Sprawozdanie i stanowisko

Agata Dawidowska, Rzeczniczka Praw Uczniowskich, w minionym roku szkolnym prowadziła ponad 300 spraw, realizowała dyżury w biurze oraz odbywała spotkania konsultacyjne poza biurem. Jej praca do obszar interwencyjny, edukacyjny, wzmacnianie praw uczniów i uczennic. Sytuacja z jakimi się spotyka to różne formy dyskryminowania uczniów, przemoc rówieśnicza, wykluczenie. Inne zjawiska to m.in.: brak transparentności ocen i udostępnienia ocenianych prac, wymuszanie składek przez radę rodziców, wymuszanie edukacji domowej, próby wykluczenia ucznia z klasy przez rodziców innych uczniów. Agata Dawidowska spotyka się z dyrektorami szkół, radami pedagogicznymi, radami rodziców, a także z osobami indywidualnie. Współpracuje z Urzędem Miasta, Uniwersytetem im. A. Mickiewicza, Kuratorium Oświaty, młodzieżowymi domami kultury, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Poznańska rzeczniczka została w tym roku nominowana do Nagrody Korczaka.
Zdaniem przewodniczącego Komisji Marka Sternalskiego dzięki aktywności rzeczniczki możliwe jest poznanie skali negatywnych zjawisk w poznańskich szkołach. Według radnej Marty Mazurek reagowanie na zaobserwowane potrzeby i rozwiązywanie problemów buduje zaufanie do poznańskiej oświaty.
W kolejnym punkcie Komisja zapoznała się ze stanowiskiem przygotowanym przez radną Zuzannę Bartel. W stanowisku przypomina się fakt, że do poznańskich szkół uczęszcza wiele uczennic i uczniów, pochodzących z grup zagrożonych wykluczeniem. Są to między innymi dzieci z doświadczeniem migracji (głównie obywatelki i obywatele Ukrainy), z rodzin o gorszej sytuacji materialnej, ze specjalnymi potrzebami (w spektrum autyzmu lub ADHD) oraz ze społeczności osób LGBT+. Osoby z tych grup spotykają się nie tylko z problemem dyskryminacji w środowisku szkolnym, ale zgłaszają również szereg innych problemów, specyficznych dla konkretnej grupy, które wpływają negatywnie na ich dobrostan psychiczny. Szczególnie trudną sytuacją jest występowanie większej liczby wyżej wymienionych czynników u danego dziecka. Komisja dostrzega potrzebę wsparcia takich uczennic i uczniów, a jednocześnie zwraca uwagę, że te młode osoby nie mogą liczyć na wsparcie w środowisku rodzinnym lub wsparcie to istnieje, ale okazuje się niewystarczające.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich nakłada obowiązek wprowadzenia do placówek szkolnych "Standardów ochrony małoletnich". W każdej szkole powinna być wyznaczona osoba, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
W stanowisku Komisja Oświaty i Wychowania uwzględnia następujące rekomendacje.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń od uczennic i uczniów powinny być odpowiednio przygotowane do pracy z dziećmi z grup mniejszościowych, tj. znać specyfikę problemów tych grup i posiadać kompetencje do wsparcia w rozwiązywania takich problemów. Komisja rekomenduje, aby takie osoby zostały odpowiednio przeszkolone z zakresu pracy z uczennicami i uczniami z grup zagrożonych wykluczeniem.
Szkoły powinny udostępniać i rozpowszechniać informację na temat tego, do kogo z grona pedagogicznego w danej placówce należy zwrócić się w razie wystąpienia zdarzeń zagrażających. Rekomendowane jest wyeksponowanie takiej informacji w przestrzeni placówki szkolnej na stałe i zapewnienie łatwego dostępu do niej wszystkim uczennicom i uczniom.
Na wniosek radnej Marty Mazurek do stanowiska dodana została jeszcze rekomendacja, aby we współpracy z osobami zaufania, pracującymi w poznańskich szkołach, stworzyć stały system wsparcia dla tych osób, który zapewniałby dostęp do zasobów i informacji, dotyczących postępowania w przypadku wystąpienia zagrażających zdarzeń.
Do treści stanowiska zastrzeżenie wniósł radny Przemysław Alexandrowicz, któremu nie podobał się zapis o społeczności LGBT+. Radna Zuzanna Bartel podkreślała, że już w okresie dojrzewania, a nawet wcześniej w człowieku rodzi się tożsamość seksualna i jej świadomość. Powołała się również na swoje doświadczenie jako osoby nieheteronormatywnej.
Na posiedzeniu głos zabrał też radny poprzedniej kadencji Krzysztof Rosenkiewicz. Jego zdaniem jest wiele różnych przypadków wykluczenia i nie da się ich wszystkich zidentyfikować w stanowisku. Dlatego zaproponował, nie wymieniać żadnej grupy. Podkreślał, że najważniejsze jest respektowanie godności osoby, niezależnie do jakiej grupy należy. Jednak według Marty Mazurek wymienione w stanowisku grupy są grupami specjalnej potrzeby. Przewodniczący Komisji Marek Sternalski podkreślał, że stanowisko zawiera pozytywne wartości.
Komisja przyjęła stanowisko w zaproponowanej treści przy jednym głosie przeciwnym.
oprac. red.
Zobacz również

Wspólnie w sprawie "szklanych pułapek"

Łąki kwietne nie w pasie drogowym

Teatry amatorskie i instytucjonalne
