotkanie, ma być odpowiedzią na zmieniające się w szybkim tempie potrzeby biznesu i odpowiedzialności za sztukę w przestrzeni społecznej.

AW