Ułatwienia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Półwiejskiej

Do roku 2014 Miasto planowało kompleksową przebudowę ciągu ul. Królowej Jadwigi. Poznańskie Inwestycje Miejskie miały wykonać koncepcję, a następnie - zadanie projektowe. Po krytyce społecznej, przypomnijmy - założenia nakładały na projektantów obowiązek analizy zasadności budowy przejść podziemnych -  oraz po szczegółowej analizie wszystkich projektów transportowych, które miałyby być dofinansowane ze środków unijnych, projekt został wycofany z budżetu Miasta.

Rada Osiedla Stare Miasto - grafika artykułu
Rada Osiedla Stare Miasto

Obecnie prowadzone są analizy dotyczące poprawy tego układu komunikacyjnego w kilku obszarach. Pierwszy to poprawa dostępności dla osób niepełnosprawnych, rowerzystów i osób z małymi dziećmi przy przejściu podziemnym przy Wierzbięcicach. Jedna z koncepcji wskazuje na zasadność budowy przejścia naziemnego na zachodnim krańcu wysepek tramwajowych. Kolejna kwestia - analizujemy rozwiązania dotyczące powstania buspasa na ul. Garbary - kończyłby się wspólnym przystankiem tramwajowo-autobusowym na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i Drogi Dębińskiej. Trzeci obszar analiz to właśnie skrzyżowanie ul. Półwiejskiej z ul. Królowej Jadwigi.

Niezależnie od powyższych działań, trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na projekt strefy tempo 30 dla Śródmieścia. Choć sam projekt nie zakłada działań inwestycyjnych, a tylko korekty w zakresie organizacji ruchu, w przyszłości może być uzupełniony o takie właśnie działania.

Zdecydowana poprawa sytuacji pieszych we wspomnianym rejonie może być zrealizowana poprzez poszerzenie chodnika na ul. Półwiejskiej oraz przejścia dla pieszych przez ul. Królowej Jadwigi. Wynik dyskusji społecznej nad projektem strefy dla obszarów II, III, IV wskazuje, że taka zmiana szerokości chodnika jest możliwa i - choć będzie musiała się odbyć kosztem szerokości jedni - nie powinno to stanowić utrudnienia dla kierowców. Koszt takiej inwestycji został oszacowany na minimum 500 tysięcy złotych.

W ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy zostaną wypracowane rozwiązania kierunkowe, także decyzje budżetowe. Wspomniane inwestycje są możliwe do realizacji w latach 2016-2017, czy to w oparciu o środki, które posiada ZDM w tzw. paczkach budżetowych czy też wniosków do Rady Miasta o ustalenie odrębnych zadań. Niezależnie od tego, ZTM ma już w swoich zadaniach poprawę stanu infrastruktury torowo-sieciowej, niezbędne remonty zostaną wykonane w ciągu dwóch lat. A już najbliższych dniach ZDM wykona przegląd stanu płytek chodnikowych na odcinku ul Półwiejskiej - od ul. Krakowskiej do ul. Królowej Jadwigi. Jeśli będzie on wymagał szybkiej interwencji, zlecona zostanie niezbędna naprawa.

Maciej Wudarski

Zastępca Prezydenta Miasta Poznania