Nowa pętla gotowa na przyjęcie pasażerów

- Pięć miesięcy przed zakładanym terminem pierwsze tramwaje dowiozą pasażerów do nowej pętli przy ul. Unii Lubelskiej. Nowa linia tramwajowa zapewni mieszkańcom tego rejonu Poznania możliwość sprawnego dojazdu komunikacją miejską do centrum miasta. Liczymy, że dzięki temu osoby korzystające głównie z samochodu, częściej wybierać będą transport zbiorowy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Nowy odcinek trasy tramwajowej zostanie otwarty 1 września.

Od 1 września tramwaje linii nr 5 dojeżdżać będą do pętli przy ul. Unii Lubelskiej fot. PIM - grafika artykułu
Od 1 września tramwaje linii nr 5 dojeżdżać będą do pętli przy ul. Unii Lubelskiej fot. PIM

-  Do tej pory mieszkańcy osiedli przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej do najbliższego przystanku tramwajowego mieli około kilometra. Dzięki inwestycji pobliskie osiedla zostaną lepiej skomunikowane z resztą miasta, a z transportu zbiorowego będzie mogło korzystać więcej osób. Szczególnie skorzystają na tym mieszkańcy południowego Poznania - Marlewa, Minikowa i Starołęki. To inwestycja również na przyszłość, bowiem w najbliższych latach tereny wzdłuż ul. Unii Lubelskiej zostaną zagospodarowane i wprowadzą się tu nowi mieszkańcy - podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. 

FILM

Prace przy budowie rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku i przebiegały bardzo sprawnie. 

-  Dzięki zaangażowaniu wykonawcy - konsorcjum spółek Tormel i Terlan - udało się przed końcem wakacji nie tylko zakończyć prace nad nowym odcinkiem trasy tramwajowej, ale również nad układem drogowym w tej okolicy. Jesienią, w warunkach pogodowych bardziej sprzyjających przyjmowaniu się roślinności, zostaną jeszcze nasadzone nowe drzewa - zaznacza Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.

W ostatnim tygodniu sierpnia zakończy się również rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku łączącym pętlę z rondem Żegrze i przebudowa układu drogowego w obrębie ul. Falistej i Obodrzyckiej. 

Tramwaj wzdłuż ul. Unii Lubelskiej pojedzie pięć miesięcy szybciej, a zakończenie zasadniczych prac wyprzedzi z kolei przyjęty harmonogram o trzy miesiące.

Z tramwaju prosto do autobusu

- Nowa pętla pozwoli na większe zintegrowanie linii autobusowych i tramwajowych, ponieważ zastosowano tam po raz pierwszy w Poznaniu awangardowe rozwiązanie ułatwiające korzystanie z komunikacji przez pasażerów. Na pętli Unii Lubelskiej będzie obowiązywał tak zwany odwrócony kierunek ruchu dzięki czemu będzie możliwe niezwykle wygodne i sprawne wykonywanie przesiadki z tramwaju na autobus "drzwi w drzwi" - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - W pierwszej kolejności z trasy będzie korzystał tramwaj linii numer 5, a docelowo będzie tu kursować także tramwaj linii numer 11 oraz - po oddaniu do użytku układu drogowego - również autobus linii numer 174.

Nowa pętla jest wyposażona w budynek ekspedycji, przystanki tramwajowe i autobusowe oraz parking dla rowerów. Przygotowano również miejsce, w którym w przyszłości stanie stacja ładowania autobusów elektrycznych. W rejonie pętli i przystanków ulokowano elementy małej architektury: wiaty przystankowe, tablice informacji pasażerskiej, wiaty i stojaki rowerowe na 100 pojazdów, ławki, kosze na śmieci itp.

Wzdłuż torowiska, na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli, powstała nowa jezdnia, która została przedłużona do rejonów osiedla przy ul. Falistej. Z jednej strony są tam nowe chodniki oraz droga rowerowa, a z drugiej - ciąg pieszo-rowerowy. Wcześniej na tym odcinku przebudowano podziemną infrastrukturę: ciepłociąg, kanalizację deszczową, sieć gazową, wodociągową, energetyczną, kanalizację sanitarną oraz telekomunikacyjną. Powstał system monitoringu wizyjnego.

W ramach inwestycji przebudowano również fragment ul. Unii Lubelskiej od strony ul. Obodrzyckiej. Dziś dysponuje nową jezdnią, chodnikami i miejscami postojowymi. 

Rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli tramwajowo-autobusowej oraz przebudowa tej ulicy na odcinku istniejącego układu drogowego w obrębie ulic Falistej i Obodrzyckiej jest częścią projektu "Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej". Uzyskał on dotację z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki jego realizacji przejazdy tramwajów będą generowały mniejszą emisję hałasu i drgań, a trasa będzie dostępna dla osób niepełnosprawnych.

Więcej nowych tras

Powstanie nowego odcinka trasy tramwajowej od ronda Żegrze, to nie jedyna inwestycja w infrastrukturę komunikacyjną, o którą wzbogaci się Poznań. Trwa budowa "tramwaju na Naramowice", czyli ponad 3-kilometrowego odcinka, który połączy pętlę Wilczak z Naramowicami. W przyszłym roku będzie można dojechać do przystanku Włodarska, a na wiosnę 2022 roku w okolice ul. Błażeja. 

W ciągu trzech lat gotowa też będzie nowa trasa wzdłuż ul. Niezłomnych i Ratajczaka. Powstanie ona w ramach drugiego etapu Programu Centrum i będzie znaczącym ułatwieniem dla mieszkańców Wildy i Dębca w dojeździe do centrum. 

Od 17 lipca trwają z kolei konsultacje społeczne w związku z poprowadzeniem trasy tramwajowej na Marcelin. Więcej o tej inwestycji można przeczytać na stronie https://tramwajmarcelin.pl/

RB, PIM, ZTM