Młodzież przejmie Centrum Szyfrów Enigma

Młodzi miłośnicy szpiegowskich klimatów mogą odwiedzić Centrum Szyfrów Enigma i poznać niezwykły świat kryptologii. Instytucję na jeden dzień przejmą licealiści. Uczestnicy zabawy będą mogli nie tylko zwiedzić ekspozycję z przewodnikiem, ale też wziąć udział w grze terenowej. 

Zdjęcie przedstawia młodych ludzi za stołem, siedzących na krzesłach we wnętrzach Centrum Szyfrów Enigmy. - grafika artykułu
Młodzi ludzie, podzieleni na zespoły odpowiedzialne za różne aspekty projektu, samodzielnie kreowali program finałowego wydarzenia. O swoich działaniach opowiedzieli podczas konferencji prasowej/ fot. Łukasz Gdak

- Przygotujcie się na szpiegowskie klimaty. Tajemnice, intrygi i niezwykły świat kryptologii. Czy masz w sobie to, co potrzebne, by stać się prawdziwym agentem? - pytają uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. To oni na jeden dzień przejmą Centrum Szyfrów Enigmy i przygotują niespodzianki dla swoich rówieśników. 

Dla młodzieży udział w projekcie Take Over to nie tylko świetna zabawa, ale też okazja, by poznać kulisy pracy w instytucji kultury i zdobyć nowe umiejętności, które mogą być przydatne w przyszłej karierze zawodowej. 

Młodzi ludzie, podzieleni na zespoły odpowiedzialne za różne aspekty projektu, samodzielnie kreowali program finałowego wydarzenia. Młodzież miała okazję wykorzystać swoje indywidualne talenty w wybranym obszarze (zespół marketingu, social media, konferencji, gry terenowej, przewodników, obsługi klienta). Była to dla nich okazja do odkrywania kompetencji społecznych, w tym postaw liderskich, a także rozwoju umiejętności słuchania, wyrażania swoich myśli oraz efektywnego rozwiązywania konfliktów. 

Finał projektu pod hasłem "Spy Take Over" odbędzie się w czwartek, 13 czerwca. O godzinach: 11:00, 11:30, 12:00 i 12:30 młodzież będzie mogła zwiedzić Centrum Szyfrów Enigma z przewodnikiem. Na każdą wybraną godzinę może zapisać się maksymalnie 30 osób, wraz z dwoma opiekunami. Zgłoszenia można kierować na adres e-mail: edukacja@pcd.poznan.pl. Zwiedzanie jest bezpłatne. Tego dnia premierę będzie miała również gra miejska w stworzonej przez uczniów aplikacji ActionTrack. Do udziału w KryptoGrze potrzebne są telefony komórkowe z dostępem do internetu. Klasy mogą wystartować samodzielnie o dowolnej porze przed Centrum Szyfrów Enigma. Czas gry to około godzina. Udział w zabawie jest bezpłatny. 

Dla pracowników Poznańskiego Centrum Dziedzictwa współpraca z licealistami to okazja, by poznać potrzeby młodzieży. Pomoże to przygotować ofertę programową, która będzie jeszcze lepiej spełniać oczekiwania tej grupy odbiorców.

- Naszym celem było stworzenie przestrzeni, w której młodzi ludzie mogliby aktywnie zaangażować się w działalność instytucji. Poszukując inspiracji, naszą uwagę zwróciły działania Kids in Museum, które w 2010 roku było inicjatorem formuły przejęcia - tłumaczy Joanna Szafrańska-Senenko, specjalistka ds. edukacji w Centrum Szyfrów Enigma, główna koordynatorka projektu i opiekunka zespołu gry terenowe. - Pierwszą próbę podjęliśmy w 2019 roku pod nazwą "Scary Take Over" w Bramie Poznania. Dzięki temu doświadczeniu, mogliśmy wyciągnąć niezbędne wnioski, aby ponownie zainicjować podobne wydarzenie, tym razem w Centrum Szyfrów Enigma. Wierzymy, że takie inicjatywy sprzyjają budowaniu trwałych relacji z młodym pokoleniem - dodaje.

AJ