Trasa tramwajowa do pętli Piątkowska: nowa jakość wyremontowanego torowiska

Pasażerowie transportu publicznego oraz mieszkańcy już korzystają z zalet odnowionego torowiska tramwajowego pomiędzy osiedlem Bonin a alejami Solidarności. - Tramwaje jeżdżą szybciej, pasażerowie zyskali funkcjonalne i estetyczne przystanki, a wyremontowane tory sprawiają, że przejeżdżające bimby już tak nie hałasują - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Nowy przystanek na Boninie - grafika artykułu
Nowy przystanek na Boninie

Prace remontowe na trasie do pętli Piątkowska były prowadzone od 18 kwietnia do 17 czerwca przez ekipy MPK Poznań. W tym czasie wymieniono torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną oraz odnowiono 4 platformy na przystankach: Bonin i św. Leonarda.

Stan torów był tak zły, że tramwaje na tym odcinku musiały zwalniać do 20 km/h. Obecnie nie ma żadnych ograniczeń. Nowe torowisko to jednak nie tylko szybszy i bardziej komfortowy przejazd dla pasażerów transportu publicznego, ale także poprawa warunków akustycznych dla okolicznych mieszkańców.

Pasażerowie już korzystają z przystanków w nowym, dużo wyższym standardzie. Cztery platformy peronowe zostały odnowione i podwyższone, co ułatwia wejście lub wyjście z tramwaju. Wymieniono nawierzchnię na peronach, w miejsce połatanego asfaltu położono estetyczne płyty z wypustkami, ułatwiającymi osobom niedowidzącym i niewidomym orientację, gdzie znajduje się krawędź peronu.

Na przystanku Bonin stare, pamiętające jeszcze lata 80. zadaszenie typu "Metalplast" zastąpiono estetyczną wiatą. Ponadto zmieniono kolorystykę elementów infrastruktury na szary kolor RAL 7043.

Program "Odnowa infrastruktury tramwajowej"

- Remont fragmentu trasy Piątkowskiej był jednym z kilkunastu zaplanowanych w tym roku w ramach tego programu. Dzięki budżetowi uchwalonemu przez Radę Miasta Poznania na finansowanie prac remontowo-modernizacyjnych na torowiskach w 2016 roku przeznaczono rekordową od wielu lat kwotę 22 milionów złotych - wskazuje Maciej Wudarski.

Jeszcze w roku 2014r. było to ok. 3 mln zł, natomiast rok później - 18,9 mln zł. Liczby te najlepiej pokazują nowe podejście władz Poznania w odniesieniu do infrastruktury tramwajowej.

Skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego. Zaplanowane prace remontowe oraz modernizacyjne mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo i niezawodność funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Remonty już wykonane

MARZEC

- ulica Podgórna: wymieniono zwrotnice w rozjeździe na ulicy Podgórnej. Dzięki koordynacji prac Aquanet dodatkowo przeprowadził naprawę sieci kanalizacyjnej w tym rejonie, a korzystając z zamknięcia trasy w kierunku mostu Św. Rocha wyremontowano także studnie kablowe na torowisku od ul. Podgórnej oraz przyrządy wyrównawcze na moście.

- ulica Dąbrowskiego (odcinek od ulicy Żeromskiego do rynku Jeżyckiego): wymieniono punktowo szyny, podlew, zwrotnicę zjazdową przy rynku i nawierzchnię bitumiczną.

- ulica Towarowa: wymieniono całą konstrukcję torowiska - szyny, podkłady i podbudowę oraz nawierzchnię.

KWIECIEŃ

- ulica Grunwaldzka (na wysokości ulicy Ostroroga) - wyremontowano przejazd przez torowisko z uwagi na bardzo zły stan techniczny toru i nawierzchni drogowej.

- trasa do pętli Połabska: wymieniono szyny, podlew i nawierzchnię bitumiczną na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Pułaskiego z Libelta, przeprowadzono prace remontowe i konserwacyjne na wiadukcie nad ulicą Poznańską (w ciągu trasy PST), wymieniono słupów trakcyjnych na trasie tramwajowej na ulicy Murawa;

Wykorzystując zamknięcie ruchu tramwajowego na Winogradach przeprowadzono kompleksową modernizację podstacji trakcyjnej Murawa przy ulicy Sołtysiej.

MAJ

- most Dworcowy: wymieniono zwrotnice wraz z napędem i sterowaniem, szyny na łukach oraz nawierzchnię drogową od strony ulicy Matyi i od strony ronda Kaponiera.

MAJ-CZERWIEC

- trasa Kórnicka: wymieniono szyny i podkłady na torowisku od przystanku Polanka do przystanku Os. Lecha.

ZTM/Lilia Łada/biuro prasowe