Interaktywne znaczniki dla niewidomych i słabowidzących na trasie do ul. Włodarskiej

Od 21 sierpnia tramwaje z pasażerami kursują do ul. Włodarskiej, czyli pierwszej części trasy tramwajowej na Naramowice. Aby podróże były komfortowe dla wszystkich, na trasie zadbano o infrastrukturę ułatwiającą poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami. Nowością jest Totupoint - system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków. Łącznie na oddanym odcinku nowej trasy tramwajowej pojawiło się 26 specjalnych znaczników.

Galeria zdjęć pokazujących lokalizacje Totupoint - grafika artykułu
Interaktywne znaczniki dla niewidomych i słabowidzących na trasie do ul. Włodarskiej

- Chcemy, by nowa trasa była dostępna dla wszystkich. Po raz pierwszy w Polsce tego typu system zostanie wprowadzony na całej trasie tramwajowej. Poznań tym samym będzie miał najwięcej znaczników Totupoint w kraju - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

FILM

Totupoint to niewielkie kostki zamontowane na przystankach współpracujące z aplikacją na smartfony. Znacznik jest wykrywany i aktywowany przez aplikację - kiedy zbliżymy się do niego, usłyszymy komunikat z nazwą przystanku i kierunkiem ruchu. Komunikat głosowy aplikacji Totupoint pełni także funkcję przywołującą - dzięki niemu możliwe jest łatwe odnalezienie przycisku informacji pasażerskiej, co dla osób niewidomych i niedowidzących może stanowić problem. Aplikacja zawiera również opisy poszczególnych miejsc, które pozwalają poznać topografię danego przystanku oraz zorientować się w przestrzeni.

Ich wdrożenie to efekt współpracy spółki PIM z pełnomocnikiem prezydenta miasta Poznania ds. osób z niepełnosprawnościami oraz z koordynatorem ds. dostępności przestrzeni publicznej, którzy zajmują się sprawami środowiska osób z niepełnosprawnościami w Poznaniu.

- Mamy nadzieję, że system Totupoint sprawdzi się i będzie dużym ułatwieniem dla pasażerów z dysfunkcją narządu wzroku. Oprócz znaczników, na słupach tablic informacji pasażerskiej znajdują się przyciski, które będą wyzwalać głosową informację o odjazdach tramwajów. Infrastruktura dla osób z niepełnosprawnościami zostanie uzupełniona również o system fakturowych oznaczeń nawierzchni, które na ten moment są już standardem w Poznaniu. - zaznacza Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Wraz z budową trasy tramwajowej powstaje infrastruktura drogowa, w tym przejścia dla pieszych. Sygnalizacja świetlna jest udźwiękowiona, co znacznie poprawia bezpieczeństwo pieszych. Dodatkowo, ze względu na planowaną funkcję przesiadkową do czasu realizacji drugiego etapu inwestycji, na niemal wszystkich przejściach dla pieszych wokół skrzyżowania przy pętli Wilczak, zamontowane zostały znaczniki Totupoint. Aplikacja podpowie, przez jaką ulicę jest to przejście i dokąd prowadzi, pozwoli także zorientować się w topografii innych istotnych miejsc w pobliżu.

Co ważne, nie trzeba być na miejscu, by zapoznać się z opisami miejsc ujętych w systemie. Można to zrobić zdalnie za pomocą aplikacji lub na stronie internetowej systemu. Pozwala to np. zaplanować podróż i wzmocnić poczucie pewności oraz bezpieczeństwa, co jest kluczowe w samodzielnym poruszaniu się po mieście.

Totupoint zyskuje na popularności, działa już w ponad 800 miejscach w Polsce, przy czym w samym Poznaniu jest ich niemal 200, m.in. udźwiękowiona i opisana została przestrzeń Urzędu Miasta Poznania przy placu Kolegiackim.

Aplikację Totupoint można bezpłatnie pobrać z App Store lub Google Play.  Więcej informacji na temat systemu na stronie internetowej Totupoint

RB, PIM

sieci społecznościowe