UEP bada biegaczy

Co wiemy o polskich biegaczach? Na razie niewiele, ale to się zmieni dzięki badaniom naukowców poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. Dlaczego biegają? Jakie mają preferencje w zakresie programów treningowych, zawodów i sprzętu biegowego? Na te i inne pytania mają odpowiedzieć badania prowadzone przez dra hab. Zygmunta Waśkowskiego, prof. nadzw. UEP, kierownika Katedry Strategii Marketingowych.

UEP biegaczy - grafika artykułu
UEP biegaczy

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu nie bez przyczyny jest nazywany jedną z najbardziej "rozbieganych" uczelni w kraju. Pracownicy UEP, z Rektorem i władzami Uczelni na czele, startują m.in. w Poznań Maratonie oraz w wielu innych, krajowych i międzynarodowych imprezach biegowych, m.in. w Budapeszcie, Amsterdamie, Rzymie, Paryżu czy Rotterdamie. Nie zabrakło ich w charytatywnym biegu Poznan Business Run.

Teraz związki UEP z bieganiem nabierają nowego i szerszego wymiaru. Doktor hab. Zygmunt Waśkowski, prof. nadzw. UEP, prowadzi pierwsze w Polsce zakrojone na tak szeroką skalę badania poświęcone biegaczom. Ich celem jest określenie profilu polskiego biegacza: ustalenie motywów skłaniających go do trenowania; jego preferencji w zakresie programów biegowych i sprzętu sportowego; korzyści, których biegacz oczekuje z udziału w biegach masowych; stanu fachowej wiedzy biegaczy na temat biegania i rynku biegowego w Polsce; wreszcie - identyfikacja źródeł poszukiwanych informacji na temat biegania i rynku biegowego.

"Kilka lat temu zauważyłem, że w Polsce brakuje wiarygodnych badań na temat biegania, porównywalnych z badaniami zagranicznymi. Postanowiłem tę lukę wypełnić" - mówi prof. Waśkowski.

Badania prowadzone są metodą CAWI, z wykorzystaniem formuły environmental scanning. W tym celu została opracowana specjalna ankieta, którą można wypełnić on-line: http://badaniebiegaczy.ankietka.pl/

W badaniu może wziąć udział każdy, kto spełnia jednocześnie wszystkie, poniższe warunki:

a. ma ukończone minimum 15 lat,

b. biega średnio co najmniej 2 razy w miesiącu,

c. w ciągu 2013 roku przebiegł co najmniej 100 km.

"Do 6 kwietnia ankietę wypełniło już prawie 2300 osób, ale zakładam, że w badaniu weźmie udział znacznie więcej biegaczy. Jako jeden z pierwszych ankietę wypełnił rektor UEP, prof. dr hab. Marian Gorynia, prof. zw. UEP" - mówi prof. Waśkowski.

Wyniki badania zostaną opublikowane w formie raportu, a następnie będą udostępniane na portalach internetowych i dyskutowane na konferencjach naukowych. "Jesienią zorganizujemy ogólnopolską konferencję metodyczną pt. «Marketingowe aspekty organizacji imprez biegowych», podczas której przedstawione zostaną szczegółowe wyniki badań" - zapowiada prof. Waśkowski. Będzie to druga edycja tej konferencji - pierwsza odbyła się jesienią 2013 r. i uczestniczyło w niej ponad sto osób. "To właśnie wtedy narodziła się idea przeprowadzenia kompleksowych badań dotyczących biegaczy" - dodaje profesor.

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu jest jedną z nielicznych uczelni w Polsce, która systematycznie, w tak szerokim stopniu pogłębia i promuje wiedzę na temat biegaczy i biegania w naszym kraju. "Chciałbym, żebyśmy zaczęli być z tym kojarzeni. Zależy mi na tym, żeby Poznań i Uniwersytet Ekonomiczny były postrzegane jako te ośrodki, w których prowadzi się profesjonalne badania i popularyzuje koncepcje marketingu w sporcie" - mówi prof. Waśkowski.