Komunikaty

pagina

Studia

Pominąłeś menu

menu

W ubiegłym roku Poznań odwiedziło ok. 1,8 - 2,3 mln turystów. Z którego kraju przyjechało ich najwięcej? Jak często tu nocowali? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w Bazie Danych Miasta. To nowy projekt obejmujący m.in. portal, w którym znajdziemy dane statystyczne dotyczące różnych obszarów funkcjonowania Poznania.

Pierwszym tematem miesiąca jest turystyka w Poznaniu - grafika artykułu
Pierwszym tematem miesiąca jest turystyka w Poznaniu

Baza Danych Miasta została właśnie uruchomiona przez Miasto Poznań. Zawarte na portalu Badam.poznan.pl dane obejmują wskaźniki statystyczne dotyczące wielu zagadnień. Znajdziemy tam też raport opisujący stan rozwoju Poznania w różnych obszarach funkcjonowania:  m.in. gospodarki, innowacji i inteligentnego miasta, rynku pracy, demografii, transportu, edukacji, środowiska, warunków życia, partycypacji publicznej, zarządzania miastem i finansów; wdrażania strategii rozwoju miasta, programów i polityk branżowych.

- Baza powstała dzięki współpracy z niemal 90 jednostkami i organizacjami samorządu, biznesu oraz pozarządowymi - mówi Iwona Matuszczak-Szulc, dyrektor Wydziału Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej URzędu Miasta Poznania. - Portal Badam.poznan.pl jest przygotowany dla mieszkańców, przedsiębiorców, inwestorów, naukowców, samorządowców, działaczy miejskich i wszystkich zainteresowanych, którzy poszukują danych o Poznaniu potrzebnych do pracy, rozwijania wiedzy lub po prostu dla przyjemności. Zastępuje wydawaną od wielu lat publikację nt. sytuacji społeczno-gospodarczej miasta w wersji papierowej.  BaDaM ma charakter rozwojowy i będzie rozbudowywany zgodnie z potrzebami użytkowników.

Raz w miesiącu na portalu będzie pojawiał się inny temat przewodni, zapowiadany krótkim filmem. W sierpniu jest nim turystyka.

https://www.youtube.com/watch?v=SNx1RT15Lw8

W 2017 r. liczba noclegów w obiektach turystycznych - przede wszystkim w hotelach - w Poznaniu zwiększyła się do blisko 1,5 mln. (W 2016 było to 1,39 mln). Około 400 tys. z nich dotyczyło gości zagranicznych.

Z noclegów skorzystało prawie 900 tys. turystów - jednak całkowita ich liczba szacowana jest nawet na około 1,8-2,3 mln. osób. Najwięcej turystów zagranicznych pochodziło z Niemiec i Wielkiej Brytanii, znaczący wzrost odnotowano w liczbie gości z Azji, szczególnie Chin i Izraela. W mieście dynamicznie rozwijał się też rynek usług hotelowych. Blisko 500 tys. osób odwiedziło Poznań na jeden dzień, nie korzystając z noclegów.

Obecnie bazę noclegową Poznania tworzą około 122 obiekty noclegowe: hotele i hostele, bez apartamentów i innych form zakwaterowania. Oferują one około 13 tys. miejsc noclegowych. W ciągu roku przybyło 170 pokoi w 2 obiektach: w Hotelu DeSilva Premium Poznań oraz w Hotelu Altus. W trakcie budowy były kolejne obiekty hotelowe z ponad 370 pokojami, w tym m.in.: Hotel Hampton by Hilton, Hotel Park Inn by Radisson i Hotel Focus. Ich otwarcie planowane jest na 2018 rok.

Te inwestycje to między innymi efekt dynamicznie rozwijającego się przemysłu spotkań, na który składają się imprezy targowe, a także liczne międzynarodowe kongresy. Kluczowym partnerem są tutaj Międzynarodowe Targi Poznańskie.

W 2017 roku (podobnie jak w poprzednich latach) odbywały się liczne - wspierane przez miasto - duże wydarzenia, które zwiększają atrakcyjność turystyczną Poznania. To między innymi akcja Poznań za pół ceny, Jarmark Świętojański, Dni Twierdzy Poznań czy Imieniny Ulicy Święty Marcin.

Duże znaczenie mają również festiwale - m. in. Poznań Malta Festiwal, Ethno Port Festiwal, Spring Break, Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku i Międzynarodowy Festiwal Rzeźby Lodowej.

Ważne są też wydarzenia sportowe, np. poznański maraton, półmaraton i triathlon, będące pretekstami do pobytów turystycznych w Poznaniu.

Olbrzymim sukcesem okazała się także wystawa "Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst". Według szacunków Centrum Kultury Zamek obejrzało ją nawet 118 tys. osób, w tym 2/3 stanowili widzowie spoza Poznania. Wskazuje to na duży potencjał turystyczny wydarzeń kulturalnych w stolicy Wielkopolski.

Rozwijane były miejskie projekty turystyczne, jak m.in.: Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu z Bramą Poznania ICHOT, Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1918, Rezerwat Archeologiczny Genius loci, Poznański Szlak Forteczny czy Wartostrada. Miasto Poznań aktywnie uczestniczyło w pracach nad zwiększeniem atrakcyjności Szlaku Piastowskiego. Wśród ciekawszych przedsięwzięć turystycznych na szczeblu ponadlokalnym i regionalnym można wymienić Pierścień Rowerowy Dookoła Poznania, Wielką Pętlę Wielkopolski i Markową Turystykę Kolejową TurKol.pl.

W ramach promocji turystycznej Poznania były organizowane wizyty studyjne i prasowe dla dziennikarzy, blogerów i przedstawicieli branży turystycznej z Polski, Chin, Danii, Hiszpanii, Indii, Izraela, Japonii, Kanady, Niemiec, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii. W wizytach i oprowadzaniach promocyjnych wzięło udział blisko 200 osób. Zrealizowano kampanię promocyjną na dynamicznie się rozwijających rynkach skandynawskich oraz w serwisie turystycznym ArrivalGuides.com.

Prowadzone były także działania mające na celu integrację informacji turystycznej z promocją turystyczną oraz przygotowywano nową siódmą edycję Poznańskiej Karty Turystycznej.

Interesującym przedsięwzięciem realizowanym od kilku lat przez Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną jest "Poznański barometr turystyczny", czyli system gromadzenia danych dotyczących rozwoju turystyki na obszarze całej Metropolii Poznań. Między innymi z niego pochodzą dane i informacje dostępne w Bazie Danych Miejskich BaDaM.

AW

Do góry