"Holender" wraca na poznańskie torowiska

Już w najbliższą niedzielę, 23 listopada po raz pierwszy po remoncie na trasę wyjedzie "holender", czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. Tramwaj weźmie udział w paradzie z okazji dnia św. Katarzyny oraz 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu.

Żółty tramwaj z Holandii - grafika artykułu
W niedzielnej paradzie z okazji 145 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu weźmie udział m.in. odnowiony tramwaj zwany "Holendrem" fot. MPK

11 lipca 1991 roku w godzinach wieczornych wstrzymano ruch na pętli Ogrody. Powód? Przyjechała laweta, na której znajdował się pierwszy w Poznaniu żółto-szary, dwuprzegubowy tramwaj z Amsterdamu. Po rozładunku wagon pojechał do zajezdni Gajowa, gdzie wzbudził spore zainteresowanie wśród motorniczych i pracowników warsztatu, a później również pasażerów i pasażerek. Uwagę przykuwały nie tylko nietypowe barwy tramwaju, ale też "wyświetlacz" z numerem linii, drzwi otwierane przez pasażerów przyciskiem i ruchome stopnie (drzwi zamykały się automatycznie po ok. 4 sekundach od naciśnięcia dolnego stopnia).

Wagony szybko zyskały nazwę "holendrów". W latach 1991-1995 MPK Poznań otrzymało z Amsterdamu 20 używanych przegubowców typów 1G i 2G wyprodukowanych w latach 1956-1959. W 2003 roku w ich miejsce sprowadzono 11 nowszych, podobnych pojazdów typu 3G z lat 1959-1960. Tramwaje były wykorzystywane do codziennej obsługi pasażerskiej, chętnie także jako rezerwy czynne, bowiem  motorniczy mógł w nich samodzielnie "przeszyldować" wagon: na specjalnych rolkach nawinięte były dwa "filmy" - jeden z nazwami końcówek, a drugi z numerem linii. Dzięki temu daną linię i końcówkę można było ustawić za pomocą korbki w ciągu kilku sekund, co w przypadku wagonów wyposażonych w blaszane tarcze dachowe nie było takie proste.

"Holendry" służyły poznańskim pasażerom przez 20 lat. Wycofano je z eksploatacji w latach 2009-2011. Z myślą o taborze historycznym pozostawiono jednak w Poznaniu wagon z numerem 805. Gdy zapadła decyzja o jego przywróceniu do ruchu, rozpoczęły się prace, które były realizowane przez przedsiębiorstwo w sposób niekolidujący z bieżącymi zadaniami.

Remont został już zakończony. Tramwaj odzyskał żółto-szare barwy i dawny numer, z którym jeździł po Amsterdamie: 610. Ponownie może przewozić pasażerów, choć - oczywiście - nie będzie kierowany do obsługi codziennych linii komunikacyjnych. Zasilił kolekcję taboru historycznego. W niedzielę, 23 listopada, weźmie udział w paradzie tramwajowej

Parada tramwajów

Historyczne pojazdy szynowe wyruszą z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego o godz. 11.00. Godzinę wcześniej, o 10:00, zostanie ona otwarta dla gości. Po paradzie, aż do godz. 16.00, na Madalinie będzie można m.in. obejrzeć historyczne i współczesne tramwaje. Dostępna do zwiedzania będzie Izba Pamięci i Tradycji MPK Poznań, w której znajdą się też stoiska z makietami kolejowymi, modelami tramwajów i autobusów, również modelami z kartonu, obrazami z koralików oraz sklepik z gadżetami komunikacyjnymi. Remigiusz Grochowiak będzie promował swoją książkę "Komunikacja Miejska w Poznaniu w latach okupacji 1939-1945". Nie zabraknie stoisk informacyjnych organizatorów wydarzenia, czyli MPK Poznań oraz Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Podczas wydarzenia członkowie KMPS będą prowadzili też kwestę na rzecz ratowania zabytkowych pojazdów poznańskiej komunikacji miejskiej.

Trasa parady: Zajezdnia Madalińskiego- Hetmańska - Głogowska - Most Dworcowy - Towarowa - Święty Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - AWF - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 r. - Pamiątkowa - Zajezdnia Madalińskiego.

Jakie jeszcze tramwaje pojadą w paradzie z okazji dnia św. Katarzyny i 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu? Na tory wyjadą 24 pojazdy:

  • Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer (numery boczne 15+305),
  • KSW+S2D (158+423),
  • N+ND (178+436),
  • N+ND (286+456),
  • N+ND (9+454) - w ramach współpracy z MPK SA w Krakowie,  
  • skład 13N (407+642) - dzięki współpracy z Tramwajami Warszawskimi,
  • 102N (1),
  • 102Na (71),
  • 105N+105N (82+81),
  • 105Na+105Na (144+145)
  • Beijnes 3G (805),
  • Düwag GT6 (2513),
  • Düwag GT8 (702),
  • Düwag GT8 ZR (907),
  • NGT6D (971)
  • Tatra RT6 (400),
  • Siemens Combino (501),
  • Moderus Beta MF02 (415),
  • Solaris Tramino S105p (547)
  • Moderus Gamma LF01 (500),
  • Moderus Gamma LF02 (610),
  • Moderus Gamma LF05 (600),
  • Moderus Gamma LF04 (941),
  • techniczny tramwaj wieżowy 4N1 (2041).

K jak Katarzynka

Po zakończeniu parady część historycznych tramwajów będzie wykonywać kursy specjalne na linii K (wyznaczonej z zajezdni Madalińskiego, przez ulice Głogowską, Zwierzyniecką i Kraszewskiego do rynku Jeżyckiego, następnie Dąbrowskiego, Fredry, Gwarną, Świętym Marcinem do al. Marcinkowskiego i dalej w kierunku ronda Rataje, następnie Królowej Jadwigi i Górną Wildą do przystanku Pamiątkowa).

Do obsługi linii K przewidziano m.in.:

  • skład wagonów 13N (z Tramwajów Warszawskich) - odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 12.50, 13.50, 14.50 i 15.50,
  • tramwaj 3G - odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.00, 14.00, 15.00 i 16.00,
  • skład wagonów N+ND (tzw. wagon ze Stoczni Północnej w Gdańsku i doczepa sanocka) - odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.10, 14.10, 15.10,
  • skład wagonów N+ND - odjazdy z przystanku Madalińskiego o godz. 13.20, 14.20, 15.20,
  • skład wagonów N+ND (z MPK SA w Krakowie) - pierwszy kurs z przystanku Głogowska/Hetmańska o godz. 12.34, kolejne z Madalińskiego o godz. 13.30, 14.30, 15.30,
  • skład wagonów KSW+S2D (tzw. wojenny wagon tramwajowy i duży szczeciniak) - pierwszy kurs z przystanku Głogowska/Hetmańska o godz. 12.44, kolejne z Madalińskiego o godz. 13.40, 14.40 i 15.40.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Liczba miejsc w tramwajach podczas parady jest ograniczona. Członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu będą na pokładzie linii K zbierać dobrowolne datki. 

Więcej o paradzie można przeczytać na stronie MPK Poznań

MPK

Dowiedz się więcej na temat