Bezpieczniej na ulicach i przy szkołach

- Na początku każdego roku szkolnego przypominamy o bezpieczeństwie i przywiązujemy do niego dużą wagę, szczególnie w okolicach placówek oświatowych. Działania z tym związane prowadzone są jednak non stop. To zadanie Miasta realizujemy we współpracy z innymi jednostkami i służbami, organami samorządu i mieszkańcami. Widać efekty. Chociaż cały czas dochodzi do tragedii na drogach, również tych ze skutkiem śmiertelnym, to jednak trzeba zwrócić uwagę na znaczne spadki liczby wypadków, kolizji z udziałem pieszych - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Dzięki kontynuowaniu projektu "Bezpieczna droga do szkoły", doświetlaniu kolejnych "zebr", budowie wyniesionych przejść i azyli - chodniki i miejsca przekraczania jezdni przez pieszych stają się bezpieczniejsze.
Bezpiecznie przy szkołach
Systematycznie, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, prowadzone są przez ZDM i MIR przeglądy w rejonie szkół i realizowane są prace poprawiające bezpieczeństwo dzieci.
W tym roku łącznie sprawdzone zostały okolice 102 placówek oświatowych - podstawówek, liceów oraz zespołów szkół. Tam, gdzie była taka potrzeba, zostało odmalowane oznakowanie poziome, wymieniono znaki drogowe czy przycięto gałęzie drzew zasłaniające oznakowanie - tak by zapewnić uczniom możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię i dotarcia na lekcje, a po ich zakończeniu - powrót do domów.
- Wśród przykładów rozwiązań wdrażanych w ostatnich miesiącach, a obejmujących rejony placówek oświatowych i intensywnego ruchu pieszego znajdują się m.in.: uporządkowanie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Złotowskiej, Ławica i Pozdawnickiej, uporządkowanie parkowania na ul. Świerzawskiej, czy uporządkowanie parkowania w rejonie szkoły na Abisynii i nowe progi spowalniające, które lada dzień pojawią się przy niej - mówi Łukasz Dondajewski, dyrektor Biura Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu poprawiło się już m.in. na ul. Dąbrowskiego (nowe przejście między ul. Kochanowskiego i Romka Strzałkowskiego). Dobiegają końca prace przy wyniesionym skrzyżowaniu ul. Taylora, Kościuszki i Taczaka. Piesi skorzystają też dzięki zmianom organizacji ruchu w rejonie uciążliwych przejazdów kolejowych na ul. Opolskiej i 28 Czerwca 1956 r.
Prawie 400 projektów organizacji ruchu
Od początku roku Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził ponad 380 projektów stałej organizacji ruchu. We współpracy z radami osiedli, policją i strażą miejską projektowane i wprowadzane są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo podczas dużych inwestycji drogowych (np. okolice wiaduktów na ul. Lutyckiej i Golęcińskiej, mosty Berdychowskie wraz sąsiednią infrastrukturą, układ drogowy przy nowej szkole na Strzeszynie, drogi rowerowe wzdłuż trasy PST, ul. Solnej, Dmowskiego i Królowej Jadwigi). Systematycznie realizowane są także lokalne zmiany i usprawnienia.
Statystyki wypadków z udziałem pieszych, choć nadal niezadowalające, potwierdzają, że współpraca wszystkich organów zajmujących się bezpieczeństwem w ruchu drogowym przynosi efekty. Spada liczba zabitych pieszych. W 2018 r. było ich 13, w 2023 - 4, a w 2024 r. - 1. Również liczba rannych się zmniejsza. Jeszcze w 2018 r. było ich 217, natomiast w zeszłym roku - 143, czyli o 1/3 mniej. Niestety w statystykach wypadków widać zwiększony udział użytkowników hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego. W 2023 r. było 33 rannych, a rok później o 33 procent więcej - 45. Podobnie jest w przypadku kolizji - wzrost z 44 w 2023 r. do 59 w 2024 r.
- Porównując podobny okres z zeszłego i tego roku - od stycznia do sierpnia - widać tendencję zniżkową w liczbie zdarzeń, kolizji, wypadków, a także rannych i zabitych. Będziemy robili wszystko, żeby te tendencję utrzymać. Na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa między innymi: poprawa infrastruktury, zachowanie kierowców, działania Policji oraz współpraca wszystkich służb - mówi podkom. Mariusz Samul z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Dlatego na podstawie analiz wypadkowości określane są miejsca szczególnie niebezpieczne i wspólnie z m.in. zarządem drogi i służbami policji oraz przedstawicielami społeczności lokalnych podejmowane są działania zaradcze (kontrole policji, zmiany organizacji ruchu, wskazania dotyczące infrastruktury i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Miliony na doświetlenia
Miasto systematycznie projektuje i wprowadza rozwiązania sprzyjające poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, w tym dzieci i młodzieży w rejonie placówek oświatowych. W tym celu wprowadzane są rozwiązania uspokajające ruch pojazdów, rozbudowujące infrastrukturę rowerową, porządkujące parkowanie hulajnóg oraz poprawiające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszego. W ostatnich latach duży nacisk postawiono na doświetlanie przejść przez jezdnie.
- Z roku na rok przeznaczamy coraz więcej środków na poprawę bezpieczeństwa pieszych, w tym właśnie na doświetlanie przejść. W 2022 r. było to około 600 tysięcy złotych, w 2023 już ponad milion. W tym roku wydamy na ten cel ponad 1,7 miliona - mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. - Poprawa bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów Zarządu Dróg Miejskich, który doświetla każdego roku co najmniej kilkanaście "zebr", położonych w różnych częściach miasta.
ZDM podpisał w tym roku umowy na wykonanie doświetleń w 36 lokalizacjach - m.in.:na ulicach Sycowskiej, Marszałkowskiej, św. Antoniego, Kurlandzkiej, Brzask, Szymanowskiego, Obornickiej, Skibowej, Leszczyńskiej, Szamarzewskiego czy Malwowej.
W planach jest jeszcze przygotowanie postępowania przetargowego na dodatkowe oświetlenie przy kolejnych czterech przejściach.
Zaplanowane na ten rok prace będą prowadzone w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Oznacza to, że wykonawca zajmuje się całą inwestycją od fazy uzgodnień i projektów po finalne włączenie oświetlenia. Większość przejść dla pieszych powinna być doświetlona do końca tego roku.
Na czym polega doświetlenie przejść? Montowane na niższych słupach oprawy kierują strumień światła pod odpowiednim kątem bezpośrednio na "zebrę", co sprawia, że przechodząca przez nią osoba jest po zmroku lepiej widoczna dla zbliżającego się kierowcy, a co za tym idzie - bezpieczniejsza.
Warto dodać, że doświetlenia wykonywane są również w ramach odrębnych zadań inwestycyjnych, obejmujących m.in. przebudowy dróg czy też budowy chodników i nowych przejść dla pieszych.
Zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa ruchu w rejonie placówek oświatowych mogą przesyłać także rodzice i nauczyciele. Należy przekazywać je do Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZDM pod numerem telefonu 795 525 660 (24 h) lub na adres email: zdm@zdm.poznan.pl.
KMP, MIR, ZDM, RB
Zobacz również

Zmiany na ulicy Opolskiej przy przejazdach kolejowych

Sierpniowe remonty torowisk - organizacja ruchu

Zbliża się przebudowa mostu Chrobrego
