Andy Warhol w Poznaniu - wystawa w Starym Browarze

Na trzech kondygnacjach galerii widzowie zobaczą m.in. oryginalne grafiki, polaroidy, filmy, szkice, archiwalne reklamy i zaprojektowane przez Warhola okładki płyt i magazynów "Interview". Część prac na potrzeby ekspozycji w Poznaniu udostępnia Andy Warhol Museum w Pittsburghu. To rzadka okazja, żeby zobaczyć dzieła z kolekcji amerykańskiej instytucji - większość wystaw w Europie realizowanych jest we współpracy z muzeum Warhola na Słowacji.
Kurator, Wojtek Piotr Onak, skupił się nie tylko na efektach twórczej pracy Warhola, ale także na jej źródłach, śledząc etapy przemiany chłopca z Pittsburgha w ikonę kultury masowej. Ekspozycja na pierwszym poziomie Pop Culture Gallery będzie poświęcona życiowym doświadczeniom, które ukształtowały artystę: relacjom w rodzinie o imigranckich korzeniach, dzieciństwu na amerykańskich peryferiach, chorobie, wejściu do świata nowojorskiej bohemy, queerowej tożsamości.
W tej sali znajdują się: biograficzny film, linia czasu z kluczowymi wydarzenia z życia Warhola, fragmenty wywiadów, zdjęcia oraz wczesne prace, nieprezentowane dotychczas publicznie w Polsce, m.in. litografia z portretem Grety Garbo z 1954 r. Wystawa opowiada także o tym, jak świadomie artysta budował własny wizerunek, a swoją obecność w świecie sztuki i popkultury przekształcił w spójny projekt artystyczny.
- "Andy Warhol. A Kind of Retrospective" to wystawa zbudowana wokół kluczowego pytania: w jaki sposób twórczość jednego artysty przeniknęła tak wiele obszarów życia współczesnego i dlaczego jego wizje wciąż działają z taką siłą? Instagram, YouTube, reality shows, selfie, kontent wiralowy, tabloidy online i TMZ - cały ten świat operuje dziś według zasad, które Warhol dostrzegł i uruchomił dekady temu - podkreśla Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy. - Seryjność, inscenizacja codzienności, płynna tożsamość medialna, ekonomia widzialności - to wszystko już było. Tyle że w czerni i bieli polaroidu, w trzynastogodzinnym filmie bez akcji, w sztucznie utrwalonym uśmiechu na sitodruku. Współczesna popkultura to jego dzieło, nawet jeśli o tym nie wie.
Chociaż kojarzony jest przede wszystkim z malarstwem i sitodrukiem, Warhol nie był artystą jednej techniki. Centralnym elementem ekspozycji na pierwszym piętrze są wielkoformatowe instalacje wideo z serii "Screen Tests" z lat 60., udostępnione przez Andy Warhol Museum w Pittsburghu. To filmowe portrety Salvadora Dalego i modelki Nico - bywalców pracowni Warhola.
Piętro wyżej widzowie zobaczą wybór dzieł i artefaktów, w których Warhol przetwarzał tematy kultury popularnej. Kampanie dla domów mody, kolekcja kilkudziesięciu okładek winyli i ponad 50 okładek magazynów "Interview" zaprojektowanych przez Warhola przypominają, że początki jego kariery związane są z reklamą i grafiką komercyjną. Tapeta "The Cow" i prace z wizerunkiem Mao to przykłady zabiegów multiplikacji i gry z formatem. The Souper Dress - sukienka z nadrukiem z puszki zupy Campbell - symbolizuje zacieranie granic między sztuką a produktem. Oryginalne polaroidy z lat 70. i 80. pokazują formalne eksperymenty w intymnej skali. Nie zabraknie też Marilyn Monroe - wizerunek gwiazdy zobaczymy w nieoczywistych i rzadko prezentowanych realizacjach, jak grafika z ustami aktorki z 1964 r. i animacja "You Are the One" stworzona na komputerze Commodore Amiga.
Król pop-artu w galerii popkultury
Wystawa "Andy Warhol. A Kind of Retrospective" rozpoczęła się wernisażem 11 września 2025 r. o godz. 19:00 i potrwa do 28 lutego 2026 r. Ekspozycja wpisuje się w długofalowy program Pop Culture Gallery w Starym Browarze - miejsca dedykowanego multidyscyplinarnym projektom wystawienniczym z pogranicza sztuki, mody i designu.
Wcześniej prezentowano tu m.in. osadzoną w wirtualnej rzeczywistości ekspozycję "Björk Digital", wystawę fotografii Davida LaChapelle'a, retrospektywę Gianniego Versace i ekspozycję o historii butów sportowych zorganizowaną we współpracy z Design Museum w Londynie. Przestrzeń gościła także dzieła polskich artystów, takich jak Ryszard Kaja, Noriaki czy twórcy z kręgu Polskiej Szkoły Plakatu.
- Stary Browar, miejsce, gdzie moda, konsumpcja i sztuka nie wykluczają się, lecz wzajemnie wspierają i napędzają - to idealny kontekst dla prezentowania twórczości Andy'ego Warhola - zauważa Joanna Tupalska, dyrektor marketingu Starego Browaru, producentka wystaw Pop Culture Gallery. - Ta wystawa była naszym marzeniem. Sądziliśmy, że na jej realizację będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat. Sukcesy i wysoki poziom naszych poprzednich ekspozycji, spójność oraz unikalność programu kuratorskiego stworzonego przez Wojtka Piotra Onaka, profesjonalne zaplecze produkcyjne i doświadczony zespół - wszystko to otworzyło nam drzwi i pozwoliło zdobyć zaufanie prywatnych kolekcjonerów oraz prestiżowych amerykańskich instytucji. I tak oto: marzenie spełnione - Andy Warhol w Starym Browarze. Zapraszamy do Pop Culture Gallery, by spojrzeć na jego twórczość z nowych, nieoczywistych perspektyw i odkryć, jak bardzo aktualne pozostają refleksje i diagnozy ukryte w kolorowych grafikach oraz eksperymentalnych filmach autorstwa srebrnowłosego geniusza.
Wystawa powstała we współpracy z prywatnymi kolekcjonerami. Bilety w cenie 20 zł są dostępne przy wejściu do galerii. W pierwsze wtorki miesiąca ekspozycję można oglądać bezpłatnie. Dla uczniów, studentów i seniorów od wtorku do czwartku przygotowano promocję "1+1 gratis". Darmowe wejście jest też możliwe dla osób z paragonami ze sklepów i punktów w Starym Browarze o wartości min. 90 zł.
AW
Zobacz również

Weekend w Poznaniu

Seniorzy przejęli Poznań

Przywrócenie ruchu na ulicy Berdychowo
