Prezydium KBiPP

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego uzupełniła swoje prezydium.

Prezydium Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego: w środku przewodniczący Przemysław Plewiński, z lewej wiceprzewodniczący Wojciech Chudy, z parwej wiceprzewodnicząca Monika Danelska - grafika artykułu
Prezydium Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego: w środku przewodniczący Przemysław Plewiński, z lewej wiceprzewodniczący Wojciech Chudy, z parwej wiceprzewodnicząca Monika Danelska

Przewodniczącym Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego został wybrany w dniu 9 maja radny Przemysław Plewiński (debiutujący w RMP). Podczas posiedzenia w dniu 23 maja na wiceprzewodniczących wybrano: Wojciecha Chudego (w ubiegłej kadencji przewodniczył właśnie KBiPP ) oraz Monikę Danelską. Przedstawicielem KBiPP oddelegowanym do Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Poznania został Przemysław Plewiński.

Komisja przyjęła plan pracy, w którym znalazły się m.in. takie zagadnienia jak: analiza działania punktów hop & go (wyznaczonych miejsc do pozostawiania wypożyczanych elektrycznych hulajnóg), współpraca ze służbami w zakresie monitorowania miejsc szczególnie narażonych na działania chuligańskie, bezpieczeństwo seniorów, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, bezpieczeństwo i infrastruktura na placach zabaw, temat dzikich zwierząt w mieście.

Komisja zapoznała się z informacją zastępcy dyrektora Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa - Michała Lemańskiego na temat projektu stanowiska zgłoszonego przez klub radnych PiS w sprawie przygotowania Miasta Poznania i jego mieszkańców na sytuacje kryzysowe. W stanowisku postuluje się np. stworzenie systemu szkoleń w zakresie obrony cywilnej dla radnych, urzędników miejskich, pracowników placówek oświatowych i podmiotów medycznych, funkcjonariuszy straży miejskiej, czy też wykonanie inwentaryzacji i remontów schronów.

Michał Lemański zwrócił uwagę, że projekt w tytule odnosi się do sytuacji kryzysowych, ale w treści podejmuje również kwestie z zakresu obrony cywilnej i obronności, a to osobne zagadnienia prawne. Wymienione zagadnienia samorząd realizuje w ramach swoich kompetencji. Jednak od ponad dwóch lat nie ma w naszym kraju uregulowań z zakresu obrony cywilnej. Nowy projekt jest dopiero procedowany. Miasto Poznań realizuje w miarę możliwości działania możliwe na podstawie innych uregulowań prawnych. Sama sytuacja kryzysowa dotyczy zdarzeń w czasie pokoju, np. klęska żywiołowa. Zarządzanie kryzysowe w takich sytuacjach jest w Poznaniu uregulowane procedurami. Innymi słowy część postulatów zawartych w stanowisku Miasto realizowało lub realizuje na podstawie dostępnych przepisów prawnych, a w przypadku innych trzeba zaczekać na regulacje prawne na poziomie centralnym.

oprac. red.