Umowa na budowę tramwaju w ulicy Ratajczaka podpisana

- Tramwaj w Ratajczaka to ostatni i bardzo istotny etap Programu Centrum, jedna z najważniejszych obecnie inwestycji w Poznaniu. To nie tylko budowa nowego torowiska, ale też gruntowna przebudowa całej ulicy. Dziś ul. Ratajczaka odstaje od nowej odsłony ul. Św. Marcin i pozostałych sąsiednich ulic z tramwajami, wygodnymi chodnikami i zielenią. Po przebudowie ul. Ratajczaka będzie atrakcyjnym łącznikiem ścisłego centrum z Nowym Rynkiem i odnowioną kilka lat temu ul. Wierzbięcice. Doświadczenia wyniesione z poprzednich etapów Programu Centrum pozwoliły nam się dobrze przygotować do prac na ul. Ratajczaka i moim zdaniem będzie to przysłowiowa "kropka nad i" dotychczasowych zmian - mówi Marcin Gołek, zastępca prezydenta Poznania.
Trasa tramwajowa skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania z wykorzystaniem nowego prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic. Wszystkie prace potrwają ok. dwa lata, a za ich realizację odpowiadać będzie konsorcjum NDI Energy Sp. z o.o. oraz Terlan Sp. z o.o.
- Podpisanie umowy to zawsze kluczowy moment w całym procesie inwestycyjnym, gdyż od tej chwili wykonawca zaczyna przygotowywać się do przejęcia placu budowy. Najpierw zajmie się koniecznymi formalnościami, w tym opracowaniem i uzgodnieniem czasowej organizacji ruchu. Właściwe prace budowlane w pierwszej kolejności skoncentrują się na węźle Wierzbięcice i odcinku ul. Ratajczaka między ul. Św. Marcin a Ogrodową - mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Prace od listopada
- Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest na początek listopada, po dniu Wszystkich Świętych. Wcześniej uzgodnione zostaną projekty czasowej organizacji ruchu. Największy wpływ na komunikację publiczną i ruch samochodów będą miały prace na węźle Wierzbięcice, czyli u zbiegu ul. Wierzbięcice, Matyi, Niezłomnych i Królowej Jadwigi - zapowiada Marek Borkowski, prezes spółki Terlan.
Wykonawca we współpracy z jednostkami miejskimi będzie wdrażał najbardziej optymalne rozwiązania, niemniej będą konieczne wyłączenia z ruchu części jezdni i zmiany w układzie linii tramwajowych. Skrzyżowanie musi zostać przebudowane w celu dowiązania do niego nowej trasy, ponadto poprawi się funkcjonalność całego węzła. Nowością będzie para przystanków po stronie Wierzbięcic, na wysokości stacji benzynowej. Ten obecny zostanie przebudowany, a dojście do niego będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych. Skrzyżowanie zostanie też uzupełnione o infrastrukturę rowerową.
Termin wprowadzenia najistotniejszych zmian w komunikacji miejskiej zostanie skoordynowany z przebudową mostu Bolesława Chrobrego, który na początku listopada zostanie wyłączony z ruchu tramwajowego. Jednoczesne wprowadzenie zmian wynikających z prac na moście oraz na węźle Wierzbięcice pozwoli na zmodyfikowanie układu linii tramwajowych obowiązującego przez dłuższy czas. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie nie będą narażeni na częste zmiany w rozkładach jazdy.
O nadchodzących zmianach mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem. Do listopada mogą być jeszcze wdrażane drobne korekty wynikające z prac przygotowawczych. W ramach działań poprzedzających zasadnicze roboty budowlane wykonawca będzie zajmował się m.in. inwentaryzacją zabudowań, założeniem reperów na budynkach (znaków geodezyjnych), czujników drgań, zabezpieczeniem zieleni. Wśród niezbędnych formalności, poza opracowaniem czasowej organizacji ruchu, będzie uzgodnienie tras przejazdów ciężkiego sprzętu i pozyskanie wszelkich zgód, m.in. na zajęcie pasa drogowego.
Przed rozpoczęciem robót budowlanych na ul. Ratajczaka zakończą się prace nawierzchniowe na sąsiedniej ul. Kościuszki, by związane z inwestycjami utrudnienia nie nakładały się na siebie. W trakcie prac na ul. Ratajczaka to właśnie ul. Kościuszki może przejąć część ruchu.
Zielono i estetycznie
Od stycznia drzewa na ul. Ratajczaka przygotowywane są do przesadzeń. Od tego czasu poddawane są intensywnej pielęgnacji i zabiegom dotyczącym koron czy systemów korzeniowych w celu zwiększenia skuteczności przyjmowania się w nowych lokalizacjach.
Do tej pory powstało torowisko na ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia i Św. Marcin z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Do nowej trasy tramwajowej zostało też dostosowane skrzyżowanie ulic Św. Marcin i Ratajczaka, dzięki czemu nie będzie konieczności wyłączenia go z ruchu tramwajowego.
Kolejny odcinek torowiska także zostanie wybudowany w nowoczesnym standardzie. Poza przystankiem przy ul. Wierzbięcice powstanie też kolejny przy Starym Browarze. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca zajmie się też przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni. Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie strefą zamieszkania. Po obu stronach ulicy na tym fragmencie przewidziano symetryczne przestrzenie obsadzone drzewami i zielenią niską. W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.
Inwestycja umożliwi miastu wykorzystanie dofinansowania unijnego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
PIM
Zobacz również

Tramwaj w ul. Ratajczaka - pięć ofert w przetargu

Wyzwoliny Czeladnicze 2025

Pas drogowy bez tajemnic
